foto: Juris Rozenbergs
No biļešu kontrolieres līdz mašīnistei. Pie jauno vilcienu stūres sēdīsies arī sievietes
Jaunajos vilcienos daudz kas ir datorizēts. “Četri vagoni, ātrums, un tu to visu vadi – pašsajūta ir lieliska,” priecājas Irina Jankina (priekšplānā). “Izjūtas pie vilciena pults ir kā kuģī vai lidmašīnā, viss jauns, skaists,” piebalso Lolita Trumpe.
Dzīvesstils
2023. gada 1. oktobris, 05:15

No biļešu kontrolieres līdz mašīnistei. Pie jauno vilcienu stūres sēdīsies arī sievietes

Dace Ezera

Kas Jauns Avīze

Drīz pasažierus sāks vest jaunie, ilgi gaidītie elektrovilcieni, un pēc gandrīz gadu ilgām mācībām pirmo reizi tos vadīs sievietes. Laužot stereotipus, mašīnista profesiju apguvušas sešas dāmas, gandrīz puse no 13 jaunajiem vadītājiem.

Viņas visas jau ir bijušas “Pasažieru vilciena” darbinieces – konduktores un pavadones, bet tagad biļešu kontroles vietā uzņemas daudz lielāku atbildību.

Kā kuģī vai lidmašīnā

Lolita Trumpe “Pasažieru vilcienā” strādā divus gadus par konduktori- kontrolieri, darbs ir patīkams – ja nav nekādu negatīvu atgadījumu. Tomēr gadās arī iereibuši un neadekvāti pasažieri. Lolitai gan nav vajadzējis saukt policiju, tikusi galā pati – izdevās cilvēkus pierunāt.

“Ideja kļūt par vilciena vadītāju man radās spontāni. Tiklīdz parādījās piedāvājums tieši sievietēm, nedēļu vai divas domāju, mazliet šaubījos, mājās arī ar dēlu apspriedos. Taču, ja nepamēģināšu, nezināšu. Nenožēloju savu izvēli nevienu sekundi,” “Kas Jauns Avīzei” saka Lolita.

Grūtākais bijis mācības savienot ar darbu, četras dienas nedēļā bija jādodas uz Rīgas Valsts tehnikuma Pieaugušo izglītības centru, un tā 11 mēnešus.

Centrālajā dzelzceļa stacijā prezentē jaunā elektrovilciena pirmo sastāvu

Trešdien, 7. septembrī, Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā prezentēts "Škoda Group" uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotā elektrovilciena pirmais sastāvs.

gallery icon

“Brīžiem pat likās, ka rokas nolaidīsies, jo bija gan darbs, gan ģimene. Jāatrod laiks arī sev, vismaz lai mazliet atpūtinātu galvu, bet paralēli vēl jāmācās un tiešām ļoti daudz. Sarežģītākais bija saprast tehniskās lietas, bija daudz vairāk jāiedziļinās un jāmeklē informācija. Man mazliet bija kauns kādam prasīt padomu, tāpēc visu meklēju pati. Prasīju tikai mašīnistam, ar kuru es kopā strādāju, lai paskaidro,” stāsta Lolita. Mācību laikā viņu ļoti atbalstījusi ģimene, palīdzēja arī mājas solī, jo redzēja, ka atgriezusies nogurusi.  

Jaunie vilcieni salīdzinājumā ar vecajiem esot diena pret nakti. Daudzas sistēmas ir datorizētas, fiziskajam spēkam vairs nav tik lielas nozīmes.

“Esmu jau braukusi vairākas reizes uz Aizkraukli un Skulti, biju pilnīgi starā. Tā ir vārdos neizsakāma sajūta, izjūtas pie vilciena pults ir kā kuģī vai lidmašīnā, viss jauns, skaists,” priecājas Lolita, kura no 1. oktobra sāk strādāt par mašīnista palīdzi. Maršruti paredzēti uz Jelgavu, Aizkraukli, Skulti, Tukumu. “Tas būs ļoti atbildīgs un interesants darbs,” piebilst Lolita.

Patīk, ka viss notiek nemitīgā kustībā

Irina Jankina pēc profesijas ir skolotāja, bet pirms četriem gadiem sāka strādāt “Pasažieru vilcienā” Daugavpilī. “Tur nostrādāju gadu un pārcēlos uz Rīgu. Daugavpilī trūkst darba piedāvājumu, ne tā kā galvaspilsētā. Strādāju par konduktori-pavadoni. Līdz ar to esmu pabraukusi tālāk nekā Lolita – gan uz Rēzekni, gan Daugavpili, gan Liepāju. Man patīk, ka esmu kustībā, katru dienu notiek kas jauns. Labi, ka ir maiņu darbs, varu saorganizēt savu laiku. Mans vīrs ir mašīnists, iepazināmies mūsu uzņēmumā,” atklāj Irina.

Pasažieri kā jau cilvēki dzīvē ir dažādi. “Nekad visu laiku nevar būt tikai labais. Es ar visiem pārkāpējiem mēģināju vispirms mierīgi aprunāties, palūdzu, lai uzvedas klusāk. Vairumā gadījumu viņi nomierinās. Traki, kad sāk demolēt vilcienu, un nācies pat saukt policiju. Tur nebija variantu, jo cilvēks neadekvāts, sadzēries narkotikas vai psihotropās vielas un neko nesaprot. Daudz tādu nav, bet apmēram divi mēnesī gadās.”

Kad parādījās sludinājums par vilciena vadītāju kursiem, viņai par to pateicis vīrs. “Šaubu nebija, uzreiz piezvanīju un pieteicos. Mācībās grūtākais bija, ka vajadzēja paspēt arī uz darbu un bērnu uz skolu palaist, taču visu izturējām,” lepojas Irina.

foto: Juris Rozenbergs
Šoruden Latvijas ārēs jāizbrauc ilgi gaidītajiem “Škoda” vilcieniem.

Jāvalda pār emocijām

Pie vilciena pults viņa jūt ļoti lielu atbildību par visu notiekošo – gan ārpusē, gan pašā transportlīdzeklī. “Uzreiz sāc domāt un analizē, kā uz situāciju reaģēsi un ko darīsi,” saka Irina.

Psiholoģiskajā testā vēl pirms mācību uzsākšanas bijis daudz uzdevumu – par uzmanību, reakciju, atmiņu, redzi, kas saistās ar krāsām, vērtēja psiholoģisko stāvokli. “Pie vilciena pults jābūt nosvērtam, lai konkrētā situācijā sevi kontrolētu. Jābūt labai reakcijai, lai varētu pieņemt lēmumus. Visu laiku jādomā, jāseko līdzi visiem signāliem,” skaidro jaunā vadītāja. 

“Pasažieru vilciena” Komunikācijas un mārketinga daļas vadītāja Sigita Zviedre piebilst: “Pirms apmācību uzsākšanas notika interviju kārtas, novērtēja pretendentu veselību, psiholoģisko noturību, reakcijas ātrumu, atmiņu un uzmanību. Vadot vilcienu, jārēķinās, ka var tikt notriekti dzīvnieki, zinām, ka Latvijā ir liels skaits satiksmes negadījumu uz dzelzceļa – gan pašnāvības, gan vienkārši situācijas, kad cilvēki ir rīkojušies pārgalvīgi sliežu tuvumā. Gluži katrs nevar vadīt vilcienu. Tāpēc visu cieņu!”

Ar grafiti apķēpāts jaunais elektrovilciens

Rīgā, Vagonu depo, ar grafiti apzīmēts viens jaunais elektrovilciens. Valsts policijas (VP) Rīgas Ķengaraga iecirknī 28. martā saņemta informācija par ...

gallery icon

Vilcienu piegāde kavējas

Vilcienu ražotājs, Čehijas uzņēmums “Škoda Vagonka” sola visus jaunos elektrovilcienus piegādāt rudens beigās. Atbilstoši grafikam 23 no 32 jaunajiem vilcieniem bija jau jābūt nodotiem ekspluatācijā. Pasažieru vilciens prasīs “Škoda Vagonka” maksāt līgumsodu par savlaicīgu nepiegādāšanu, kas maksimāli ir 10% no vilciena cenas, kopumā pārsniedzot 16 miljonus eiro.

Par vilcieniem, ko “Škoda” līdz gada beigām nepagūs piegādāt, Latvija zaudēs Eiropas Savienības līdzfinansējumu. Kopējās izmaksas ir 257,889 miljoni eiro, Eiropas Savienības līdzfinansējums ir 114,211 miljoni. Paredzēts, ka ar jaunajiem vilcieniem izpildīs reisus Aizkraukles, Tukuma, Saulkrastu un Jelgavas virzienā.