Satiksmes ministrija ceļiem un tiltiem pieprasa teju 8 miljonus
Satiksmes ministrija valdībā šodien papildus prasīs 7,9 miljonus eiro ceļu un tiltu stāvokļa uzlabošanai, īpašu uzmanību pievēršot vietējo ceļu un tiltu stāvoklim, šodien preses konferencē skaidroja satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
Viņš norādīja, ka šajā pavasarī pēc siltās ziemas īpaši slikts stāvoklis fiksēts uz vietējiem ceļiem, tāpēc plānots to stāvokļa uzlabošanai prasīt trīs miljonus eiro. Turklāt vēl papildu tiem tiks novirzīti septiņi miljoni eiro, kurus izdevies ietaupīt uz bedrīšu remontu rēķina, jo to šogad esot aptuveni divas reizes mazāk nekā pērn.
1,9 miljonus eiro savukārt plānots prasīt neatliekamu tiltu remontu vajadzībām. Līdzekļi paredzēti astoņu tiltu sakārtošanai un projektēšanas darbu sākšanai 15 tiltiem. Savukārt vēl papildu trīs miljoni eiro tiks prasīti, lai varētu veikt nepieciešamos ikdienas uzturēšanas pasākumus vēl 163 tiltiem.
Matīss skaidroja, ka koalīcijas padomē šis jautājums nav skatīts un pagaidām Finanšu ministrija pret šiem priekšlikumiem iebilst.
Finanšu līdzekļi tiek prasīti šogad, jo šī gada budžeta veidošanas periodā vēl nebija pabeigts apsekojums par tiltu stāvokli Latvijā. Tā kā situācija esot kritiska, tad nolemts līdzekļus papildus prasīt tagad, lai šogad jau varētu sākt konkrētus remontdarbus. Ja līdzekļi netikšot piešķirti, tas nozīmēšot, ka darbi tiks atlikti uz 2015.gadu, un tas savukārt nozīmējot, ka konkrēto tiltu sakārtošanai vajadzēs vēl vairāk resursu. Turklāt uz vairākiem tiltiem nāksies ierobežot satiksmi. Patlaban tādi jau esot 54 tilti, pērn - 42.
Matīss arī uzsvēra, ka tiltu savešanai normālā stāvoklī būtu nepieciešami 113 miljoni eiro septiņu gadu periodam. Tas ļaušot vairāk nekā uz pusi samazināt sliktā un ļoti sliktā stāvoklī esošo tiltu skaitu valsts autoceļu tīklā.
Kā ziņots, 2014.-2016.gada apstiprinātās budžeta iespējas paredz šogad savest kārtībā četrus tiltus par 2,44 miljoniem eiro, nākamgad - 20 tiltus par 7,79 miljoniem eiro un 2016.gadā - desmit tiltus par 11,3 miljoniem eiro, liecina "Latvijas Valsts ceļu" (LVC) sagatavotā informācija.
Kā uzsver uzņēmumā, patlaban "no vēlamās programmas trīs gados atpaliekam tiltu skaita ziņā par 15 tiltiem, kas nozīmē, ka plānošanā lietota optimistiski lēta viena kubikmetra atjaunošanas/pārbūves izmaksa. Faktiskās izmaksas noteikšot prioritizēto tiltu bojājumu pakāpe, projekta risinājumi un konkursu rezultāti".
LVC priekšlikumi paredz šim gadam un nākamajam tādas pašas finanses kā apstiprinātās budžeta iespējas, taču nākamajos gados ieteikts strauji palielināt tiltiem piešķiramos līdzekļus. Piemēram, LVC iesaka 2016.gadā 25 tiltiem piešķirt 11,3 miljonus eiro, bet 2017.gadā 36 tiltiem - 13,3 miljonus eiro, 2018.gadā 60 tiltiem - 22,2 miljonus eiro un 2020.gadā 74 tiltiem - 27,4 miljonus eiro.
LVC norāda, ka, iedibinot stabilu finansējumu, sākot ar 2014.gadu, tiltu rekonstrukcijas programmas jāparedz pieejamo jaudu apjomā, sākot ar 810 tiltiem gadā un pakāpeniski audzējot pasūtījumu apjomu līdz 74 tiltiem 2020.gadā.
LVC skaidro, ka valsts autoceļu tīklā ir 943 tilti, 55% jeb 523 tilti no tiem sliktā un ļoti sliktā stāvoklī.
Tiltu remonta deficīts, piemēram, 2013.gadā esot 152,2 miljoni eiro, 2008.gadā - 157,8 miljoni eiro, bet 2003.gadā - 118,7 miljoni eiro, aprēķināts uzņēmumā.
LETA, Foto: Edijs Pālens/Zilgma Kukle/LETA