Viedoklis: Austrumu maģistrāli nevarēja būvēt tādā veidā! Projekts bija jāuzlabo
Apvienības "Pilsēta cilvēkiem" priekšsēdētājs Kārlis Krēķis.
Viedokļi

Viedoklis: Austrumu maģistrāli nevarēja būvēt tādā veidā! Projekts bija jāuzlabo

Jauns.lv

Jaunais Austrumu maģistrāles projekts atvieglo dzīvi autovadītājiem, taču tajā nav pietiekami domāts par citiem satiksmes dalībniekiem - gājējiem un velosipēdistiem. Apvienības "Pilsēta cilvēkiem" priekšsēdētājs Kārlis Krēķis intervijā portālam Jauns.lv sacīja, ka projektu vajadzēja uzlabot atbilstoši mūsdienu prasībām.

Viedoklis: Austrumu maģistrāli nevarēja būvēt tādā...

Runājot par jauno Austrumu maģistrāli, viņš atgādināja, ka projekts tika sākts jau iepriekš un tam ir aptuveni 10 gadi.

“Šo projektu nevarēja tādā veidā būvēt, tas bija jāuzlabo. Šādās situācijās vienmēr ir atrunas par to, ka ir jādara ātrāk, nav laika vai pārprojektēšana maksās papildu līdzekļus.

Nesasniedz galveno mērķi

Bet, pirmkārt, tas ir nekvalitatīvs projekts. Otrkārt, tas neatrisina arī to, ko Rīgas dome definēja kā mērķi, kāpēc vajag veidot maģistrāli.

Mēs tagad skatījāmies, ka joprojām nav ceļa zīmes, kas aizliedz smagajām automašīnām braukt iekšā [Rīgas] centrā. Tika teikts: “Galvenais, lai nav smagie centrā,” bet tas netiek risināts.”

Jāsakārto satiksme Valdemāra ielā

Krēķis vērsa uzmanību sāktajai kampaņai par Krišjāņa Valdemāra ielas sabiedriskā transporta joslām, lai atslogotu pilsētas centru arī no vieglajām automašīnām. Domē esot sacīts, ka palīdzēs apvienībai risināt šo jautājumu, bet diemžēl tā neesot noticis. Lielākā daļa autovadītāju, kas brauc no Pierīgas, nedodas cauri Rīgai, bet gan brauc uz pilsētas centru.

Tāpat joprojām aktuāls ir Brīvības gatves un Zemgala gatves krustojums, kur būs satiksmes sastrēgumi.

Jāsamazina auto skaits pilsētā

Ko vajadzēja darīt citādāk, būvējot jauno Austrumu maģistrāli? Krēķis pauda savu viedokli: “Pirmkārt, mūsuprāt, ir jāsāk ar pilsētas stratēģiju. Tā nosaka to, ka mums ir jāsamazina auto skaits pilsētā.

Bet, būvējot papildu jaunas maģistrāles, platākus tiltus un vēl daudz ko, mēs to padarām pievilcīgāku auto. Tā ir problēma.”

Vairāk jādomā par gājējiem un velosipēdistiem

Tāpat projektā neesot pietiekami padomāts par velosipēdistiem un gājējiem.

“Viņiem tur ir daudz grūtāk, sarežģītāk un bīstamāk pārvietoties.” Līdz ar to var teikt, ka Austrumu maģistrāles projekta īstenošana atvieglo dzīvi tikai vienai cilvēku grupai – autovadītājiem.

Jāsamazina atraktivitāte braukšanai caur centru

Arī apvienības aktīviste Gunita Piterāne intervijā portālam Jauns.lv piebilda, ka Austrumu maģistrāle bija plānota, lai atslogotu Rīgas centru no automašīnām.

“Ja kaut ko tik milzīgu būvē, tad tas nozīmē, ka pēc tā pabeigšanas ir jāsamazina [automašīnām paredzēto] joslu skaits vai atraktivitāte braukšanai caur centru. Bet tas pilnībā nekur nav noticis! Nekur nav noņemta neviena [automašīnām paredzētā] josla.

Tiek palielinātas iespējas tikai autovadītājiem

Kāpēc lai es brauktu pa maģistrāli, ja man joprojām ir ērti braukt caur centru?

Ja kāds saka, ka ir sastrēgums, braucot caur centru, tāpēc var izmantot Austrumu maģistrāli, tad tas nozīmē: ja nesamazina [automašīnām paredzēto] joslu skaitu, tad es varu izbraukt caur centru vēl ātrāk.

Tiešām tiek palielinātas iespējas autovadītājiem, bet nekas netiek uzlabots gājējiem!

Vajadzētu iniciatīvas, kas ierobežotu auto skaitu centrā

Bet tas patiesībā bija mērķis – atslogot centru [no automašīnām], samazināt [auto] joslu skaitu, paplašināt ietves, iestādīt kokus u.tml., ko visu nevarēja darīt tikai tāpēc, ka cilvēkiem bija jāpārvietojas ar auto.

Bet, kopš Austrumu maģistrāle ir uzbūvēta, nav pilnīgi nekādu iniciatīvu kaut kā ierobežot auto skaitu centrā.”

Jārīkojas, lai automašīnas nebrauktu caur centru

Var teikt, ka lielais projekts ir realizēts, neskatoties uz kopējo pilsētas attīstību.

“Tā to tiešām var formulēt. Ja mēs uzbūvējam Austrumu maģistrāli, lai [automašīnas] vairs nebrauktu caur centru, tad vienlaikus kaut kas ir jādara, lai cilvēki nebrauktu caur centru,” Piterāne rosināja.