Bankas neatklāj, cik bieži tiek nozagti mūsu karšu dati
Pēc neliela pieklusuma atkal uzradušies blēži, kuri, lai nozagtu svešus bankas datus, uz bankomātiem uzstāda kredītkaršu datu nolasīšanas sistēmas – skimmerus. Bankas gan apgalvo, ka klientiem nav pamata lielam satraukumam – tā neesot masveida parādība un mūsu bankomāti esot aizsargāti ar antiskrimmeriem.
Sabiedrība

Bankas neatklāj, cik bieži tiek nozagti mūsu karšu dati

Jauns.lv

Banku pārstāvji visai izvairīgi runā par skimmeru jeb uz bankomātiem krāpnieku uzstādītiem karšu datu nolasītāju problēmu. Problēma pastāvot, bet tā nav būtiska. Tai pašā laikā banka neatklāj, cik bieži tiek uz bankomātiem tiek atrasti skimmeri un cik lielus zaudējumus tie nodarījuši.

Bankas neatklāj, cik bieži tiek nozagti mūsu karšu...

Zog bankas kartes datus, banka mierina – viss kārtībā!

Kasjauns.lv lasītājs Juris pastāstīja: „Nesen saņēmu zvanu no „Swedbank” – man tikšot izgatavota jauna maksājumu karte, jo uz bankomāta, no kura izņēmu naudu, bija uzstādīts skimmeris jeb karšu datu nolasītājs. Bankas darbiniece mani mierināja, ka pašreizējo karti varu lietot droši, bet jaunu - banka man par saviem līdzekļiem izgatavos papildus drošības nolūkos. Zīmīgi, ka bankas darbiniece tā man arī nepastāstīja, uz kura tieši bankomāta bija uzstādīts skimmeris (kā jau rīdzinieks izmantoju ļoti daudzus, nevis vienu, bankomātu) un cik klientu tas skāris.

Tagad esmu ticis pie jaunas bankas kartes, arī visa nauda ir kontā. Tomēr urda jautājums: cik droši mēs esam pasargāti no šādiem krāpniekiem, kuri cenšas iegūt mūsu bankas kartes datus un pēc tam iztukšot mūsu kontus?”

Datus par skimmeru lietošanu neapkopo

Jāteic, ka pēdējos pāris gados īpaši vairs nav dzirdēts par skimmeriem. Pirms gadiem septiņiem – astoņiem tā bija īsta nelaime. Piemēram, 2008. gadā teju vai katru nedēļu uz kāda bankomāta Latvijā tika atklāts skimmeris. Tad arī bankas, kā pašas apgalvo, investēja ievērojamus līdzekļus drošības pasākumos un bankomātus aprīkoja ar antiskimmeriem.

Tagad skimmeru problēma vairs neesot aktuāla, kaut gan ik pa brīdim uz kāda bankomāta skimmeris tiek uziets, apgalvo bankas. Tomēr bankas par šo problēmu ir ļoti nerunātīgas un neatklāj, cik bieži un uz kuriem bankomātiem tiek atklāti skimmeri. Bankas tikai stāsta, kā konstatēt uzstādīto skimmeri, un aicina pirms bankomāta lietošanas to rūpīgi aplūkot, vai tas nav aprīkots ar dīvainām papilddetaļām. Tā nu iznāk, ka skimmeri ir banku superslepana problēma. Atliek vien domāt – ja jau par to nevēlas runāt, tad problēma ir aktuāla, kaut gan tiek apgalvots pretējais.

Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas „Cert.lv” pārstāve Svetlana Amberga Kasjauns.lv teica: „Cert.lv nav datu par skimmeru lietošanu uz bankomātiem. Par šo jautājumu varat sazināties ar Latvijas komercbanku asociācijas pārstāvjiem.”

„Swedbank”: uz mūsu bankomātiem skimmerus izvieto tikai dažas reizes gadā

Arī Latvijas komercbanku asociācijas preses pārstāve Baiba Melnace Kasjauns.lv atklāja, ka asociācija neapkopo datus par skimmeru lietošanu, bet „Latvijā, protams, mēdz būt gadījumi, kad uz bankomātiem tiek novietoti skimmeri. Taču nevarētu teikt, ka tas notiek bieži un tā būtu nozīmīga problēma. Lai ar tiem cīnītos preventīvi, bankas izmanto antiskimmerus. Vairāk informācijas var atrast mūsu mājaslapā.”

Uz Kasjauns.lv vaicājumu, kā „Swedbank” vērtē skimmeru problēmu, tās preses pārstāve Vinete Savicka pastāstīja:

„Svešas naudas kārotāji parasti pārvirzās uz to vidi, kurā nauda atrodas. Mūsdienās tā ir arī elektroniskā vide, tostarp bankomāti. Tādēļ šādi gadījumi pasaulē notiek, taču nevarētu teikt, ka mēs Latvijā ar tiem sastaptos biežāk nekā citu valstu iedzīvotāji. Nelegālu datu nolasīšanu ierīču jeb skimmeru izvietošana uz bankomātiem notiek ne vairāk kā dažas reizes gadā. Tādēļ bankas ikdienas prioritārais darbs ir vērsts uz klientu datu un naudas aizsardzību, kā arī klientu izglītošanu drošības principu ievērošanā - aicinot cilvēkus neizpaust savus datus citiem un iesakot regulāri sekot līdzi saviem bankas konta izrakstiem.

Lai pasargātu savus klientus, „Swedbank” izmanto modernas darījumu uzraudzības sistēmas un seko „neloģiskiem”, klientam neraksturīgiem vai augsta riska darījumiem. Aizdomu gadījumos klienta naudas drošība ir prioritāra, tādēļ karte tiek bloķēta, bet klients par šo faktu tiek informēts un cilvēkam bez maksas tiek izgatavota jauna bankas karte. „Swedbank” klienti var justies droši, jo banka sedz zaudējumus, ja tādi radušies trešās puses kriminālas darbības rezultātā, tas ir - ja noziedznieki ir tikuši pie jūsu kartes datiem. Šajā gadījumā gan nav runa, par situācijām, ja klients ir bezrūpīgi uzticējis savu karti lietošanā nepazīstamam cilvēkam.

„Swedbank” regulāri veic bankomātu apsekošanu visā Latvijā, kā arī operatīvi reaģē uz klientu ziņām par to, ja kāds bankomāts izskatās aizdomīgs. Tādēļ no savas puses aicinām savus klientus sazināties ar banku, ja kāds bankomāts, viņuprāt, šķiet aprīkots ar neparastām, bankomātiem neraksturīgām ierīcēm. Savukārt, lai novērstu datu nolasīšanu, iesakām saviem klientiem veidot paradumu, ievadot kodu, aizsegt to ar otru roku”.  

Kā atpazīt skimmeri?

Skimmeru ierīces, tāpat kā bankomāti, mēdz būt dažādas, un bieži vien nespeciālistam tās ir grūti pamanāmas. Pamata vietas, kurām jāpievērš uzmanība, ir:

* kartes ievadīšanas vieta (vai nav kāds neierasts izvirzījums, neparasta detaļa);

* monitora augšpuse (vai nav piestiprināta mikrokamera, vai augšpuse neizskatās kā atsevišķa detaļa);

* PIN ievades klaviatūra (vai tā nekustas, izskatās kā atsevišķa detaļa, atšķiras krāsa).

Aicina būt uzmanīgiem pie bankomātiem

Kasjauns.lv/Foto: publicitātes foto