Reidā mašīnai noplēš tehniskās apskates uzlīmi, bet šoferis turpina apdraudēt citus
Speciālisti aicina iedzīvotājus rūpīgi sekot līdzi savas automašīnas tehniskajam stāvoklim, tostarp riepu protektoru dziļumam. Diemžēl ir šoferi, kas laicīgi nenomaina riepas pat tad, kad auto ir neatbilstošs protektora dziļums un tāpēc anulēta tehniskā apskate. Tādējādi viņi turpina apdraudēt ne tikai sevi, bet arī citus ceļu satiksmes dalībniekus.
Jauns.lv lasītājs Ivars pastāstīja, ka nesen viņa automašīna "uzķērusies" uz speciālistiem, kas reidā pārbaudījuši automobiļu riepu protektora dziļumu.
Viņa mašīnai izmērītais riepu protektora dziļums bija mazāks par 4 mm, kas noteikta kā zemākā pieļaujamā norma ziemas riepām. Tāpēc pārbaudē mašīnai anulēta tehniskā apskate un noplēsta uzlīme, lai gan tā bija derīga vēl ilgāku laiku.
Anulēta tehniskā apskate, bet var turpināt braukt
Vienlaikus šoferim atļauts turpmāko mēnesi piedalīties ceļu satiksmē. Mēneša laikā viņam uzdots doties uz tehnisko apskati.
"Protams, es priecājos, ka policisti man tikai izrakstīja brīdinājumu, nevis piemēroja lielu naudas sodu, bet man ir neizpratne - kā iespējams, ka speciālisti mašīnai, kurai ir gandrīz plikas ziemas riepas, vēl mēnesi atļauj piedalīties satiksmē, apdraudot sevi un citus?
Par mani nav bažu - pie pirmās izdevības, tiklīdz varēšu, došos vecās riepas samainīt pret normālām. Bet kā ir ar citiem autovadītājiem, kuri nav tik apzinīgi un turpinās veselu mēnesi braukt pa šo slideno laiku ar plikām riepām? Dažbrīd ar tām nevar ne normāli nobremzēt, ne uzsākt braukt!
Manuprāt, šādiem bezatbildīgiem šoferiem nedrīkstēja ļaut braukt ar šādām riepām vēl mēnesi. Drošāk būtu, ja viņiem izsniegtu vienas vai dažu dienu atļauju, nevis ļautu braukt veselu mēnesi. Pēc mēneša, kad neapzinīgie šoferi aizbrauks uz tehnisko apskati, būs jau marts, kad teorētiski varēs likt virsū vasaras riepas," lasītājs Ivars klāstīja.
Policija aicina negaidīt, kad auto riepas ir nobrauktas
Savukārt Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Līna Kaļķe Jauns.lv uzsvēra, ka policija aicina iedzīvotājus rūpīgi sekot līdzi savas automašīnas tehniskajam stāvoklim, tostarp riepu protektoru dziļumam. Īpaši ziemā, kad ceļi ir sasniguši un apledojuši, ir ļoti būtiski, lai spēkratam būtu labas riepas.
"Aicinām autovadītājus negaidīt to brīdi, kad spēkrata riepas ir nobrauktas līdz minimālajam atļautajam protektoru dziļumam, bet gan parūpēties par to nomaiņu laikus."
Jāveic atkārtota tehniskā apskate
Gadījumos, ja tehniskajās pārbaudēs uz ceļa vai tehnisko pārbaužu vietās spēkratam ir konstatēts neatbilstošs protektora dziļums, tad automašīnai tiek anulēta tehniskā apskate un mēneša laikā tā ir jāveic atkārtoti. Proti, personai tiek dota iespēja novērst transportlīdzekļa nepilnības, policijas pārstāve skaidroja.
Autovadītājiem ir jāatceras, ka tas nenozīmē, ka visu mēnesi var braukt, piemēram, ar neatbilstošu riepu protektoru. Ja autovadītājs turpina šo mēnesi braukt ar riepām, kuru protektors ir mazāks kā normatīvajos aktos noteikts, tad viņš apdraud gan savu, gan apkārtējo drošību.
Var noteikt vēl vienu sodu
Tāpat, turpinot braukt ar šādām riepām, ikreiz, kad spēkratu apturēs policija, autovadītājam var tikt piemērots sods par pārvietošanos ar transportlīdzekli, kuram nav atbilstošs riepu protektors.
Par šādu pārkāpumu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no trim līdz vienpadsmit naudas soda vienībām, fiziskajai personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, — no vienpadsmit līdz divdesmit astoņām naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no četrpadsmit līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām.
Kad noņem numura zīmes un kad anulē apskati?
Bet Ceļu satiksmes drošības direkcijas Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš Jauns.lv norādīja, ka šobrīd spēkā esošie noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa nosaka: ja riepu protektora dziļums ir zem 1,6 mm, tad transportlīdzeklim tiek noņemtas numura zīmes (tehniskajā apskatē vērtējums -3).
Ja riepu protektora dziļums ir 1,6-4 mm, tad transportlīdzeklim tiek anulēta tehniskās apskates uzlīme (tehniskajā apskatē vērtējums -2). Tas nozīmē, ka mēneša laikā transportlīdzekli ir atkārtoti jāuzrāda tehniskajā apskatē un tam ir jābūt aprīkotam ar ziemai atbilstošām riepām.
Šāda kartība ir vienota kontrolē uz ceļa un tehniskajās apskatēs.
Plāno mainīt kārtību
Liepiņš piekrita lasītāja priekšlikumam mainīt esošo normatīvo regulējumu, un līdz 2021.gada beigām CSDD plāno kopā ar Satiksmes ministriju to izstrādāt.
"Jebkurā gadījumā vēršam uzmanību, ka transportlīdzekļu īpašniekiem ir jābūt ļoti atbildīgiem un, lai rūpētos gan par savu, gan citu satiksmes dalībnieku drošību, visu ziemas sezonu jārūpējas par atbilstošām riepām. Ziemas periodā tieši ziemas riepas ir tās, ka nodrošina transportlīdzekļa saķeri ar ceļu un samazina slīdēšanu, tādējādi mazinot iespēju nokļūt ceļu satiksmes negadījumā," CSDD pārstāvis rezumēja.