Kad citiem skābekļa pienākas vairāk. Atklāti par ikdienas mazohismu un BDSM seksualitāti
Parasti ar mazohismu saprot baudas gūšanas veidu, kas paredz brīvprātīgu ļaušanu nodarīt sev sāpes, citiem vārdiem – baudas gūšanu caur sāpēm. Taču jēdzienu mazohists bieži vien attiecina arī uz sociālo kontekstu, mazohismu definējot kā uzvedību, kad cilvēks meklē pazemojošas vai pāridarījuma situācijas, lai tās izbaudītu. Šādu situāciju patiešām nav mazums, turklāt nereti tās ir neapzinātas.
Pēdējos gados popularitāti ieguvusi un līdz ar to neviennozīmīga satura diskusijas visdažādākajās sociālajās platformās raisījusi seksualitātes forma, kas ierasti tiek apzīmēta kā BDSM (bondage, discipline, sadism, masochism – sasiešana, disciplīna, sadisms, mazohisms).
Visvairāk diskusiju un viedokļu, protams, radīja pasaulslavenā bestsellera Greja 50 nokrāsas tulkojums latviešu valodā (kā arī vēlāk tapusī filma), un cieši pa pēdām sekoja latviešu autores Karīnas Račko romāni. 2019. gadā Rīgas Starptautiskais kinofestivāls tika atklāts ar somu režisora J. P. Valkeapē filmu Suņi nevalkā bikses, kurā šīs tēmas skartas pavisam citā kvalitātes un izpratnes līmenī.
Taču šoreiz neiedziļināsimies literārajos daiļdarbos un nevērtēsim, cik daudz tajos konstruētu mītu un stereotipu, cik – padziļinātas izpratnes un sociāla vērtējuma, bet vairāk pievērsīsimies vienam no šīs abreviatūras burtiem – M, kas psiholoģiski spilgti attēlots iepriekšminētajā filmā.
Intervijā žurnālam Kino Raksti Valkeapē norāda – pakļaušanas un pakļaušanās spēles nav tikai laikmetīga psiholoģiska prakse, tas ir arī sekss. Taču vēl vairāk viņš izceļ citu pazemošanas aspektu, proti, stāsts ir par varas struktūrām un lomām. Arī ikdienā varam saskarties ar gadījumiem, kad cilvēks meklē iespēju tikt iepērts. Turklāt meklē nevis fizisku iepēršanu, bet gan psiholoģisku. Vai, teiksim, kārtīgu garīgu pašpērienu.
Tālāk rakstā - par sadisma un mazohisma izcelsmi, ikdienas izpausmēm un dažādajām formām, kā arī saistību ar BDSM seksualitāti. Dažādas situācijas analizē konsultatīvā psiholoģe Laura Liberte.