Pedagoģe par mācību gada noslēgšanu 1. maijā un atsākšanu 1. augustā
Aizvadīta jau otrā nedēļa, kad bērni visā Latvijā mācās attālināti. Publiskajā telpā izskan pirmās atsauksmes gan no pedagogiem, gan vecākiem un pašiem skolēniem. Kamēr vieni slavē pedagogus par radošo pieeju uzdevumiem, citi pauž mazāk optimistisku nostāju. Mācību process ir ceļš, ne vienmēr to klāj gluds asfalts, turklāt ceļš pa īstam ir redzams tikai tad, kad pa to sākt braukt, saka Līvānu 1. vidusskolas direktora vietniece, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve Inese Magdaļenoka. Viņa aicina gan pedagogus, gan vecākus mazināt perfekcionismu, bet attīstīt pacietību, toleranci, labsirdību, kā arī spēju pieņemt savas un citu kļūdas.
Skolēni un studenti visā pasaulē pandēmijas laikā mācās no mājām
Covid-19 pandēmijas laikā daudzas valstis pieņēmušas slēgt izglītības iestādes, mācības vadot attālināti. Šobrīd no mājām mācās skolēni visdažādākajās pasaules vietās.
Skolēni Latvijā ir atbildīgi un apzinīgi
Ārkārtas situācija, kas novedusi pie attālinātajām mācībām un darba, jāuzlūko kā laiks, kas apvieno ierasto un tradicionālo ar jauno un digitālo. Šajā laikā īpaši būtiski ir atcerēties, ka ikviens no mums (bērni, pedagogi un vecāki) drīkst arī kļūdīties, galvenais – saglabāt siltu sirdi un rāmu prātu. Lai arī kādas situācijas rastos, kopumā skolēni Latvijā ir atbildīgi, apzinīgi un darbojas ļoti ātri. Liela attālināto mācību priekšrocība ir tāda, ka šobrīd aktīvi iesaistās visi skolēni, arī tie, kuri klasē reizēs paslēpās aiz citu mugurām.
Mācību gada noslēgšana 1. maijā un atsākšana 1. augustā
Arī lielākā daļa pedagogu ļoti cenšas sniegt atgriezenisko saiti ikvienam skolēnam. Daudzi ir “skolā” 24/7, tāpēc jo īpaši vēlos aicināt vecākus un skolēnus paļauties uz pedagogu pieredzi un profesionalitāti. Skolotāji ir ļoti radoši, apvienojot vairākus priekšmetus, īstenojot starpdisciplinārās mācības un pielietojot dažādus tehnoloģiskos rīkus. Runājot par to, ka skolēni šajā mācību gadā visticamāk neatgriezīsies pie ierastajām klātienes mācībām, jāuzsver, ka skola nav basketbola čempionāts – kurā vietā esi, tajā arī paliec, tāpēc pedagogiem būs nedaudz jāpalauza galva. Iespējams, viens no risinājumiem varētu būt mācību gada noslēgšana jau 1. maijā un atsākšana 1. augustā? Ar piebildi, ja 1. maijā jau varētu atsākties pilnvērtīgas un īstas brīvdienas – bez ierobežojumiem, ja ne – tad darām, darbojamies un mācāmies!
Būtiski saglabāt mieru
Neatkarīgi no tā, cik ilgi turpināsies mācību gads, gan skolotājiem, gan skolēniem un vecākiem ir būtiski saglabāt mieru. Protams, vieglāk to izdarīt tiem, kas dzīvo ārpus lielajām pilsētām, jo laukos spēku var smelties dabā. Šobrīd savā ikdienā pavadām pie datora daudz vairāk stundas, nekā ierasts, tāpēc aicinu katru atrast kādu klusu, nomaļu vietiņu dabā, kaut vai savā dārzā, lai atjaunotu spēkus un enerģiju. Dabas ritējumā jau nekas nav mainījies – saule, pavasaris un putnu dzīvespriecīgums.
PIRMS un PĒC: iespaidīgi foto parāda Covid-19 varu
Covid-19 pandēmijas ietekmē cilvēki pārstājuši pulcēties publiskās vietās. "Reuters" fotogrāfi lieliski spējuši atainot slimības spēku ietekmēt cilvēku paradumus.
Būt iecietīgiem un cilvēcīgiem ar uzdevumu termiņiem
Tāpat jāatrod laiks arī fiziskajām aktivitātēm, vismaz 30 – 40 minūtes katru dienu. Šobrīd ir daudz un dažādu lietotņu un video treniņu, kas palīdz to īstenot. Izkustēšanās stresa hormonu vietā palīdz veidoties laimes hormoniem, kas mums šobrīd ir ļoti nepieciešami. Pedagogi, tāpat kā vecāki, šobrīd saskaras ar dažādām situācijām. Kādā ģimenē ir viens skolnieks, bet kādā – divi vai trīs, tāpēc es aicinu visus būt iecietīgiem un cilvēcīgiem ar uzdevumu termiņiem, kā arī nekļūt drūmiem, saņemot kādu aizrādījumu.
Šajā situācijā nav vērts meklēt vainīgos
Manuprāt, tas, cik dažādus uzdevumus rada pedagogi, vērtējams ļoti pozitīvi. Tiek izmantota gan e-klase, gan skolassoma.lv un uzdevumi.lv. Dabas zinībās bērni var tiešraidē vērot ērgļa ligzdu un pierakstīt novērojumus, mājturībā novērtēt savu darba vietu, mērot augstumu un citus parametrus, kā arī sniedzot ieteikumus tās uzlabošanai. Zinu, ka citi skolotāji vēstures stundās aicina uzrakstīt desmit pasaulē būtiskākos atklājumus, paskaidrojot savu izvēli, vai dabas zinībās audzēs stādiņus. Skolotāji izmanto gan tradicionālas, gan ļoti radošas metodes, piemēram, latviešu valodas diktāts tiek ierunāts kā balss ziņa WhatsApp. Protams, pedagogi arī nogurst un daži no mums jau meklē labākos acu pilienus, tomēr šajā situācijā nav vērts meklēt vainīgos.
Saglabāt viegluma sajūtu
Meklēsim līdzsvarotību – starp problēmām, enerģiju un radošumu! Centīsimies saglabāt viegluma sajūtu pat smagākajās situācijās un zvanīsim viens otram. Šobrīd, kad visa komunikācija notiek attālināti, ir ļoti svarīgi katru dienu dzirdēt “dzīvu” balsi. Tad noteikti ap sirdi paliks labāk!