Mistiski pazūd Andras sūtījums uz Čīli. Pasts sevi par vainīgu neuzskata
Pērn oktobrī rīdziniece Andra Ērgle savai meitai uz Čīli izsūtīja paciņu, bet tā līdz adresētam nenonāca. Andra domā, ka paciņa līdz Čīlei nemaz nav aizceļojusi. Savukārt „Latvijas pasts” teic, ka uz paciņas bija nekorekti norādīta adrese. Kasjauns.lv skaidro, kas jāievēro, lai pastā nenoklīstu jūsu sūtījums.
Apvaino „Latvijas pastu” sūtījuma zādzība: esot nozagtas divas blūzes, „Laimas” konfektes un žurnāli
Andra Ērgle gan iekšlietu, gan satiksmes ministram uzrakstījusi iesniegumu, kurā sūdzas par „Latvijas pasta” darbību un izteic aizdomas, ka viņas sūtījumu uz Čīli pastnieki nozaguši tepat, Latvijā. Viņa raksta:
„Lūdzu izskatīt jautājumu par, manuprāt, zādzību Latvijas pastā, kas notika 2013. gada oktobrī. 2013. gada 5. oktobrī „Latvijas pasta” nodaļā „Spice” nodevu sūtījumu, lai to nogādātu adresātam Čīlē. Paciņā bija „Laimas” saldumi, divas jaunas blūzes un daži žurnāli ar kopējo svaru 3,48 kg. Par sūtījumu kopā samaksāju Ls 37.70, bet par klāt pievienotajiem žurnāliem un iesaiņojumu, ko nopirku uz vietas, vēl Ls 6.01. Kopā Ls 43.71.
Saņēmējs vēl šodien šo sūtījumu nav saņēmis. Šinī sakarā man ir bijusi sarakste ar „Latvijas pasta” Kvalitātes vadības daļu. Šī gada maija sākumā „Latvijas pasts” beidzot izdomāja, ka uz sūtījuma esot norādīta neprecīza adrese un tas esot iemesls, kāpēc sūtījums nav nogādāts.
Čīles adresē ir viena rindu māja ar trīs durvīm. Visas trīs ģimenes ir ārkārtīgi draudzīgas un var uzskatīt, ka dotajā adresē dzīvo viena liela ģimene. Uz sūtījuma bija pilnīgi precīzi norādīta gan māja, gan ģimene, kurai tas ir jāsaņem. Zinot vietējo komūnu, jo esmu tur bijusi, tad nav šaubu, ka šo sūtījumu adresāts būtu saņēmis pat kvartāla vai vairāk robežās, ja paka vispār tur būtu nogādāta. Manu meitu, Rutu Ērgli, „blondo meiteni no Eiropas”, pazīst visa vietējā apkārtne un skola. To zina arī sētnieki, pastnieki un komunālo pakalpojumu sniedzēji. Kā arī pazīst attiecīgo
ģimeni, kurai sūtījums bija adresēts, jo šie cilvēki ir ļoti aktīvi sabiedrības locekļi un dzīvo šinī adresē jau vairāk kā trīsdesmit gadu. Tā kā arguments par neprecīzi norādītu adresi ir pilnīgi izdomāts.
Problēmu rada cits apstāklis. Kā redzams „Tracking” izdrukā, tad ir aizdomas, ka
paciņa vispār nekad nav bijusi Latīņamerikā. Sakarā ar to, ka šim „Trackingam” esot informatīvs raksturs, tad esmu arī zvanījusi „Latvijas pastam”, kur man neviens nekad nav varējis paskaidrot, kur mans sūtījums atrodas.
Atkārtoti esmu lūgusi „Latvijas pastam” nogādāt manu sūtījumu adresātam vai atdot man manu sūtījumu un atmaksāt sūtīšanas izdevumus. Tas nav noticis. Mana paka nu jau vairāk kā astoņus mēnešus nav nogādāta, lai gan, uzsvēršu vēlreiz, – norādītā adrese ir ļoti precīza un nešaubīgi korekta. Tāpēc uzskatu, ka „Latvijas pasts” manu sūtījumu ir nozadzis. Ja kādu apstākļu dēļ „Latvijas pasts” nevar izpildīt savu tiešo pienākumu un nogādāt sūtījumu, par kuru ir samaksāts un adrese ir norādīta pedantiski precīzi, tad lūdzu kompensēt man manus zaudējumus: Ls 25,00 par pakas saturu un Ls 37.70 par sūtīšanas izdevumiem. Kopā Ls 62,70, tas ir - 89,21 eiro, vai arī atdot man manu sūtījumu un atgriezt sūtīšanas izdevumus.”
Čīles pastnieki neesot pazinuši blondo meiteni no Eiropas
Savukārt „Latvijas pasts” apgalvo, ka paciņa nekur neesot noklīdusi, vēl jo vairāk – to pat neviens nav centies nozagt. Paciņa no Čīles atsūtīta atpakaļ uz Latviju, jo bijusi neprecīzi norādīta adrese, savukārt Andra Ērgle nav vēlējusies šo paciņu saņemt atpakaļ.
Valsts akciju sabiedrības „Latvijas pasts” Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja Gundega Vārpa Kasjauns.lv atbildēja:
„Pirmkārt, vēlamies uzsvērt, ka „Latvijas pasts” ir pasta komersants, kas piegādā sūtījumus Latvijas teritorijā; „Latvijas pasta” darbinieki paši neved un nebrauc pakaļ sūtījumiem uz visām pasaules valstīm. Tiklīdz sūtījums ir izsūtīts ārpus Latvijas teritorijas, par to atbild un to transportē citas valsts pasta operators saskaņā ar noslēgtajiem starptautiskās sadarbības līgumiem. Tas nozīmē, ka „Latvijas pasts” konkrētajā situācijā nekonstatēja adreses nepilnības, bet par šo faktu Pasaules pasta konvencijas noteiktajā kārtībā mūs informēja Čīles pasta operators „ChilePost S.A”. Ja klients norāda nepareizu adresi, pasta komersantam nav iespējas sūtījumu piegādāt adresātam, un Čīles pasta operators informēja, ka konkrētā kliente uz sūtījuma nav norādījusi mājas numuru. Acīmredzot Čīles pasta darbinieki tomēr nepazina „blondo meiteni no Eiropas” un no galvas nezināja arī konkrētās klientes dzīvesvietu.
Papildus informējam, ka 2013. gada 4. septembrī šajā pašā adresē Čīlē citam adresātam tika piegādāts sūtījums, kas izsūtīts no Latvijas. Tikai šajā gadījumā uz sūtījuma bija norādīta pilna adrese. Tas nozīmē, ka gan „Latvijas pasts”, gan arī Čīles pasta operators strādā kvalitatīvi, piegādājot visus sūtījumus, uz kuriem ir norādīta korekta adrese.
Otrkārt, ievadot sūtījuma numuru starptautiskajā sūtījumu izsekošanas sistēmā, uzrādās, ka tas tika nosūtīts uz Čīli atbilstoši pārrobežu pasta pakas virzīšanas plāniem. Kliente, ievadot sūtījuma numuru interneta vietnē un redzot, ka tas nosūtīts uz Austriju, pieņēma, ka Čīli tas it kā nav sasniedzis. Tomēr vēlamies uzsvērt, ka sūtījumi uz Čīli tiek transportēti caur vairākām tranzītvalstīm, tajā skaitā Austriju. Nereti tranzītvalstu pasta operatori, saņemot šādus sūtījumus, nereģistrē katru paku vai sīkpaku atsevišķi, bet reģistrē tikai maisu, kurā atrodas vairāki desmiti sūtījumu, kas adresēti klientiem vienā konkrētā valstī.
Treškārt, sūtījumu izsekošanas sistēma uzrāda, ka sūtījums atrodas „Latvijas pasta” neizsniegto sūtījumu glabāšanas noliktavā, jo kliente pēc trīs aicinājumu saņemšanas atteicās doties pēc sūtījuma uz Mārupes pasta nodaļu. Tā vietā, lai kliente precizētu adresi un nosūtītu paciņu adresātiem Čīlē, viņa apvainoja mūsu darbiniekus zādzībā, lai gan skaidri redzams, ka šajā situācijā „Latvijas pasta” darbinieki visu ir izdarījuši atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Turklāt par adreses norādīšanu atbilstoši Pasaules pasta konvencijai, Pasta likumam un Ministru kabineta noteikumiem nr. 392 „Noteikumi par kārtību, kādā adresāta un sūtītāja adrese norādāma uz pasta sūtījuma” ir atbildīgs tikai un vienīgi izsūtītājs. Ņemot vērā iepriekšminēto, „Latvijas pastam” nav nekāda likumīga pamata atmaksāt konkrētajai klientei pieprasīto pakalpojuma maksu.
Ja sūtījuma adresāts vēlas apstrīdēt Čīles pasta operatora sniegto skaidrojumu saistībā ar nekorekti norādītu adresi, viņam ir tiesības vērsties pie Čīles pasta operatora ar pretenziju par nesniegto pakalpojumu.
„Latvijas pastā” neviens sūtījums nepazūd, jo darbs šķirošanas kompleksā tiek stingri uzraudzīts un kontrolēts, tostarp ar videonovērošanas ierīcēm. Kā jau minējām, iesniegumā aprakstītajā situācijā sūtījums netika ne pazaudēts, ne nozagts; adresāts to nesaņēma, jo izsūtītājs nav norādījis pareizu adresi.”
„Latvijas pasts” noliedz pārmetumus un sakās priekšzīmīgi strādājam
„Latvijas pasts” sakās, ka nodrošina vienus no labākajiem pasta piegādes standartiem pasaulē un kategoriski noliedz, ka mūsu pastnieki kaut ko zog. Vārpa Kasjauns.lv saka: „Tiklīdz „Latvijas pasts” saņem pasta sūtījumu, tas nekavējoties tiek apstrādāts un piegādāts adresātam. „Latvijas pasta” iekšzemes un pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes rādītāji ir vieni no labākajiem pasaulē un augstāki, nekā tos nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas un Eiropas Savienības direktīvā definētie sūtījumu piegādes kvalitātes mērķi, kas paredz vismaz 90% visu A klases vienkāršās korespondences sūtījumu piegādi adresātiem jau nākamajā darbdienā pēc sūtījuma nodošanas pasta piekļuves punktā.
2013. gadā „Latvijas pasts” šo piegādes standartu nodrošināja 91,8% iekšzemes sūtījumu un 94,3% pārrobežu sūtījumu – to apliecina neatkarīgu izpētes kompāniju veiktie uzņēmuma piegādes kvalitātes vietējie un starptautiskie mērījumi. „Latvijas pasta” iekšzemes sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumus regulāri veic viena no Latvijas vadošajām tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūrām „TNS Latvia”, savukārt pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumi tiek nodrošināti Starptautiskās pasta korporācijas ietvaros ar izpētes kompāniju TNS, „Ipsos” un „Quotas” starpniecību.”
Kas jāņem vērā, nododot sūtījumu „Latvijas pastā”?
Lai pasta sūtījumi nenoklīstu un adresāts tos saņemtu laicīgi, „Latvijas pasts” aicina sūtīt reģistrētus sūtījumus, kuriem tiek piešķirts izsekošanas numurs, pēc kura iespējams sekot sūtījuma ceļam un fiksēt tā atrašanās vietu. Turklāt reģistrēta sūtījuma pazušana ir faktiski neiespējama, jo tas atbilstoši piešķirtajam sūtījuma numuram ar elektronisko svītrkodu tiek reģistrēts sistēmā katrā no sūtījuma apstrādes posmiem; sistēmā tiek reģistrēts sūtījuma nodošanas fakts pasta nodaļā, tā transportēšana uz šķirošanas kompleksu, atrašanās šķirošanas kompleksā, transportēšana no kompleksa, saņemšana piegādes punktā vai pasta nodaļā, aicinājuma izdrukāšana un sūtījuma izsniegšana klientam.