Daudzi Latvijas šoferi saņem mistiskus soda protokolus no Francijas - pat sieviete, kura ar savu mašīnu tur nav vispār bijusi
Kāds autovadītājs sazinājās ar portāla Jauns.lv redakciju saistībā ar savādu e-pastu, kuru it kā izsūtījusi Francijā bāzētā aģentūra, kas atbild par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpēju sodu fiksēšanu un piespriešanu. Šoferis atklāj, ka pirms laika tik tiešām viesojies Francijā un neizslēdz soda iespējamību, taču apgalvo, ka saņemtajā e-pastā iztrūkst būtiska informācija, un tas vieš neuzticību.
“Pirms kāda laika ar automašīnu biju aizbraucis līdz Francijai. Bija nepieciešamība ļoti daudz pārvietoties pa šīs valsts autoceļiem, bet pilnībā nenoraidu iespējamību, ka kādā brīdī manu auto tik tiešām būtu pelnīti fiksējis fotoradars,” portālam Jauns.lv stāsta rīdzinieks Kaspars.
“Pēc vairākām dienām, jau esot Latvijā, saņēmu visnotaļ savādu e-pastu. Tas bija franču valodā un bez tulkojuma, tajā bija norādīts gan mans vārds, gan arī precīzi identificēts auto, taču par sodu, sodīšanas iemesliem un apmēru - ne vārda... Šī e-pasta iemeslu neizprata pat daži draugi, kuri saprot franču valodu,” turpina šoferis.
“Domāju, ka ne man vienam interesētu noskaidrot, vai šādi sodi no Francijas līdz Latvijai tik tiešām nonāk, un vai šādas vēstules nav kāda kārtējā krāpšanas shēma,” pauž Kaspars.
Kā saņemtā e-pasta sūtītājs uzrādās kāda Francijas iestāde ar nosaukumu ANTAI, kas pozicionējas kā nacionālā automatizēto sodu apstrādes aģentūra (National agency for automated offence processing).
Eiropā sodi seko arī pāri robežām
Lai noskaidrotu, vai ar šoferi tik tiešām varētu būt sazinājusies leģitīma Francijas iestāde, vērsāmies Valsts policijā (VP). VP skaidroja, ka specifiskas vienošanās par ar fotoradariem fiksēto pārkāpumu piesaistīšanu personai no citas valsts Latvija nav noslēgusi, taču vairākas Eiropas ekonomiskās zonas valstis izmanto tiesības to darīt, pamatojoties uz 2015. gada 15. marta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu Nr. 2015/413.
Šādu praksi piekopj Austrija, Beļģija, Bulgārija, Kipra, Čehija, Vācija, Spānija, Igaunija, Francija, Somija, Lielbritānija, Grieķija, Ungārija, Horvātija, Itālija, Īrija, Luksemburga, Lietuva, Latvija, Malta, Nīderlande, Portugāle, Polija, Rumānija, Zviedrija, Slovākija un Slovēnija. Direktīva veicina pārrobežu apmaiņu ar informāciju par ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpumiem. Valstis, kuras rīkojas uz tās pamata, sūta informatīvu vēstuli transportlīdzekļa īpašniekam/turētājam par citā valstī veiktu pārkāpumu.
Sods atkarīgs no valsts, kurā izdarīts pārkāpums
“Katrā valstī ir noteikts normatīvais regulējums attiecībā uz sodiem par pārkāpumiem ceļu satiksmē, līdz ar to tie katrā valstī ir atšķirīgi. Vienota kārtība naudas sodu piedziņai līdz šim nav izstrādāta, tādēļ katra dalībvalsts to var noteikt ar atsevišķu regulējumu,” skaidroja VP Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Simona Grāvīte.
VP sīkāk nekomentē faktu, ka šoferim atsūtītais e-pasts bijis vien franču valodā un tajā nav bijušas konkrētas informācijas par pārkāpumu, taču piebilst, ka, saskaņā ar iepriekš minētās direktīvas preambulu, dalībvalstīm ir jāapsver iespēja šādu informāciju nosūtīt valodā, kas lietota konkrētās personas reģistrācijas dokumentos, vai valodā, ko, visticamāk, saprot attiecīgā persona.
Preambula arī paredz, ka dalībvalstīm ir jānodrošina līdzvērtīgs tulkojums attiecībā uz informatīvu vēstuli, ko nosūta pārkāpuma izdarīšanas dalībvalsts. Lai noskaidrotu visu nepieciešamo saistībā ar konkrēto sodu, VP iesaka vēstules saņēmējam vērsties Francijas iestādē, kura, spriežot pēc tajā iekļautās informācijas, to ir izsūtījusi – minētajai aģentūrai ANTAI.
Protokolus no Francijas saņēmuši daudzi
Šis gan nav vienīgais šāda veida gadījums pēdējo mēnešu laikā. Sociālajos tīklos ir vairākas neizpratnes pilnas ziņas no autovadītājiem, kuri apgalvo, ka saņēmuši paziņojumus no Francijas. Kādā no gadījumiem automašīnas saimniece pat norāda, ka ar konkrēto auto nav vispār pat bijusi Francijā.
“Saņēmu vēstuli pastā. Viss liecināja, ka tā ir no Francijas. Aploksnē bija trīs dokumenti – apsūdzība par konkrēto Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, informācija par iespēju pārsūdzēt šo lēmumu un informācija par iespējamajiem veidiem, kā sodu apmaksāt,” sarunā ar Jauns.lv izstāsta Evita, kurai saskaņā ar saņemtajiem dokumentiem jāmaksā 90 eiro sods.
Saņemtajos dokumentos arī norādīts, ka kavēta maksājuma gadījumā sodanauda var palielināties pat līdz 375 eiro.
Sadarbība ar Franciju uzsākta jūlijā
Evita atklāj, ka auto, kurš precīzi identificēts dokumentos pēc markas un reģistrācijas numura, pieder viņas kompānijai, un piebilst, ka Francijā ar to nav bijusi. Neesot arī ne mazākā pamata aizdomām, ka ar to līdz Francijai būtu aizbraukusi kāda cita persona.
Evita norāda, ka Francijas Vēstniecība esot apstiprinājusi – šie dokumenti tik tiešām nāk no Francijas atbildīgajām iestādēm.
Jāpiebilst arī, ka raidījumam “LNT Ziņas” vēstniecība septembra pirmajā pusē skaidroja, ka valstu sadarbība šajā jomā uzsākta šī gada jūlijā, kas arī esot izskaidrojums uz Latviju izsūtītajiem protokoliem.
Taču pagaidām nav paskaidrots, kā tas nākas, ka viens no tiem ir adresēts Evitai, kura apgalvo, ka nav apmeklējusi valsti ar konkrēto automašīnu. Sieviete jau ir vērsusies konkrētajā iestādē, lai noskaidrotu iespējamā pārpratuma iemeslu.