Vidzemes šosejas glābšanai vajadzīgi vēl vismaz 40 miljoni
Vidzemes šoseja posmā no Garkalnes līdz kādreiz iecienītajai "Sēnītei" jau gadiem ir viens no kritiskākajā stāvoklī esošajiem valsts galveno autoceļu posmiem, šonedēļ raksta "Avīze Kas Jauns".
Cerības uz remontu viesa pirms diviem gadiem rekonstruētais posms no Berģiem līdz Garkalnei, taču tālākajam Eiropas Savienības naudas nepietika. Lai saremontētu visu lielceļu līdz Sēnītei, nepieciešami vēl apmēram 40 miljoni eiro, vēsta Latvijas Radio.
Sašutuši gan vietējie, gan tūristi
Kritiskākajās vietās ir ielāps pie ielāpa, lūzuma līnijas pāri visai šosejai, izvagotas dziļas risas, asas bedres... Tāds ir ceļš, pa kuru ik dienu brauc teju 20 000 auto. Degvielas uzpildes stacijā pie Inčukalna sastaptais šoferis Raitis Latvijas Radio atklāj, ka ir spiests par tādu ceļu pat maksāt – 28 eiro mēnesī, jo spēkrata svars ir virs 3,5 tonnām.
“Sen jau vajag remontēt, katru gadu gaidām. Mēs dzīvojam tieši ceļa malā, pretī "Rāmkalniem", un tas ir ārprāts – kad iet garām smagie, man visas sekcijas līgojas!” saka autovadītāja Gunta.
“Braucu uz Latviju vairākas reizes katru vasaru un zinu, ka vienā posmā šoseja ir laba, bet pēc tam sākas ārprāts. Tieši tagad braucu no Lietuvas, un tur ceļi ir desmitreiz labāki,” atzīst Meni no Izraēlas, kurš daudz ceļo un raksta tūrisma portālam.
“Vienmēr pieminu, ka Latvijā jārēķinās ar dažiem ļoti sliktiem ceļiem un jābrauc ļoti uzmanīgi.”
Jāiztiek ar pašu naudu
Autoceļš A2 labi raksturo vispārējo Latvijas situāciju – blakus ir gan jauni un labi saremontēti, gan ļoti slikti posmi, Latvijas Radio teic auto eksperts Oskars Irbītis no Valsts tiesu ekspertīžu centra. Šajā posmā ir salīdzinoši daudz avāriju un ar smagām sekām.
Latvijas Valsts ceļi šogad plāno pabeigt posma Garkalne–Inčukalns pārbūves projektēšanu. Apmēram 11 kilometru garā posma un divu pārvadu rekonstrukcijas izmaksas lēstas ap 40 miljoniem eiro – teju ceturtā daļa no visa uzņēmumam šogad piešķirtā budžeta ceļu remontam un uzturēšanai. Eiropas fondu naudas šim ceļa posmam vairs nebūs, tāpēc jāiztiek pašiem.
Būs remonts pie Bērzkroga
Iespējams, meklēs lētākus risinājumus – atjaunos tikai asfalta virskārtu. “Taču tas nerisinās problēmu pēc būtības, jo šis ceļa posms ir savu laiku nokalpojis, tas ir sliktā tehniskā stāvoklī un tam ir nepieciešama pilna rekonstrukcija,” Latvijas Radio atzīst Latvijas Valsts ceļu preses sekretāre Anna Kononova.
Mierinājumam – šoruden varētu sākties remonts uz Vidzemes šosejas posma pie Bērzkroga apmēram deviņu kilometru garumā. Plānotās izmaksas ir 9,5 miljoni eiro.
Slikti ceļi neļauj tikt pie ārsta
Aptuveni 20% Latvijas iedzīvotāju pēdējo gadu laikā sliktā ceļu stāvokļa dēļ bijušas grūtības saņemt kādu valsts pakalpojumu, piemēram, apmeklēt iestādi, ārstu, pietiekami ātri neieradās neatliekamā medicīniskā palīdzība, liecina aptauja, kas veikta pēc biedrības Latvijas ceļu būvētājs pasūtījuma.
Turklāt 11% ar šādām grūtībām saskārušies vairākkārt. Tāpat 68% Latvijas iedzīvotāju, kuru mājsaimniecībā izmanto automašīnu, apliecinājuši, ka pēdējā gada laikā vienu vai vairākas reizes labojuši auto ceļu sliktās kvalitātes dēļ.