Māmiņa Ksenija: „Desmit minūtes komisijā, un mans bērns atzīts par atpalikušu”
Vēl nesen Ksenijas dēliņš apguvis zinības logopēdiskajā bērnudārza grupiņā. Pēc desmit minūšu pedagoģiskās veselības komisijas puika atzīts par atpalikušu.
Bērni

Māmiņa Ksenija: „Desmit minūtes komisijā, un mans bērns atzīts par atpalikušu”

Jauns.lv

Kā ar šādu atzinumu sadzīvot vecākiem? Vai tiešām bērns, kurš kavētas runas dēļ apmeklējis logopēdisko bērnudārza grupiņu, „jāapliek” ar zīmogu - atpalicis?

Māmiņa Ksenija: „Desmit minūtes komisijā, un mans ...

Ar portālu Kasjauns.lv sazinājās noraizējusies māmiņa Ksenija, daloties savos pārdzīvojumos, ar kādiem nācies saskarties, pēc Pedagoģiski medicīniskās komisijas iziešanas. Viņas bērniņam, kuram pirms tam konstatēta tikai kavēta runa, kuras dēļ mazais laists logopēdiskajā bērnudārzā, nu piespriests atzinums – atpalicis.

„Manam dēlam tagad ir četri gadi, un bērns nevar turpināt mācības savā bērnudārzā medicīniskās komisijas dēļ. Jau gadu ejam logopēdiskā grupā, un šogad bija jāiziet atkārtota komisija, lai varētu turpināt apmācības šajā pat grupiņā, bet šogad komisijā nolemts – bērns ir atpalicis,” pārdzīvo Ksenija.

Runas traucējumi iemesls atpalicībai?

Viņai neesot skaidrs, kā pēc desmit minūtēm, kas veltītas bērna attīstības izvērtēšanai, var nonākt pie šādiem secinājumiem. Trakākais esot tajā, ka komisija nav spējusi skaidri formulēt un paskaidrot māmiņai, pēc kā secināts bērna atpalicības līmenis. Turklāt, saņemot komisijas atzinumu, nākas vien samierināties ar burtu un ciparu kombinācijām - kā F75, F80, F85. Neviens skaidrā valodā, ko šie apzīmējumi nozīmē, māmiņai nav paskaidrojis. Bērnam esot jāiziet īpaša apmācība, kas definēta ar nosaukumu – Nr.56. Ksenija noskaidrojusi, ka šāda tipa apmācībās ejot tie bērniņi, kuriem ir problēmas pilnīgi ar visu – gan fizisko, gan garīgo attīstību. „Piedevām bērnam būs jāatrodas psihiatriskajā uzskaitē, un turpmāk viņš nevarēs dabūt ne vadītāja apliecību, ne iet mācīties, piemēram, jūras skolā.” Ksenija nepiekrīt komisijas atzinumam, jo bērnam traucēta esot tikai runa.

Otrreiz komisiju veikt neļauj

„Sazvanot Pedagoģiski medicīnisko komisiju, lūdzu, lai nomaina mums izglītības kodu, jo nepiekrītu piedāvātajai programmai. Uz šo komisija atbildēja - Nē! Es arī centos paskaidrot situāciju, sakot, ka nevēlos savam bērnam sabojāt visu dzīvi, uz ko saņēmu burtisku noraidījumu – neko jums nemainīsim,” portālam Kasjauns.lv stāsta Ksenija.

Pirms bērns laists dārziņā, esot apmeklēts gan bērnu neiropatologs, gan logopēds, abi speciālisti nekādas novirzes no attīstības zēnam neesot novērojuši. „Sūdzības par bērnu nekad nav bijušas arī bērnudārzā, bērns tāpat kā visi pārējie – zīmē, līmē, dzied, par kaut kādām novirzēm audzinātājas nav teikušas.”

„Iepriekš ejot komisiju, neko mums arī neskaidroja. Papīros, ko saņēmu, pārsvarā tik tiešām var redzēt tikai kaut kādus „mistiskus” kodus. Es nespēju saprast – kādā sakarā bērns, kurš visu saprot un mācās ne sliktāk par pārējiem, tika atzīts par atpalikušu,” ir sašutusi māmiņa.

Komisijas dēļ skolos mājās

Ksenija stāsta, ka komisija lēmumu pieņēmusi, balstoties uz bērna nespēju salikt piramīdu: „Bērnam neviens iepriekš nestāstīja, kā būtu pareizi jāliek kaut kāda piramīda, zēns to salika, kā uzskatīja par pareizu. No tā izdarīti secinājumi – bērnam nav saprašanas.”

Tagad puisēnam šī atzinuma dēļ liegts apmeklēt logopēdisko grupu, tāpēc Ksenija nolēmusi puiku apmācīt mājās. „Bez atzinuma bērns nevar apmeklēt logopēdisko grupu, bet uz parasto grupu ir rinda. Pašlaik neredzu citu variantu, kā skolot dēlu mājās, jo atkārtoti aizbraukt un iziet medicīnisko komisiju mums atteica.”

Vecāki „sabiezina krāsas”

Portālam Kasjauns.lv sazinoties ar Rīgas pedagoģiski medicīniskās komisijas Kaņiera ielas nodaļu, izdevās noskaidrot, ka noteikt atzinumu „atpalicība” 10 minūšu laikā neesot iespējams, nepieciešams arī ārstu slēdziens. „Galvenais ir ģimenes ārsta, logopēda un psihiatra atzinums, taču, runājot par konkrēto gadījumu, māmiņa, iespējams, nav sapratusi atzinuma nozīmi. Programma Nr. 56 nozīmē vispārizglītojošo apmācību, kur ar bērniem strādā speciāls pedagogs, par atpalikšanu nav runa,” stāsta Rīgas pedagoģiski medicīniskās komisijas priekšsēdētāja Ināra Līsmane.

Tāpat viņa atklāj, ka jebkuram vecākam esot tiesības bērnu nosūtīt uz atkārtotu komisiju, ja tas nepiekrīt slēdzienam. Taču, kamēr bērns nav sasniedzis skolas vecumu, Līsmane tomēr iesaka izmantot iespēju mācīties speciālajās grupiņās, lai novērstu problēmas līdz skolas sākumam.

„Logopēdiskajos dārziņos nevar izkontrolēt visus šos procesus un nespēj sagatavot bērnu skolai, ja tam ir vairāk kā tikai nelieli runas traucējumi. Šis ir paralēls risinājums valodas dārziņiem, tāpēc iesakām māmiņai vismaz pusgadu izmēģināt speciālo grupiņu un pēc tam iziet komisiju atkārtoti,” situāciju komentē Līsmane.

Tāpat viņa stāsta, ka vecāki bieži mēdzot „sabiezināt krāsas”, jo neizprot situāciju līdz galam. Taču ikvienam esot iespēja nepiekrist lēmumam un iet komisiju atkārtoti.

Kasjauns.lv/Foto: Ksenija Strazdiņa