112
2010. gada 20. decembris, 17:26

Pirms svētkiem palielinās krāpniecisku īsziņu skaits

Jauns.lv

Tuvojoties svētkiem, palielinājies maldinošu un krāpniecisku īsziņu skaits, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja mobilo sakaru operatora "Tele2" pārstāvji.

Krāpnieciskajās īsziņās cilvēks galvenokārt tiek informēts, ka viņš laimējis naudu, parasti 200 vai 300 latus, bet, lai saņemtu laimestu, jānosūta priekšapmaksas sarunu kartes atjaunošanas kods uz sūtītāja numuru. Turklāt krāpnieki prasa atjaunošanas kartes kodu, piemēram, "Zelta Zivtiņas" gadījumā atsūtīt nevis par viszemāko pieejamo summu 0,99 latiem, bet gan 12,95 latu vērtībā.

"Lai izvairītos no kļūšanas par krāpšanas upuri, atgādinām, ka "Tele2" atsevišķi vai kopā ar citiem mobilo sakaru operatoriem nerīko akcijas, kurās var laimēt naudas balvas. Tāpat arī "Tele2" nekad nepieprasa klientiem nosūtīt priekšapmaksas kartes "Zelta Zivtiņa" atjaunošanas kodus. Mēs iesakām iedzīvotājiem par šādām aizdomīgām īsziņām informēt Valsts policiju vai "Tele2". Gan policijai, gan "Tele2" ir iespēja bloķēt tālruņa numuru, no kura krāpnieciskā īsziņa nosūtīta," uzsver "Tele2" Drošības nodaļas vadītājs Jānis Miķelsons.

Šā gada sākumā krāpnieki bija īpaši aktivizējušies, bet situācija pakāpeniski kļuva ievērojami labāka. "Tele2" apkopojis saņemtās klientu sūdzības un nodevis tās Valsts policijai, kā rezultātā sākti pirmie šādu lietu kriminālprocesi pēc Krimināllikuma 177.panta 1.daļas - par krāpšanu, par ko likumā paredzētais sods ir brīvības atņemšana uz laiku līdz trim gadiem vai arests, vai piespiedu darbs, vai arī naudas sods līdz 60 minimālajām mēnešalgām.

"Tele2" dati liecina, ka klienti kļuvuši informētāki, tāpēc daudz retāk uzķeras uz šādiem krāpniecības mēģinājumiem. Šādu krāpniecisku shēmu īstenošanā tiek iesaistīti vairāku operatoru tīkli, tādējādi mēģinot apgrūtināt to atklāšanas procesu, tomēr mobilo sakaru operatoru vienošanās paredz savstarpēju krāpnieku numuru bloķēšanu, veicot pārbaudi pēc otra operatora rakstiskas informācijas.

"Tele2" par krāpnieciskām īsziņām šā gada martā atslēdzis 155 tālruņa numurus, aprīlī - 132, maijā - 110, jūnijā - 44, jūlijā - 64, augustā - 78, septembrī - 57, oktobrī - 53, novembrī - 30. Kopumā Valsts policijai "Tele2" nodevis 224 apkrāpto klientu iesniegumus, tostarp novembrī - 39.

Saņemot šaubīgā rakstura īsziņu, jāpievērš uzmanība īsziņas sūtītāja numuram, un tikai tad, ja tālrunī kā sūtītājs ir norādīts tālruņa numurs 600 vai vārdiski "Tele2" vai "Zelta Zivtiņa", saņēmējs var būt pārliecināts, ka sūtījums patiesi ir nācis no "Tele2".

Mobilo sakaru operators iesaka arī pārbaudīt īsziņas sūtītāja numura piederību attiecīgajam operatoram, izmantojot interneta vietni "www.numuri.lv". Šaubu gadījumā, kā arī saistībā ar krāpšanas mēģinājumu "Tele2" aicina zvanīt uz uzņēmuma diennakts informatīvo dienestu pa tālruni 600 vai uz "Zelta Zivtiņas" informatīvo dienestu pa tālruni 676, vai rakstīt iesniegumu "Tele2". Krāpšanas faktu tālāk pārbaudīs Valsts policija, kuras kompetencē ir šādu gadījumu izmeklēšana. Persona, kas saņēmusi aizdomīgu īsziņu, var arī pati vērsties policijā ar iesniegumu.

Tāpat jāņem vērā, ka, zvanot uz īsziņā norādīto numuru, krāpnieki parasti izturas pārliecinoši, mēdz nosaukt izdomātu vārdu, uzvārdu un uzdodas par mobilo sakaru operatora darbiniekiem. Nereti tiek minēts, ka akciju reklamē televīzijā vai radio. Visbiežāk krāpšanas nolūkos tiek izmantotas dažādu operatoru priekšapmaksas kartes, nereti īsziņu sūtītāji atrodas ieslodzījuma vietās.

LETA