Krāšņi un radoši: recenzija par jauno supervaroņu filmu "Kapteinis Amerika: Pilsoņu karš"
"Marvel" komiksu ekranizāciju cienītāji var līksmot – "Kapteinis Amerika: Pilsoņu karš" (Captain America: Civil War) ir, iespējams, visjaudīgākā no šīs studijas supervaroņu filmām.
Arī Atriebēju komanda spiesta tikt galā ar pēdējos gados aktuālo supervaroņu problēmu – glābt pasauli, protams, ir labi un pareizi, taču ko iesākt ar neskaitāmajiem civiliedzīvotāju upuriem? Valdība apņemas šo jautājumu risināt, ar likumu ieviešot supervaroņu reģistrāciju un kontroli. Kapteinis Amerika jeb Stīvs Rodžerss kopā ar domubiedriem iestājas pret jauno kārtību, kurā viņš saskata cilvēktiesību pārkāpumus. Taču Tonijs Stārks jeb Dzelzs vīrs nostājas jaunā likuma pusē. Atriebēju komanda sašķeļas, un abu pušu starpā sākas pilsoņu karš. Šo situāciju savā labā metas izmantot kāds noslēpumains ļaundaris.
12 filmas un 9 miljardus vēlāk
Nesen pirmizrādi piedzīvoja «Marvel» komiksu konkurentu «DC Comics» ambiciozais grāvējs «Betmens pret Supermenu: Taisnības rītausma». Pateicoties supervaroņu filmu cienītāju bāzei, «Betmens pret Supermenu» jau paspējis sapelnīt vairāk nekā 800 miljonus dolāru, tomēr daudzo fanu starpā dzirdamas tikpat īgnas balsis kā no kritiķu recenzijām: filmas varoņi padarīti par karikatūrām, un «action» elements pārmācis saturīga scenārija un dialogu iespējamību. «Kapteinis Amerika: Pilsoņu karš» savukārt paguvis izpelnīties slavas dziesmas pat no visatturīgākajiem filmu kritiķiem, kas šo darbu dēvē par visas «Atriebēju» franšīzes dramatisko kulmināciju un stilistiski «visnobriedušāko» darbu. Pirmā «Marvel Studios» filma, no kuras sākās komiksu «paplašināto universu» neprāts, bija 2008. gada «Dzelzs vīrs». Ieskaitot tā turpinājumus (filmas «Galaktikas sargi», «Skudrcilvēks»), kā arī «Atriebēju», «Kapteiņa Amerikas», «Tora» un «Halka» apakšciklus, šī ir jau trīspadsmitā studijas supervaroņu filma (pirmās 12 sapelnījušas pāri par 9 miljardiem dolāru), un tajā negaidīti veiksmīgi izdevies apvienot lērumu varoņu, ieskaitot Zirnekļcilvēku. Epizode, kurā Tonijs Starks mēģina savervēt Zirnekļcilvēku, ir viena no smieklīgākajām ainām visā filmā.
Filmas "Kapteinis Amerika: Pilsoņu karš" reklāmas treileris - video:
Interesanta iezīme, kas vieno gan «Betmenu pret Supermenu», gan «Pilsoņu karu», ir šo filmu scenāristu pievēršanās līdz šim ignorētam aspektam, proti, kas notiek ar cietušajiem un kurš atjauno infrastruktūru pēc episkajiem supervaroņu grautiņiem (kuriem vienmēr jārisinās starp debesskrāpjiem, nevis, teiksim, tuksnesī vai Ziemeļpolā). Filmā «Betmens pret Supermenu» šis jautājums bija centrālais konflikts starp abiem varoņiem, lai arī risināts visai primitīvi – par Supermena graujošo darba stilu Betmens kļūst dusmīgs, taču ētikas līmenī problēma netika aplūkota, vēl vairāk – filmas fināls to pilnībā diskreditēja. «Pilsoņu karš» par spīti tā apokalipsi sološajam nosaukumam šo jautājumu risina daudz izsmalcinātāk un radošāk.
Ņemot vērā daudzos varoņus un «Marvel» kinouniversa neskaitāmos apakšsižetus, «Pilsoņu karš» vislielāko baudu sagādās tieši savam skatītāju «klubiņam», kas sekojis varoņu attīstībai iepriekšējās filmās. Tas negaidot nozīmē īpatnēju, «lielajā kino» reti sastopamu apstākli – sajūtu, ka esi skatījies garu un ietilpīgu seriālu, kam pienākusi viena no sezonas pēdējām sērijām.