
Filmas "Debitants" pirmizrāde
9. aprīlī pirmizrādi piedzīvoja Matīsa Spailes dokumentālā filma “Debitants”.





Cik vienā rallija čempionāta posmā degvielā notērē Mārtiņa Seska ekipāža?
Jau pavisam drīz uz pasaules rallija čempionāta posmu Portugālē dosies Mārtiņa Seska un Renāra Franča ekipāža. Interesanti, cik daudz degvielas vienās sacensībās patērē viņu automobilis? To lūkojis noskaidrot žurnāls "Kas Jauns".

Šogad pasaules rallija čempionāta trasēs dodas Mārtiņš Sesks - pirmais latvietis, kurš čempionātā pārstāv rūpnīcas komandu un startē visprestižākajā auto klasē "Rally1". 25 gadus jaunais autosportists pasaules čempionātā debitēja pērn, kad "M-Sport Ford World Rally Team" komandas sastāvā aizvadīja trīs rallijus un dažos no ātrumposmiem pat uzvarēja! Šogad paredzēts, ka Sesks kopā ar savu stūrmani Renāru Franci, braucot ar "Ford Puma Rally1" automašīnu, startēs vismaz sešos no 14 posmiem.

Neparastā degviela
Pirmais – Zviedrijas rallijs – jau aizvadīts, un no tā Mārtiņš Sesks atgriezās ar sesto vietu. Un cik tad degvielā tiek notērēts vienās rallija čempionāta sacensībās, braucot ar "Rally1" klases auto? “Es nemaz nezinu,” godīgi atbild Mārtiņš. “Par automašīnas sagatavošanu pilnībā atbild "M-Sport Ford" komanda, manā gadījumā arī lielu daļu sacensību izmaksu sedz tā. Man šķiet, ka vienā posmā nobraucam ap 500 litriem, bet, cik šī degviela maksā, nezinu! Fakts vien tāds, ka degviela ir ļoti neparasta, tā ir pilnībā bezizmešu degviela, ražota no atjaunojamajiem dabas resursiem. Es pat vispār nezinu, vai komanda par degvielu un riepām maksā, tās mums tiek piegādātas no čempionāta sadarbības partneriem. Vienās sacensībās tiek nobrauktas 28 riepas, bet viena riepa ir vismaz trīsreiz dārgāka nekā ļoti laba ielas auto riepa. Tā ka sacensību izmaksas ir ievērojamas. Piemēram, eļļas maiņa notiek ik pēc katras sacensību dienas,” zina teikt Sesks.

Rallija uzlecošā zvaigzne Mārtiņš Sesks
Mārtiņš Sesks pēc spoža sezonas Eiropas rallijā 2019. gadā spēris soli augšup un šosezon sacenšas prestižākajā pasaules rallija čempionātā (WRC).





Bez pusmiljona neiztikt!
Pasaules rallija čempionāta noteikumi paredz, ka šogad visi "Rally1" automobiļu dzinēji tiek darbināti ar inovatīvu, videi draudzīgu degvielu. Rallija apskatnieki zina teikt, ka šāda degviela izmaksā no septiņiem līdz deviņiem eiro litrā, bet "Rally1" automašīna sacensību režīmā patērē līdz pat desmit litriem (vidēji gan ap 7,5 litriem) vienā nobrauktā kilometrā. Un, ja vienās pasaules čempionāta sacīkstēs ātrumposmi kopā ir ap 300 kilometriem, tad, pieskaitot vēl pārbraucienus starp ātrumposmiem, tiek lēsts, ka degvielas izmaksas ir ap 3500–4000 eiro par vienām sacensībām.
Un cik viens posms rallija ekipāžai izmaksā kopā? Oficiāli šādas summas netiek atklātas, taču rallija vidē lēš, ka izmaksas ir, sākot no 250 000 eiro. Šajā summā ietilpst automašīnas īre, mehāniķi, degviela, riepas, transportēšana un citi tēriņi. Turklāt jāņem vērā, ka tikai labākie piloti ir rūpnīcu komandu algoti sportisti, liela daļa paši maksā par iespēju braukt čempionātā, un tas nav lēts prieks. Cik dārgs tad tas ir? To nevilšus šogad atklāja franču autosportists Johans Rosels, izpaužot aptuveno summu, ko "M-Sport Ford" komanda viņam prasījusi par iespēju aizvadīt daļēju sezonu pasaules rallija čempionāta vadošajā klasē. “Vienīgās sarunas man ar viņiem bija par finansiālo pusi. Cena bija 500 līdz 600 tūkstoši eiro, un tas nosegtu tikai daļu sezonas. Ja runa ir par tādu summu, turpmākas sarunas bija neiespējamas,” tā Rosels.

Seska ekipāža WRC debijā izcīna 5. vietu
Latvijas rallija pilots Mārtiņš Sesks ar stūrmani Renāru Franci savā debijā pasaules rallija čempionātā (WRC), septītajā čempionāta posmā Polijā ieņēma ...





Un cik maksā viens "Rally1" klases sacīkšu auto? Šobrīd šādas automašīnas izbūve izmaksā ap vienu miljonu eiro, taču saskaņā ar jaunajiem noteikumiem jau 2027. gadā jaunākās paaudzes automašīnu izmaksas tiks ierobežotas līdz 345 000 eiro. Papildus pašu automašīnu izmaksu samazināšanai paredzēts samazināt komandu ekspluatācijas tēriņus, ierobežojot personālu, samazinot loģistikas transporta izmaksas, palielinot vietējo iekārtu izmantošanu un ieviešot citas inovācijas.
