Opozīcijas deputāti augstu vērtē "Rail Baltica" izmeklēšanas komisijas gala ziņojuma nozīmi
foto: LETA
"Apvienotā saraksta" Saeimas frakcijas vadītājs Edgars Tavars sacīja, ka komisijas izveidošana un tās darbs ir licis sarosīties valdībai.
Politika

Opozīcijas deputāti augstu vērtē "Rail Baltica" izmeklēšanas komisijas gala ziņojuma nozīmi

Marianna Ozola

Jauns.lv / LETA

Saeimas ārkārtas sēdē opozīcijas deputāti trešdien augstu vērtējuši dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojuma nozīmi.

Opozīcijas deputāti augstu vērtē "Rail Baltica" iz...

Saeimas ārkārtas sēdē, kurā tiek skatīts izmeklēšanas komisijas gala ziņojums, opozīcijā esošā "Apvienotā saraksta" Saeimas frakcijas vadītājs Edgars Tavars sacīja, ka komisijas izveidošana un tās darbs ir licis sarosīties valdībai.

Kritiku Tavars veltīja "Jaunajai vienotībai", debatēs norādot, ka vairāk nekā desmit cilvēki, kuru vārdi ir atrodami izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, ir viņu partijas biedri. "Mēs vairs nedzirdam kritiku no premjeres par satiksmes ministru," teica Kulbergs, sakot, ka JV un "Progresīvie" pašlaik ir satuvinājušies.

Tavars vērsās pie "Jaunās vienotības" Saeimas frakcijas, sakot, ka pašlaik tiekot mēģināts diskreditēt Kulberga ziņojumu. Politiķu rīcību Tavars motivēja ar vēlmi noturēties pie varas. Nacionālās apvienības deputāts Artūrs Butāns sacīja, ka sadārdzinājums tika ilgstoši noklusēts, kas arī noveda pie esošajām problēmām. Viņš, atskatoties uz komisijas veikumu, sacīja, ka īsti nevar noskaidrot, kurš bijis projekta "galvenais grāmatvedis".

Viņš uzsvēra, ka komisija strādāja labi un operatīvi. Vienlaikus viņš atgādināja, ka komisijas deputāti, kuri pārstāv koalīciju, izmeklēšanas komisijā atteicās vērtēt savu partijas biedru atbildību.

Saeimas deputāts Edmunds Zivtiņš (LPV) pateicās komisijas deputātiem, sakot, ka ar darbu tiek izgaismotas problēmas, kas saistītas ar projektu. Viņš sacīja, ka Latviju projektā "ievilka" Igaunija un Lietuva, norādot, ka Latvijai šis projekts nav izdevīgs. Viņš uzsvēra, ka jau esošais dzelzceļu tīkls esot pietiekams militārās mobilitātes nodrošināšanai.

Zivtiņš pauda uzskatu, ka Latvijai projektu būtu ekonomiski būtu izdevīgāk izbeigt. "Mēs drausmīgi pārmaksāsim par pilnīgi nevajadzīgu projektu," viņš piebilda. Kā vēstīts, gala ziņojumā teikts, ka Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels.

Izmeklēšanas komisija ir konstatējusi, ka SM jau savās 2021.gada prezentācijās "Rail Baltica" projekta izmaksas ir uzrādījusi 3,4 miljardu eiro apmērā un 2021.gada rudenī tika informēta, ka "Rail Baltica" projekta kumulatīvās izmaksas ir 5,3 miljardi eiro bez inflācijas.

Kopumā komisijas gala ziņojumā ir ietverti 29 secinājumi, 16 priekšlikumi un nosauktas 18 personas, kuras komisijas ieskatā pieļāva kļūdas, apdraudēja projekta īstenošanu un nepieņēma pietiekami aktīvu pozīciju šī projekta īstenošana.

Par ziņojuma apstiprināšanu nobalsojuši četri deputāti no opozīcijas partijām - komisijas vadītājs Kulbergs, Artūrs Butāns (NA), Amils Saļimovs ("Stabilitātei") un Kristaps Krištopans (LPV). Savukārt no balsojuma atturējās valdības koalīcijas partiju deputāti Skaidrīte Ābrama (P), Atis Labucis (JV) un Ģirts Štekerhofs (ZZS). Ābrama un Labucis iebilda atbildīgo personu saraksta veidošanai, uzskatot to par subjektīvu vērtēšanu.

Saeima šogad 13.jūnijā pēc 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanu komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām. Komisijai bija noteikts sešu mēnešu darba termiņš.

Komisijas darbības mērķis ir apzināt projekta īstenošanā pieļautās kļūdas, vienlaikus panākot, ka tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu, "lai lēmumi tiktu pieņemti caurredzami un savlaicīgi, kā arī ievērojot valsts un sabiedrības intereses, ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un valsts budžetu".