Liepājas pensionāri un bērni ierauti erotiskās kabeļtelevīzijas firmu konkurences cīņās
Divas daiļavas ar kailām krūtīm, kuras „mielojas” ar sekšopos iegādājamiem aksesuāriem, samulsinājušas tūkstošiem liepājnieku. Viņi savās pastkastītēs atraduši erotisko kanālu pārāk atkailinātu reklāmu. Visticamāk, šādā veidā kāda firma grib nomelnot savus konkurentus, apvainojot viņus neķītrībā.
Kasjauns.lv saņēma kāda it kā liepājnieka rakstītu vēstuli: „Lūk, šādu reklāmu Liepājas iedzīvotāji atrod savās pasta kastītēs! Kailas meitenes laiza seksšopa ierīces. To redz visi, neatkarīgi no vecuma - pavisam brīvi, bez jebkāda brīdinājuma, pretēji savai gribai. Reklāmu lapiņas aizskar senioru godu, šokē, skolēni lapiņas paslēpj no vecākiem un skolotājiem...
Bet firmas pārstāvji nerūpējas par cilvēku jūtām, kā arī neievēro likumus, mērķis ir zināms - lielāka klientu plūsma. Nav nozīmes kādā veidā”.
Neķītrās konkurentu cīņas
Firmas „Elektrons & K” tehniskais direktors Egils Bergmanis, kura vārdā it kā izsūtīta reklāma, Kasjauns.lv skaidroja, ka šī nav viņa pārstāvētās firmas reklāma. Visdrīzāk tā esot konkurentu provokācija. Tādā veidā konkurenti vēloties celt neslavu uzņēmumam un likt cilvēkiem izvēlēties „tikumiskākas” kompānijas.
Apmelotā firma Valsts policijas Kurzemes reģiona pārvaldei adresējusi vēstuli, kurā teikts: „Decembrī tika saņemtas sūdzības no mūsu abonentiem par nepieklājīga rakstura reklāmas bukletu izplatīšanu Liepājas Zaļās Birzes un Tosmares rajonā. Pārbaudot saņemto informāciju, tika konstatēts, ka minētajās adresēs tika izplatīti nepiedienīga rakstura reklāmas bukleti ar SIA „Elektrons & K” logo. Reklāmas bukleti satur erotiska rakstura attēlus ar piedāvājumu SIA „Elektrons & K” abonentiem bezmaksas pieslēgt televīzijas erotikas kanālus.
Šim piedāvājumam nav nekādas saistības ar mūsu uzņēmumu, uz ko norāda ne tikai amorālais reklāmas bukletu raksturs, bet arī fakts, ka reklāmā pat nav nekādas kontaktinformācijas, kā arī tas, ka bukleti tika izplatīti ne tikai SIA „Elektrons & K” abonentiem, bet visiem iedzīvotājiem pēc kārtas. Šāda satura reklāma būtiski kaitē SIA „Elektrons & K” firmas prestižam. Uzsveru, ka bukleti ir izgatavoti labā kvalitātē, acīmredzot, tipogrāfijā, turklāt lielā tirāžā. Ņemot vērā iepriekš minēto adrešu dzīvokļu skaitu, bukletu skaits jau tagad sasniedz ap 4000, kas, viennozīmīgi, prasa ievērojamus finanšu līdzekļus. Līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka šajā gadījumā ir notikusi mērķtiecīga SIA „Elektrons & K” firmas vārda nomelnošana. Šis gadījums saņēma plašu rezonansi medijos, kas kaitē ne tikai firmas reputācijai, bet arī nes ievērojamus materiālus zaudējumus no vairākiem plānotiem nenoslēgtiem un turpmāk pārtrauktiem abonenta līgumiem ētisko un morālo apsvērumu dēļ, kas var būt izdevīgi tikai konkurējošiem uzņēmumiem.
Uzskatām, ka erotiska satura bukletu izplatīšana neierobežotu personu lokam apdraud sabiedrisko tikumību, kas negatīvi ietekmē pusaudžu un nepilngadīgo normālu fizisko un garīgo attīstību. Ņemot vērā iepriekšminētos apstākļus, kā arī erotiska rakstura materiālu izplatīšanas apjomu, šajā gadījumā, nepārprotami, ir noticis Krimināllikuma 166. pantā paredzētais kriminālpārkāpums.
Lūdzam uzsākt kriminālprocesu, lai, izmantojot kriminālprocesuālos līdzekļus atrastu vainīgās personas un saukt viņas pie normatīvajos aktos paredzētas atbildības”.
„Elektrons & K” pret viltus reklāmas izplatītājiem lūdz uzsākt kriminālprocesu pēc diviem Krimināllikuma pantiem – par pornogrāfiska priekšnesuma demonstrēšanas, intīma rakstura izklaides ierobežošanas un pornogrāfiska rakstura materiāla aprites noteikumu pārkāpšanu un neslavas celšana
Reklāmas likums aizliedz reklamēt amorālu kailumu
Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane Kasjauns.lv teica, ka centrs pagaidām vēl nav saņēmis nevienu sūdzību par šo konkrēto reklāmu. Tomēr viņa piebilda, ka Reklāmas likumā ir teikts, ka „reklāmā atļauts iekļaut tikai tādus paziņojumus vai vizuālos attēlus, kas nepārkāpj ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas”. Tāpat tajā teikts, ka „bērniem paredzētajā reklāmā aizliegts ietvert apgalvojumus, vizuālu vai skaņas informāciju, kura varētu nodarīt viņiem morālu vai fizisku kaitējumu vai radīt mazvērtības sajūtu”. Par šādu reklāmas izplatīšanu draud sods līdz 14 000 eiro.
Vienlaikus jāuzsver, ka šajā gadījumā formāli nav pārkāpti valdības izdotie „Noteikumi par erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu ievešanu, izgatavošanu, izplatīšanu, publisku demonstrēšanu vai reklamēšanu”, jo tas aizliegts tikai publiskās vietās un kioskos un veikalos, kas nav speciāli paredzēti un stacionāri iekārtoti šādu materiālu izplatīšanai. Bet privāta pastkastīte nav uzskatāma par „publisku vietu”.