Kādēļ ASV un Latvijas vakcinācijas kampaņu plakāti ir tik līdzīgi? Skaidro reklāmas firmas direktors Andris Rubīns
foto: Ieva Čīka/LETA
“Manuprāt šeit būtiskākais ir sasniegt mērķi, nevis diskutēt par to, cik oriģināla vai neoriģināla ir katras valsts pieeja,” piebilda SIA "DDB WORLDWIDE LATVIA" direktors Andris Rubīns.
Sabiedrība

Kādēļ ASV un Latvijas vakcinācijas kampaņu plakāti ir tik līdzīgi? Skaidro reklāmas firmas direktors Andris Rubīns

Jauns.lv

Reklāmas firmas SIA “DDB WORLDWIDE LATVIA” direktors Andris Rubīns skaidro pašreizējās vakcinācijas kampaņas plakātu līdzību ar tiem, kuri jau pavasarī pilsoņu motivēšanai izmantoti ASV.

Kādēļ ASV un Latvijas vakcinācijas kampaņu plakāti...

Jauns.lv jau ziņoja, ka vēl šī gada martā ASV mārketinga kompānija “AdTechCares” sadarbībā ar “Veterānu koalīciju par vakcinēšanos” (“Veterans Coalition for Vaccination”) realizēja nacionāla mēroga informatīvo kampaņu, kuras mērķis bija mudināt cilvēkus vakcinēties un tādējādi “piebeigt vīrusu”.

Aplūkojot ASV teju pirms pusgada izvērsto kampaņu, nācās secināt, ka starp to un šeit pat Latvijā realizēto Veselības ministrijas (VM) kampaņu ir daudz jo daudz acīmredzamu līdzību.

ASV kampaņas plakāti:

foto: Wearethemighty.com

Latvijas kampaņas plakāti:

foto: Ekrānuzņēmums
foto: Ekrānuzņēmums

Pašmāju kampaņas plakātus radījušās firmas SIA “DDB WORLDWIDE LATVIA” direktors Andris Rubīns gan aicina saprast, ka Covid-19 ir izraisījis krīzi, kura šobrīd ir aktuāla teju visā pasaulē, un attiecīgi, realizējot šādas informējošās kampaņas, pie darba ķeras simtiem tūkstošu radošo cilvēku.

“Mēs raudzījāmies uz šo kā uz cīņu, kurā mums visiem ir viens draudīgs, nāvējošs pretinieks. Tādēļ arī atsauce uz Dž. Hovarda Millera 1943. gada plakātu, ar kuru tolaik tika veicināta sieviešu-darba ņēmēju morāle. Plakātā redzamā persona ar uzrotīto piedurkni un plecu, kā tēls, protams, lieliski iederas mūslaiku situācijā, kad uzvaru cīņā ar vīrusu var garantēt vakcinēšanās,” radošo izvēli, vizuāli noformējot plakātus un vēstījumu, pamato Rubīns.

Viņš arī uzver, ka atsaukšanās uz tik ikoniskiem darbiem kā minētais Millera 1943. gada plakāts uzņēmumam “Westinghouse Electric” mūsdienu reklāmas veidošanas procesā ir absolūti normāla un tā rīkojas arī citviet, tostarp arī ASV.

SIA “DDB WORLDWIDE LATVIA” direktors vēl piebilst, ka Latvijā izplatītie plakāti papildināti ar vizuālām niansēm, kuras aizgūtas no iepriekšējiem laikiem, kad latviešiem nācies cīnīties, un bijuši nepieciešami savi varoņi – latviešu strēlnieki.

Sauklis “Bez vakcīnas nav [konkrētam plakātam pielāgots turpinājums]” acīmredzami aizgūts no Raiņa citāta “Bez cīņas nav uzvaras”, kas izmantots arī latviešu strēlnieku vienību karogos. Iedvesmas avots bijis arī latviešu grafiķis, Raiņa laikabiedrs Rihards Zariņš.

Austošā saule, kas Latvijas vakcinācijas kampaņas plakātos redzama aiz katra personāža ar uzrotīto piedurkni un plāksteri uz pleca, gan neesot aizgūta tieši no Japānas impērijas armijas vai Edo perioda Japānas vēsturē, skaidroja Rubīns. Austošā saule kā simbols plaši izmantota arī 20. gadsimta sākumā Latvijā un citviet.

Turpinot par 1943. gada plakātu, kas radīts Otrā pasaules kara apstākļos, Rubīns piebilda, ka tas kalpojis par pamatu ne vien konkrētajai ASV kampaņai un Latvijas kampaņai, bet arī daudzu citu valstu centieniem iedrošināt sabiedrību potēties.

“Manuprāt, šeit būtiskākais ir sasniegt mērķi, nevis diskutēt par to, cik oriģināla vai neoriģināla ir katras valsts pieeja,” piebilda Rubīns.

Dažus no citu valstu plakātiem var aplūkot šeit:

foto: Ekrānuzņēmums
Pa kreisi redzams ikoniskais 1943. gada Dž Hovarda Millera plakāts, pa labi - ietekmējoties no oriģināla, mūslaikos, dažādās valstīs radīti informatīvie plakāti potēšanās veicināšanai.
Pa kreisi redzams ikoniskais 1943. gada Dž Hovarda Millera plakāts, pa labi - ietekmējoties no oriģināla, mūslaikos, dažādās valstīs radīti informatīvie plakāti potēšanās veicināšanai.

Kā zināms no VM izplatītās informācijas, Latvijā par vakcinācijas kampaņas radošo risinājumu un īstenošanu atbild reklāmas firma SIA “DDB WORLDWIDE LATVIA”.

Kā sociālajos tīklos un medijos atklāja VM, šī kampaņa izmaksāja 69 905,00 eiro (bez PVN).

VM arī informēja, ka šī aktivitāte īstenota VM ESF projekta “Kompleksi veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi” (identifikācijas Nr. 9.2.4.1./16/I/001) ietvaros.