Ceļu infrastruktūras projektiem atvēl papildu 75 miljonus eiro
foto: LETA
Valsts autoceļu projektu īstenošana notiek visā Latvijas teritorijā uz galvenajiem, reģionālajiem un vietējiem autoceļiem./Ilustratīvs attēls.
Sabiedrība

Ceļu infrastruktūras projektiem atvēl papildu 75 miljonus eiro

Jauns.lv / LETA

Lai veicinātu ekonomikas atlabšanu Covid-19 radītās krīzes apstākļos, ceļu infrastruktūras projektiem piešķirs līdz 75 miljoniem eiro, šodien vienojās valdība.

Ceļu infrastruktūras projektiem atvēl papildu 75 m...

No valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" Satiksmes ministrijai (SM) tiks piešķirts finansējums, kas nepārsniedz 75 miljonus eiro, projektu īstenošanai autoceļu jomā. SM uzdots sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par minēto līdzekļu piešķiršanu atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram, ņemot vērā iepirkuma rezultātus). 

Satiksmes ministra Tāļa Linkaita (JKP) padomniece komunikācijas jautājumos Ilze Salna aģentūru LETA informēja, ka par valdības šodien piešķirtajiem papildu līdzekļiem 75 miljonu eiro apjomā plānots veikt seguma atjaunošanu uz valsts galvenajiem, reģionālajiem un vietējiem autoceļiem aptuveni 500 kilometru garumā un vairāku tiltu remontu.

Linkaits pauda, ka krīzes apstākļos ieguldījumi ceļu infrastruktūrā ir īpaši nepieciešams un tālredzīgs lēmums. "Publiskās infrastruktūras attīstības projekti stimulē valsts ekonomiku, nodrošina darba vietas un nodokļu ienākumus valsts budžetā. Turklāt papildu finansējums, lai atjaunotu un pārbūvētu sliktā stāvoklī esošos autoceļu posmus un tiltus, gan uzlabos satiksmes drošību uz ceļiem, gan pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbību būvniecībā un ar to saistītajās nozarēs, radot papildu ieņēmumus un saglabājot darbavietas," norādīja ministrs.

Linkaits pēc valdības sēdes žurnālistiem pastāstīja, ka SM savlaikus atlasīti projekti, kas jau bija ministrijas pasūtījumu portfelī, vērtējot gan ceļu tehnisko stāvokli, gan satiksmes intensitāti. 

Atlasīti kopumā ir 50 projekti, kas ietver gan galvenos un vietējos ceļus, gan tiltu remontdarbus, gan projektus ceļu drošības uzlabošanai. "Cerams, ka gada laikā šos projektus varēsim īstenot," teica Linkaits. 

Viņš arī pastāstīja, ka vismaz desmit no šiem projektiem būs noderīgi novadu un reģionu sadarbības veicināšanai Administratīvi teritoriālās reformas kontekstā. Mazajos projektos darbi sāksies jūlijā, savukārt par lielākajiem projektiem tiks organizēti iepirkumi un iecerēts, ka darbi sāksies augustā, teica ministrs. 

Aptuveni 50 ceļu remontu projekti tiks izvēlēti, vadoties pēc tehniskā stāvokļa un satiksmes intensitātes kritērija. Satiksmes ministrija pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu sagatavos atbilstoši iepirkumu rezultātiem.

Salna skaidroja, ka kopējais finansējuma deficīts ceļu jomā lēšams ap četriem miljardiem eiro. Šogad no valsts budžeta valsts autoceļu atjaunošanai piešķirts finansējums vairāk nekā 255 miljonu eiro apjomā. Papildus saņemtais finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem ļaus palielināt īstenojamo projektu skaitu un remontēto autoceļu kopgarumu.

SM skaidro, ka, ņemot vērā ārkārtējo situāciju valstī, ir svarīgi nepieļaut ekonomikas atdzišanu un stimulēt ekonomikas izaugsmi un uzņēmējdarbību. Tradicionāli ekonomikas lejupslīdes apstākļos līdzekļi pastiprināti tiek ieguldīti tādos publiskās infrastruktūras attīstības projektos kā autoceļu un tiltu būvniecība, kas veicina būvniecības un citu saistīto nozaru attīstību, nodrošina darba vietas un nodokļu ienākumus valsts budžetā. 

Turklāt 2020.gadā Eiropas Savienības (ES) fondu piešķirtais finansējums valsts autoceļiem ir samazinājies par 60,9 miljoniem eiro jeb par 72,4%, salīdzinot ar 2019.gadu.

SM norāda, ka valsts autoceļu un satiksmes drošības infrastruktūras attīstības investīciju projekti būs būtisks pamats kopējai Latvijas ekonomikas atveseļošanai pēc ārkārtējās situācijas beigām. Tie kalpos kā veiksmīgs ekonomikas stimulēšanas risinājums, jo būvniecības nozare rada papildu pievienoto vērtību saistītām projektēšanas, būvmateriālu ražošanas un pakalpojumu nozarēm, kas šobrīd arī ir skartas. Ir iespēja būvniecības nozarē piesaistīt papildu darba spēku no krīzes skartām nozarēm. 

Valsts autoceļu projektu īstenošana notiek visā Latvijas teritorijā uz galvenajiem, reģionālajiem un vietējiem autoceļiem. Ir svarīgi sekmēt ekonomisko attīstību, nodrošināt nozares reģionālo tvērumu, iesaistot vietējos komersantus. 

Tāpat SM skaidro, ka valsts autoceļu stāvoklis šobrīd ir kritiskā stāvoklī. 2019.gadā kopumā par sliktu un ļoti sliktu uzskatāmi 37% autoceļu ar asfalta segumu un 51% ar grants segumu. 

Jau vēstīts, ka no 13.marta līdz 12.maijam Latvijā saistībā ar Covid-19 pandēmiju izsludināta ārkārtējā situācija, kuras laikā noteikta virkne dažādu ierobežojumu un aizliegumu.