Vai virālās "TikTok" sejas kopšanas rutīnas patiešām ir efektīvas? Pētnieki brīdina par potenciāliem riskiem
foto: Shutterstock
Platformā “TikTok” arvien biežāk parādās pusaudžu meiteņu video ar nosaukumiem “Gatavojies ar mani”.
Skaistums

Vai virālās "TikTok" sejas kopšanas rutīnas patiešām ir efektīvas? Pētnieki brīdina par potenciāliem riskiem

Dzīvesstila nodaļa

Jauns.lv

"Šī ir mana 10 soļu sejas kopšanas rutīna," platformā “TikTok” dalās kāda skolas vecuma jauniete. Taču pētījums liecina, ka šāda sejas kopšanas rutīna var izraisīt kairinājumu un alerģiskas reakcijas.

Vai virālās "TikTok" sejas kopšanas rutīnas patieš...

Platformā “TikTok” arvien biežāk parādās pusaudžu meiteņu video ar nosaukumiem “Gatavojies ar mani”, “Ādas kopšanas rutīna” un “Pēc skolas”, kuros viņas demonstrē, kādus sejas kopšanas līdzekļus izmanto, lai uzturētu ādu labā formā. Tā vien sāc aizdomāties — varbūt arī man vajadzētu iegādāties vēl kādus trīs līdzekļus, lai seja izskatītos nevainojama? Tomēr pētnieki ir atklājuši, ka šādas sejas kopšanas rutīnas patiesībā sniedz ļoti maz labuma, vēsta “The Guardian”.

Pētnieki analizēja platformā “TikTok” ievietotos video un konstatēja, ka šīs rutīnas ir ne tikai nogurdinošas — dažas meitenes ceļas jau 4.30 no rīta, lai paspētu tās izpildīt —, bet arī dārgas, nevajadzīgas un potenciāli kaitīgas. Šis ir pirmais šāda veida pētījums.

Patiesībā riski, kas saistīti ar šo produktu lietošanu, īpaši jaunu meiteņu gadījumā, ir daudz lielāki nekā iespējamais labums, ko tie sniedz, norāda Dr. Mollija Heilsa, pētījuma galvenā autore no Ziemeļrietumu universitātes (Northwestern University).

Viņa piebilda, ka sociālie mediji ir paredzēti izklaidei, un uzsvēra — jaunām meitenēm šādas sejas kopšanas rutīnas nav nepieciešamas. “Bīstamība slēpjas tajā, ka meitenes sāk uztvert šīs procedūras kā obligāti nepieciešamas, lai pareizi koptu savu ādu,” sacīja Heilsa. “Šie produkti neuzlabo ādas veselību — visticamāk, tie laika gaitā pat pasliktina ādas stāvokli.”

Viņa norādīja, ka pietiek ar maigu attīrošu līdzekli, ko lietot vienu vai divas reizes dienā, un saules aizsargkrēmu.

Rakstā žurnālā  "Paediatrics" teikts, ka Heilsa kopā ar kolēģiem izveidoja divus “TikTok” kontus, kas it kā piederētu 13 gadus vecām meitenēm, un atlasīja 100 video ar ādas kopšanas rutīnām, kurus bija veidojuši jaunieši. No tiem 82 video bija publicējušas meitenes vecumā no 7 līdz 18 gadiem.

Pētnieki norāda, ka “teju visām satura veidotājām bija gaiša āda bez redzamiem defektiem”. Pētījumā atklāts, ka jaunās meitenes vidēji izmantoja sešus ādas kopšanas produktus, bieži no viena un tā paša zīmola, un to kopējā cena sasniedza vidēji 168 ASV dolārus (aptuveni 143 eiro). Dažos gadījumos tika lietoti vairāk nekā desmit produkti, kuru kopējā vērtība pārsniedza 500 dolāru (aptuveni 430 eiro).

Pētnieki arī atklāja, ka daudzos izmantotajos produktos sastāvā bija citronskābe — viela, kas var izraisīt ādas kairinājumu un palielinātu jutību pret saules iedarbību, tādējādi palielinot apdegumu un citu ādas bojājumu risku. Tomēr tikai 26% no 84 analizētajiem video, kuros tika demonstrētas dienas rutīnas, jaunās meitenes izmantoja saules aizsargkrēmu.

Heilsa piebilda, ka produktu ar vairākām aktīvajām sastāvdaļām lietošana, kā arī to slāņošana — īpaši, ja sastāvdaļas ir vienādas — palielina ādas kairinājuma risku. Pētnieki atklāja, ka 76% no 25 populārākajiem video bija vismaz viena potenciāli alerģiska sastāvdaļa, visbiežāk – smaržviela.

Profesore Tesa Makfērsona (Tess McPherson) no Lielbritānijas Dermatologu asociācijas, kura nebija iesaistīta šajā pētījumā, apstiprināja, ka tas ir nozīmīgs, jo aizvien biežāk tiek ziņots par pieaugošu jauniešu skaitu, kuri vēršas klīnikās ādas kairinājuma dēļ.

Makfērsona norādīja: “Arvien jaunāki bērni iegādājas sejas kopšanas līdzekļus, lai gan viņiem tie nav vajadzīgi un nepalīdz. Tas ir ļoti satraucoši — tas parāda, kā mēs uztveram, kādai jāizskatās ādai.”