Vanšu tilta margas Rīgā krāso par dubultu cenu
Iekārtā gājēju tilta rekonstrukcija Bauskas novadā 2011. gadā izmaksāja 46 500 latu. Rīgā, lai tikai nokrāsotu pusi Vanšu tilta margu, ar šādu summu nepietiek.
Rīgas dome Vanšu tilta margu attīrīšanai no rūsas un krāsošanai šogad piešķīrusi aptuveni 100 000 latu. Margas Daugavas lejteces pusē, kas ved uz Ķīpsalas krastā ierīkoto pludmali, nokrāsoja maijā, un uz tām jau redzama rūsa.
Apšaubāma kvalitāte
Darbu veica SIA Rīgas tilti, kas 2010. gadā uzvarēja Rīgas domes Satiksmes departamenta iepirkumā par tiltu, tuneļu un krastmalu uzturēšanu. Padarītajam gan trūkst kvalitātes, jo tikai maijā uzklātās krāsas vietā jau parādījusies rūsa. Tomēr aptuveni 50 000 latu par tādu veikumu ir saņemti, un domē nolemts piešķirt vēl 49 793 latus margu attīrīšanai no rūsas un krāsošanai tilta otrā pusē.
Līgumcena par margu kvadrātmetra nokrāsošanu ir 36,94 lati. Salīdzinājumam – ja šādu cenu piemēro dzīvokļa remontam, kad kārtīgi jānolīdzina un pēc tam jānokrāso mikrorajona padomjlaiku standarta mājokļa siena, šāds pasākums izmaksātu vairāk nekā 400 latu. Visam dzīvoklim – vismaz dažus tūkstošus latu tikai par sienām.
Students: varēja likt jaunas margas
Pilsētas naudas dalītāji un tērētāji var pamatoti iebilst, ka nav korekti salīdzināt metāla margas ar sienām. Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības fakultātes students, baušķenieks Artūrs Toms Plešs veicis savu pētījumu un secinājis, ka par margu krāsošanai tērēto summu var uzstādīt pilnīgi jaunas cinkotas margas, kas kalpotu aptuveni 40 gadu.
Proti, margu kopējais garums ir aptuveni 1040 metru, un jaunu cinkotu un krāsotu tērauda margu uzstādīšana maksā vidēji 75 latus par metru, tātad visam Vanšu tiltam kopā izmaksas būtu 103 455 lati (ieskaitot PVN), aprēķinājis Plešs.
Krāsošana, ieskaitot arī apstrādi ar smilšu strūklu un gruntēšanu, pēc tirgus cenām, izmaksā ap 20 latu par kvadrātmetru. Students ir aplēsis, ka visam Vanšu tiltam pietiktu ar 46 464 latiem, ieskaitot PVN. Tas ir gandrīz tikpat, cik Bauskas novadā izmaksāja iekārta gājēju tilta rekonstrukcija – 46 500 latu. Vienīgi galvaspilsētas dome nolēmusi neskopoties. Topošais transportbūvju inženieris arī personiski novērtējis Rīgas krāsotāju darbu un šur tur zem krāsas pamanījis pat pērnā rudens lapas.
Dome vainu neatzīst
Rīgas dome pēc publiski izskanējušām studenta atklāsmēm steigusi izplatīt paziņojumu, kurā par rudens lapām nekas nav teikts. Pašvaldība argumentē, ka Vanšu tilts uzbūvēts pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados un līdz šim nekādi remontdarbi nav veikti. Tas gan nav taisnība.
“Sākot margu konstrukciju attīrīšanu no rūsas, tiltu būvniecības speciālisti konstatēja, ka apakšējās joslas metāls ir sakorodējis un to pilnībā attīrīt nav iespējams,” skaidro Satiksmes departaments. “Vietās, kur joslas elementi bija pilnībā korodējuši, tika papildus piemetināts fiksējošs metāls.” Rīgas mērs Nils Ušakovs LNT raidījumā 900 sekundes nesniedza pārliecinošus argumentus, viņš paziņoja, ka nav pareizi salīdzināt šos darbus ar gājēju tilta remontu, un piedāvāja studentam nākt darbā uz domes satiksmes struktūrām.
2017. gadā pašvaldība plāno Vanšu tilta pilnīgu rekonstrukciju, kad tagadējās margas pilnībā nomainīs pret cinkotām. Tikai – bail pat domāt, cik tas maksās, ja jau krāsa ir tik dārga.