Valsts piešķir 14 000 latu zīdaiņu mirstības mazināšanai. Tēriņi - miglā tīti
Eiropas Savienības valstu vidū Latvijā zīdaiņu mirstības rādītāji ir vieni no augstākajiem, tāpēc pērnā gada oktobrī Veselības ministrija (VM) finansēja informatīvu kampaņu par bērnu traumatismu un zīdaiņu pēkšņo nāves sindromu. Iepirkums ministrijai izmaksāja vairāk nekā 14 tūkstošus latu, taču par kampaņas norisi un rezultātiem neviens no ministrijas interesējies nav.
Ingrīdas Circenes vadītās Veselības ministrijas darbinieki pilnībā uzticas kampaņas rīkotāja – sabiedrisko attiecību kompānijas – atskaitēs rakstītajam.
Latvijā ir augsta zīdaiņu mirstība, un, lai gan kopš 2003. gada perinatālās mirstības rādītājiem novēro lēnu samazināšanās tendenci, mirstības rādītāji aizvien ir augstāki nekā vidēji ES. Kā liecina Nacionālās veselības dienesta dati, 2010. gadā mirstības rādītājs bija 8,2 bērni uz 1000 dzīvi dzimušajiem, kas ir gandrīz uz pusi lielāks nekā kaimiņvalstīs Igaunijā un Lietuvā. Tāpat Latvija aizvien ES ir pirmrindniekos pēc bērnu traumu skaita.
Izvērtējot nopietno situāciju valstī, VM Mātes un bērna veselības uzlabošanas plāna ietvaros izsludināja iepirkumu, lai organizētu sabiedrības informēšanas kampaņu par bērnu traumatisma samazināšanu un zīdaiņu pēkšņās nāves sindroma (ZPNS) novēršanu. Konkursā pēc zemākās cenas principa uzvarēja sabiedrisko attiecību kompānija “Prospero”, kas kampaņu organizēja sadarbībā ar organizāciju “Māmiņu klubs”.
Portāls Kasjauns.lv gribēja noskaidrot, kas iepirkuma ietvaros ir paveikts un kādi ir kampaņas sasniegtie rezultāti. Liels bija pārsteigums uzzinot, ka VM saņemtās atskaites robežojas ar vienkāršu atskaiti, bez konkrētiem paskaidrojumiem. Piemēram, atskaitēs teikts, ka sagatavotas 9 preses relīzes, publikāciju skaits – 54, jaunradīto ziņu skaits – 28, izglītojoši bezmaksas un apmaksātu reklāmas rakstu publikācijas – praktiski padomi sociālajos un tradicionālajos medijos par ZPNS un bērnu drošību -177. Taču kuros medijos tieši un kādas ir šīs publikācijas – atskaitēs netiek uzrādīts. Uz Kasjauns.lv jautājumiem, VM atbild formāli - „ka mediji tika izvēlēti ar mērķi sasniegt pēc iespējas lielāku sieviešu un jauno vecāku auditoriju ”. „Prospero” iesniegtajās atskaitēs ministrijai vienīgais konkrēti minētais komunikācijas kanāls ir viena organizācija - “Māmiņu klubs” un „Māmiņu Online TV”.
Turpinot taujāšanu, vai ir VM ir veikusi kādu pārbaudi, kas apliecina šo publicitātes skaita patiesumu, ministrija jūtas aizvainota un atbild, ka „kampaņa ir izdevusies pilnībā un līgumā noteiktais radītājs ir sasniegts, pat pārsniegts”.
Tātad 14 tūkstošu latu iztērēšanas rezultāti mērīti nav, jo atdeve būšot jūtama tikai ilgtermiņā, bet pašlaik ministrija apgalvo, ka sasniegtā auditorija ir vairāki simti tūkstoši - 663 659 latvieši un 3 623 642 krievu. Kā sasniegtā auditorija tika mērīta – informācijas nav, “Prospero” acīmredzot ir iesniedzis tikai šādu ciparu bez konkrētākiem paskaidrojumiem.
Portāls Kasjauns.lv mēģināja atrast kādu no uzskaitītajām daudzajām publikācijām, taču lielākā daļa meklējumu interneta medijos beidzas tieši VM mājaslapā, bet video klipiem, kas ievietoti interneta vietnē Youtube.com, vidējais skatījums ir daži simti, un tikai pāris video skatīti vairāk nekā 1000 reižu. Kā vēlāk noskaidrojam, izveidoto audio klipu publiskošanai radio nauda nav pietikusi, taču, kā liecina atskaites, klipi esot ierakstīti.
Šādas kampaņas ministrija plāno arī turpmāk kopā ar Slimību profilakses un kontroles centru, jo bērnu traumatisma pasākumi ir kā prioritāte Veselības ministrijas izstrādātajās politikas plānošanas dokumentos.
Viens no videoklipiem, kurš arhinformē par bērnu traumatismu