Motivācija studēt un attīstīt zinātni Latvijā
Eiropas Tālmācības vidusskolas 12. klases audzēknis Andrejs Kulago.
Tava izglītība

Motivācija studēt un attīstīt zinātni Latvijā

Jauns.lv

Pandēmija un iespēja mācīties attālināti mainīja domas par skolu kopumā, parādot, ka var mācīties arī patstāvīgi, sev ērtā laikā un ritmā, taču nemainīja interesi par matemātiku, vēlmi studēt Latvijā un veidot šeit karjeru. Ja mācību programma skolās būtu saistošāka un pedagogi parādītu, ka matemātika patiesībā ir viegls un skaists mācību priekšmets, arī jauniešiem būtu lielāka interese par šo nozari – gan skolā, gan augstskolā.

Motivācija studēt un attīstīt zinātni Latvijā...

Matemātika nav tikai formulas

Jau kopš pamatskolas zināju, ka vēlos saistīt savu dzīvi ar matemātiku. Iedvesmoja gan draugi, kuri studē šo zinātni, un viņu pieredze, gan skolotājs, kurš motivē un parāda, cik aizraujoša var būt matemātika. Varu risināt matemātikas uzdevumus un piemērus kaut visu dienu, tāpēc ļoti ceru, ka aizvien vairāk jauniešiem būs skolotāji, kas spēs iedvesmot un parādīt, cik šis priekšmets patiesībā ir aizraujošs. Domāju, ka liela nozīme ir arī skolu programmām – matemātika nav tikai stāsts par formulām, tā nav “iekalšana no galvas”, tā ir pierādīšana un loģiskās domāšanas attīstīšana.

Pandēmija palīdzēja izvēlēties tālāko ceļu

Līdz 9. klasei mācījos parastā skolā, taču, saprotot, ka vēlos savu dzīvi nopietni saistīt ar matemātiku, un arī apzinoties, ka tā brīža skolas programma nespēj sniegt to, ko vēlos, sapratu, ka nepieciešamas pārmaiņas. Izvēle bija starp ģimnāziju un tālmācību. Biju jau pat nokārtojis iestājeksāmenus ģimnāzijā, tomēr, kad vasaras nometnē iepazinos ar draugiem, kuri mācījās tālmācībā, sāku domāt par šo mācību formu aizvien vairāk. Patiesībā palīdzēja arī pandēmija – man iepatikās mācīties attālināti. Manuprāt, skolā nereti mācību stundas laiks tiek tērēts arī lieki, tostarp uz lietām, kas neattiecas uz mācību procesu, bet, mācoties savā ritmā, man parādījās daudz vairāk laika, ko veltīt mācībām.

Nākotnes plāni un olimpiādes

Tas nozīmē, ka ir arī vairāk laika, lai gatavotos studijām – plānoju turpināt iegūt izglītību Latvijas Universitātes Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātē. Matemātika, fizika un ķīmija vienmēr ir šķituši saistoši mācību priekšmeti, regulāri piedalos arī olimpiādēs. Pagājušajā mācību gadā pilsētas līmenī izcīnīju uzvaru matemātikas, fiziskas un ķīmijas olimpiādēs, šogad ķīmijas olimpiādē iegūta otrā vieta pilsētā.

Draugu iedvesmojošais piemērs

Interesi par matemātiku veicinājuši arī draugi, kuri jau studē universitātē, tostarp vecākajos kursos, kā arī strādā programmēšanas jomā. Lai gan apzinos, ka ar izcilām atzīmēm varētu studēt arī ārvalstīs, vēlos palikt un mācīties Latvijā. Vēlos studēt un attīstīt zinātni tieši šeit. Pagaidām vēl neesmu izlēmis, kuru matemātikas apakšnozari izvēlēšos, bet domāju, ka, sākot studēt, izkristalizēsies arī konkrētākas intereses.

Skolas programmā tikai neliela daļa

Man vienmēr ir patikusi matemātika, tāpēc grūti sniegt ieteikumus par to, kā veicināt interesi par šo mācību priekšmetu, taču skaidrs ir viens – liela nozīme ir gan mācību programmai, gan skolotājiem. Skolas mācību programmās ir tikai neliela daļa no tā, ko ietver jēdziens “matemātika” – tā ir ļoti plaša un interesenta joma, un ar īsto skolotāju to iespējams iepazīt un tā var iepatikties.