"Pasažieru vilciens" par 21,98 miljoniem eiro modernizēs dīzeļvilcienus
Par 19 dīzeļvilciena vagonu modernizāciju "Pasažieru vilciens" parakstījis līgumu ar uzņēmumu apvienību, kurā ietilpst AS "VRC Zasulauks"
Bizness un ekonomika

"Pasažieru vilciens" par 21,98 miljoniem eiro modernizēs dīzeļvilcienus

Jauns.lv

Par 19 dīzeļvilciena vagonu modernizāciju "Pasažieru vilciens" (PV) parakstījis līgumu ar uzņēmumu apvienību, kurā ietilpst AS "VRC Zasulauks", "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" un "Rīgas vagonbūves rūpnīca".

Kopējās projekta izmaksas ir 21,98 miljoni eiro, no šīs summas 13 miljoni eiro būs piesaistītais Eiropas Savienības līdzfinansējums. Saskaņā ar parakstīto līgumu šī gada maijā modernizācijai tiks nodots pirmais dīzeļvilcienu sastāvs, un jau šī gada beigās tiks saņemts pirmais modernizētais sastāvs un nodots ekspluatācijā. Kopumā tiks modernizēti pieci trīs vagonu sastāvi un viens četru vagonu sastāvs, bet dīzeļvilcienu sastāviem ar trīs vagoniem tiks ierīkots paaugstināta komforta salons ar 16 vietām. Modernizāciju plānots pabeigt 2015.gada nogalē, kad tiks saņemti pēdējie modernizētie dīzeļvilcienu sastāvi.

Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja uzņēmumā, modernizētie vagoni gan uzlabos novecojušo sastāvu tehnisko stāvokli, gan nodrošinās papildu ērtības pasažieriem. Līdz ar to tiks izpildītas arī Eiropas Savienības vides aizsardzības prasības un ievērota regula attiecībā uz pārvadājumu nodrošināšanu pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās spējām. Plānots, ka pēc modernizēšanas varēs pagarināt esošo dīzeļvilcienu ekspluatācijas termiņu par vēl 20 gadiem. Modernizācijas rezultātā tiks samazināts energoresursu patēriņš un uzturēšanas izmaksas.

Šī ir otrā ritošā sastāva modernizācija PV vēsturē, pirmā tika veikta elektrovilcieniem 2006.gadā.

Uzņēmuma rīcībā esošais vidējais ritošā sastāva vecums pārsniedz 25 gadus, un, lai tie atbilstu mūsdienu prasībām, ir jāveic būtiski uzlabojumi. Realizējot visus konkursa nolikumā definētos nosacījumus, tiks būtiski uzlabots pasažieru komforta un drošības līmenis, ievērotas ES prasības, kā arī samazināti ekspluatācijas izdevumi, skaidro uzņēmumā.

PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis skaidro, ka apsveicams ir arī fakts, ka vairāki Latvijas uzņēmumi spēj apvienoties, lai kopējiem spēkiem veiktu sarežģītāku pasūtījumu realizāciju, tādējādi arī nodrošinot pašmāju speciālistiem darbavietas.

PV arī informē par būtiskākiem uzlabojumi pasažieru ērtībām un drošībai. Būs jaunas iekāpšanas sistēmas, kas nodrošinās ērtu iekāpšanu cilvēkiem ar kustības traucējumiem, vecāka gada gājuma cilvēkiem vai jaunajām māmiņām ar bērnu ratiņiem. Tāpat būs ierīkota klimata kontrole, kas nodrošinās vienmērīgu temperatūru vagona salonā gan ziemā nodrošinot siltumu, gan vasarā radot vēsumu.

Modernizētajos dīzeļvilcienu sastāvos būs jauna tipa sanitārās telpas, kurās būs mūsdienām atbilstoša tualete, kas būs piemērota arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem, tāpat šīs telpas būs aprīkotas ar zīdaiņu pārtinamajiem galdiņiem, kas sniegs papildus ērtības jaunajiem vecākiem.

Būs speciāli aprīkotas vietas cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kā arī vieta, kur novietot bērnu ratiņus un velosipēdus. Tāpat būšot jaunas ērtākas sēdvietas; mūsdienīga informācijas sistēma vagonu salonos; paaugstināta komforta vagona salons ar papildu ērtībām; video novērošanas aprīkojums pasažieru drošības kontrolei, kā arī Wifi - bezvadu internets visos modernizētajos vagonos.

Projektu par dīzeļvilcienu ritošā sastāva modernizāciju līdzfinansē ES Kohēzijas fonds programmas Infrastruktūra un pakalpojumi ietvaros, aktivitāte Ilgtspējīga sabiedriskā transporta sistēmas attīstība.

Kā ziņots, AS "Rīgas Vagonbūves rūpnīca" (RVR) ir gatava līdz 2015. gadam realizēt 19 dīzeļvilcienu modernizāciju, biznesa portālam "Nozare.lv" norāda RVR valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts.

"Ja nebūtu pārliecināti, ka izpildīsim šo līgumu, nebūtu startējuši, kaut gan jāatzīst, ka problēmas vienmēr var būt," saka Kamarūts.

"Jebkurā šāda veida projektā, kura pirmais posms ir tā izstrāde, sertifikācija, pēc tam realizācija, vienmēr var kaut kas gadīties procesā, taču, balstoties uz pieredzi un izpratni, uzņēmums neredz nevienu tādu kritisku punktu, lai teiktu, ka tā realizācija ir apdraudēta vai nav iespējama," skaidroja RVR vadītājs.

Viņš skaidroja, ka trīs uzņēmumi startējot kopā, ņemot vērā noteiktos termiņus. Resursus, kas nepieciešami modernizācijai, varēja nodrošināt, kombinējot visu trīs uzņēmumu iespējas. Projektu visi trīs uzņēmumi veikšot kopīgi, un "negribētos tagad uzsvērt, kurš darīs vairāk vai mazāk". Uzņēmumu starpā kompetences esot sadalītas, un esot skaidrs, kā darbi tiks dalīti, lai gan reāli sadalījumu varēs noteikt tad, kad būs izstrādāts projekts.

Konkursā esot noteikts laika grafiks, taču, savstarpēji vienojoties, varot to mainīt, skaidro RVR vadītājs. "Ņemot vērā, ka patlaban nevaram pateikt gala tehniskos risinājumus, jo nav projekta, tad arī nevaru dot atbildi, ka būs tikai tā un ne savādāk. Ir komplektējošās daļas un agregāti, kas tiek iepirkti no trešajām pusēm. Līdz ar to trešā puse var nosaukt citu termiņu, un tas ir iemesls mainīt termiņus līguma iekšienē. Tas, ka līdz 2015.gada beigām vilcieni tiks modernizēti, ir skaidrs," uzsver Kamarūts.

Uz jautājumu, kāpēc konkursā nav pieteicies neviens cits pretendents, Kamarūts norādīja, ka viens no riskiem, iespējams, ir bijis laika faktors, tāpat citiem uzņēmumiem varēja arī nebūt intereses. "Mēs piedalījāmies tāpēc, ka tie ir RVR ražoti vilcieni, mums ir veiksmīga pieredze tādu modernizācijā," atzīst RVR vadītājs.

LETA/Foto: Lita Krone/LETA