
Twitter konvojs ir fenomenāla kustība!

“Patiesībā tieši Twitter konvojs man deva cerību, ka Latvija var paveikt lielas lietas. Tieši konvoja brīnišķīgie cilvēki manī vieš optimismu, ka Latvijā tomēr varam mazāk kašķēties, bet vairāk darīt,” teic Reinis Pozņaks, viens no iniciatīvas Twitter konvojs aizsācējiem.
Šī iniciatīva aizsākās 2022. gada 2. martā, pāris dienu pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, ar Reiņa publicētu ierakstu sociālajā saziņas vietnē Twitter, aicinot ziedot biedrībai Agendum līdzekļus automašīnu nogādāšanai Ukrainā. Ziedotā nauda tiek izmantota degvielai, lietotu automašīnu un dažāda veida ekipējuma iegādei. Bet automašīnas līdz Ukrainas robežai nogādā brīvprātīgie, organizējoties regulāros konvojos. Kas ir šis Twitter konvojs?
Visuvarenā plāns?
“Es jau smejos, ka ir divi ieraksti sociālajos tīklos, kas kardināli izmainīja manu dzīvi. Pirmais bija, kad draugiem.lv uzrakstīju kādai meitenei, kas vēlāk noveda pie laulības un diviem bērniem, un otrs tviterī – ka Ukrainas aizstāvjiem nepieciešamas automašīnas. Tāpēc jābūt uzmanīgam ar darbībām internetā,” pasmaida Reinis Pozņaks.
Viņš uzskata, ka viss Twitter konvojs ir tik zīmīga un liela nejaušību ķēde, ka gribot negribot ir jādomā, ka tam “augšā” tomēr ir kāds plāns. Vispirms jau tas, kā vispār radās Twitter konvojs. Pirmajās dienās pēc kara sākuma vairāki ar autosportu saistīti cilvēki domāja, kā var palīdzēt Ukrainai, un izlēma, ka šī artava būs ar apvidus automašīnām Ukrainas aizstāvjiem. “Kad bijām uz Ukrainu nogādājuši pirmās automašīnas, mājās atgriezāmies ar Jēkabpils domes sarūpētu busiņu. Sēdējām pārguruši Jēkabpilī, gaidījām transportu uz Rīgu un sākām domāt, ko darīsim tālāk, kam prasīt līdzekļus nākamo automašīnu iegādei. Kolēģi diskutēja, kurus uzņēmējus uzrunāt, bet es, lai būtu kaut cik noderīgs, turpat Jēkabpilī ierakstīju tviterī aicinājumu ziedot. Neko daudz jau necerējām, pašas optimistiskākās prognozes bija, ka kādu tūkstoti divus ļaudis sametīs. Bet kā sāka ienākt kontā nauda! Mēs, mājās braucot, skaitījām – viens tūkstotis, pieci, desmit... Gandrīz vai pa tūkstotim uz kilometru, jo vakarā bija saziedoti jau 30 000 eiro! Līdz ar to varējām iegādāties astoņas automašīnas, lai dotos nākamajā konvojā uz Ukrainu,” atceras Reinis, piebilstot: “Tas ir fenomens, kā šis viens ieraksts nostrādāja! Kā tas izmainīja pasauli! Laikam jau tiešām tas ir augstākstāvošā pirksts.”
Par to, ka tiešām šajā Twitter konvojā ir kas pārpasaulīgs, Reinis pārliecinājies vairākkārt. “Reiz viena Ukrainas specvienība palūdza, ka viņiem nepieciešami divi patiešām spēcīgi pilnpiedziņas pikapi. Teicu, ka tas ir nereāli, ka šādas automašīnas vairs nekur nevar dabūt un tās, kas ir pieejamas, maksā daudzus desmitus tūkstošus. Un burtiski dažas minūtes pēc šīs sarunas mūsu pagalmā iebrauca viens uzņēmējs no Kurzemes puses, atvedot un ziedojot divus samērā jaunus Toyota Hilux! Pats paradoksālais, ka pēc pāris mēnešiem šie ukraiņu karavīri atkal prasīja sarūpēt divus pikapus. Šoreiz atbildēju, ka patiešām nebūs, jo brīnumi divreiz nenotiek! Taču tieši tajā pašā dienā piezvanīja gan viens zemnieks, gan viens ceļu būvnieks, un abi neatkarīgi viens no otra noziedoja pa identiskam Volkswagen Amarok! Un kā lai pēc tā visa netic augstākstāvošā lielajam plānam?” aizdomājas Pozņaks.
Apbrīnojams sabiedrības atbalsts
Reinis stāsta, ka cilvēku atbalsts Ukrainai ir līdz asarām aizkustinošs. Bijuši pat gadījumi, kad Twitter konvoja puiši nav pieņēmuši automašīnas no ziedotājiem.
“Vai katru dienu bijām slapjām acīm. Reiz pirmajos mēnešos pagalmā iebrauca sieviete ar Kia Carens, izcēla no mašīnas trīs bērnus, no kuriem jaunākajam kādi četri gadiņi, un atdeva mums auto atslēgas, prasot, kur te ir tuvākā sabiedriskā transporta pietura. Tā esot ģimenes vienīgā mašīna, taču Ukrainas aizstāvjiem būs vairāk noderīga! Atbildējām, lai kāpj atpakaļ mašīnā, ka nevajag jau atdot pašu pēdējo!”
Reinis neslēpj, ka tagad sabiedrības aktivitāte ir samazinājusies. “Diemžēl ziedojumu apjoms sarūk. Ja pirmajā gadā biedrībai Agendum saziedoja vairāk nekā divus miljonus, tad pērn tie bija tikai ap 600 000 eiro. Bet var saprast – daudzi cilvēki jau sākumā veica lielus vienreizējus ziedojumus,” skaidro Reinis, piebilstot: “Toties situāciju zināmā mērā glābj tie Latvijas autovadītāji, kuri uzskata par pieņemamu dzērumā sēsties pie auto stūres, jo lielā reibumā pieķertajiem šoferiem konfiscētās automašīnas tiek nodotas Ukrainas aizstāvjiem. Šobrīd uz Ukrainu ir nogādātas jau vairāk nekā 270 šādas automašīnas, kuru kopējā vērtība ir ap miljons eiro.”
Katrs auto izglābj ukraiņu dzīvības
Interesanti, vai pats pirmais Twitter konvoja aizgādātais auto vēl ir “dzīvs”? “Nezinu! Toties zinu, ka viena no tām mašīnām, kas bija pirmajā konvojā, joprojām palīdz karavīriem. Nesen saņēmu ziņu, ka bija devusies jau tūkstošajā kaujas uzdevumā! Taču bijis arī tā, ka piektdien auto nodots ukraiņu rokās, bet otrdien tas jau pilnībā sašauts,” stāsta Pozņaks.

Uzdevumi, ko Twitter konvoja sarūpētās automašīnas pilda Ukrainā, ir visdažādākie, un daudzus no tiem varēs atklāt tikai pēc kara beigām. Bet mašīnas patiešām ir ļoti noderīgas. “Piemēram, mūsu sarūpētais auto bija viens no pirmajiem, kas iebrauca atbrīvotajā Hersonā, viens no mūsu Iveco Daily 4×4 ir pārbūvēts par armijas vienības mobilo komandcentru, un no tā vadīta Izjumas atbrīvošana. Daudzi auto tiek izmantoti ievainoto evakuācijai no kaujas zonām, arī kā transports dronu operatoriem, karavīru nogādāšanai uz pozīcijām, munīcijas pievešanai. Viens karavīrs pat atsūtīja video, kā mūsu Volkswagen Tiguan bija piekrauts pilns ar lādiņiem, pat šoferim pie kājām tie bija. Auto Ukrainas aizstāvjiem ir vitāli nepieciešami, jo frontes līnija ir tūkstoš kilometru garumā. Bet ir arī daudz ikdienišķāku uzdevumu – transports policijai, ārstiem, jo jāsaprot, ka pietiek pilsētā sprāgt vienai raķetei, ka pārsimts metru rādiusā tiek iznīcināti visi auto.”
Tiešām zagļi un kontrabandisti?
Tagad Reinis Pozņaks izlēmis kandidēt Eiropas Parlamenta vēlēšanās, ar mērķi pārliecināt Eiropu vairāk uzmanības veltīt savai drošībai un Ukrainas atbalstam. Bet, tiklīdz Reinis paziņoja par iesaistīšanos politikā, pār viņu sāka velties visdažādākie apvainojumi.
“Mani tas absolūti nesatrauc. Taču, ja sāk gānīt visu konvoja kustību, tad gan es uzvelkos! Konvojā ir brīnišķīgi cilvēki, un viņi nav pelnījuši šādus apmelojumus,” dusmīgs ir Reinis. Bet par apgalvojumiem, ka Twitter konvojs nodarbojas ar kontrabandu, ka Pozņaks saziedotās automašīnas nevis aizved Ukrainas karavīriem, bet gan tur pārdod, Reinis pasmejas.
“Šādi apvainojumi ir uzjautrinoši, jo tie ir absurdi. Nekas tāds vienkārši nav iespējams, jo uz robežas automašīnas ir jādeklarē muitā konkrētiem saņēmējiem. Taču es neesmu naivs un lieliski apzinos, ka no vairāk nekā 2000 automašīnām gan jau kāda Ukrainā ir “aizgājusi neceļos”. Patiesībā mēs paši ļoti rūpīgi sekojam līdzi, pētām automašīnu pārdošanas sludinājumus, Ukrainā mums ir arī vairāki uzticami draugi, kuri kontrolē, kas notiek ar Twitter konvoja mašīnām, kur tās paliek. Ir bijis pāris aizdomīgu gadījumu, un par tiem informētas Ukrainas tiesībsargājošās iestādes. Starp citu, kad viena no mūsu mašīnām Ukrainā parādījās pārdošanā, zvanījām uz to sludinājumu, un tā izrādījās prasta krāpniecības shēma. Vienkārši kāda no mūsu aizvestajām automašīnām bija nofotografēta un ielikta sludinājumā kā “ēsma”, lai pieprasītu potenciālajam pircējam iemaksāt 500 eiro drošības naudu. Bet reāli automašīna pārdota netika, jo tā joprojām frontē pilda kaujas uzdevumus,” stāsta Pozņaks, piebilstot: “Arī kontrabanda nemaz nav iespējama, jo uz Polijas robežas notiek ļoti rūpīga un padziļināta automašīnu pārbaude, turklāt neiešu riskēt ar visa konvoja labo vārdu. Un es augsti vērtēju veselīgu miegu, es vēlos naktīs mierīgi gulēt, nevis stresot par kaut kādām nelikumībām. Kāpēc man par pārdesmit tūkstošu nelikumīgu peļņu sev sačakarēt visu turpmāko dzīvi? Nē, tas nav tā vērts.”