Gluds akmentiņš vai raupjš smilšpapīrs. Taustes psiholoģiskais spēks
Kas kopējs krūzei kūpošas tējas, ūdens nopulētam olim un tavam jaunajam telefonam? Zinātniski pierādīts, ka, tos skarot, gan pati sajūties labāk, gan arī apkārtējā pasaule kļūst harmoniskāka.
Nevienu vien psiholoģijas teorētiķi neliek mierā jautājums – kā mūs ietekmē apkārtējā vide, ar to fiziski saskaroties. Tāpat kā fenšujieši, arī Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta, Hārvardas un Jēlas pētnieku komandas tagad pārliecinājušās – priekšmeti (tekstūra, forma, svars), kam pieskaramies un kurus izvēlamies, diezgan tuvu atklāj to, kā tajā brīdī (un varbūt vispār) reaģējam uz notikumiem un uztveram citus cilvēkus.
Siltums, smagums, raupjums ir pirmās sajūtas, ko bērns iepazīst un iegaumē. Tas ietekmē to, kā bērni un pieaugušie veido priekšstatu par cilvēkiem un attiecībām – apgalvo pētnieki. Proti, mūsu tauste pamatīgi iespaido, kā skatām pasauli un apkārtējos.
Sākotnēji pētnieks Džons Bargs atklāja, ka, turot rokās tasi siltas tējas, mūsos raisās daudz siltākas izjūtas attiecībā pret citiem cilvēkiem. Turpretī auksta, šķautņaina glāze rada vēsāku attieksmi. Šie secinājumi mudināja pētījumus padziļināt.
Sekoja vēl seši eksperimenti. Vienā no tiem pētījuma dalībniekiem uz īpašiem paliktņiem tika dotas lapas ar it kā potenciāla darbinieka aprakstu. Zinātnieki aicināja pētāmos izvērtēt un dalīties iespaidos par šiem cilvēkiem. Lai cik pārsteidzoši tas izklausītos – jo smagāks bija lapas paliktnis, jo atbilstošāks pētījuma dalībniekiem šķita pretendents un nopietnāka viņa attieksme pret darbu (kaut arī klātienes sarunās tas nebūt neapstiprinājās).
Citā eksperimentā pētnieki lūdza dalībniekiem salikt puzli un pēc tam izvērtēt, vai saruna starp diviem pieaicinātajiem ir draudzīga vai drīzāk naidīga. Tie, kuru puzles gabaliņi bija no raupja smilšpapīra, saskatīja naidīgumu, kamēr gludās puzles licējiem tā šķita ritam uz draudzīgas nots.
Vēl kādā eksperimentā, sēžot uz cieta vai mīksta krēsla, dalībniekiem bija uzdevums vienoties par mašīnas cenu. Sākotnēji tā tika noteikta 16500 dolāru vērtībā. Kad „pārdevējs” atteica, daļa eksperimenta dalībnieku saglabāja nelokāmību, kamēr otri bija gatavi iegādāties mašīnu pat par 39% dārgāk. Tie bija cilvēki, kas sēdēja uz mīkstiem krēsliem. Tādējādi pat krēsla „cietība” var ietekmēt mūsu attieksmi un lēmumus. Jo tas cietāks – jo stingrāki un nelokāmāki esam, nepieļaujot nekādus kompromisus.
Apzinoties taustes psiholoģisko spēku, daudzas kompānijas jau steigušas izmantot šīs zināšanas savā labā. Tā amerikāņu koncerns „Apple” rada produktus ar noapaļotiem, nopulētiem stūriem, liekot cilvēkam domāt – šī manta vieglāk lietojama un labāk darbojas. Līdzīgi šo ieroci var izmantot situācijās, kad centies sevi prezentēt un nepieciešams citus pārliecināt vai noskaņot sev par labu. Tā ka domā, ko ņem rokās!
Kasjauns.lv / Foto: Bulls Press