Savirze nav tikai nodilušas riepas, bet nāvējošs ierocis uz ceļa
Ja tehniskās apskates vīri ar skalpeli skrāpē pagrieziena lukturi, lai piesietos par neatbilstošu krāsas toni, tad par dzīvībai svarīgām lietām kaut kā piemirsies.
Tikai piektdaļai jeb 20 procentiem pārbaudīto automašīnu netika konstatētas novirzes savirzes regulējumā, atklāts Drošas Braukšanas Skolas (DBS) un Bosch Car Service kopēji veiktajā akcijā, kuras laikā pie vairākām degvielas uzpildes stacijām tika veikta bezmaksas automašīnu balstiekārtas savirzes pārbaude. Tas nozīmē, ka liela daļa automašīnu uz Latvijas ceļiem ir tādā stāvoklī, ka strauju manevru veikšanas laikā, tās pilnībā var zaudēt vadāmību. Turklāt šo automašīnu vadītājiem arī ir jārēķinās ar liekiem izdevumiem palielināta degvielas patēriņa un detaļu nodiluma dēļ.
Akcijas laikā piecās Latvijas pilsētās – Rīgā, Jēkabpilī, Dobelē, Valmierā, Preiļos – ar Latvijā pirmā mobilā savirzes stenda palīdzību tika pārbaudītas automašīnas vecumā no pieciem līdz trīsdesmit gadiem. Šīs pārbaudes atklāja visai dramatisku ainu, ko nebija gaidījuši pat pieredzējušākie speciālisti – tikai 20% pārbaudīto automašīnu netika konstatētas novirzes balstiekārtas savirzes regulējumos, bet 22% automašīnu tika konstatētas ļoti būtiskas nobīdes.
Novirzes automašīnas savirzes regulējumā rodas automašīnas lietošanas laikā, no lielākiem vai mazākiem triecieniem, kā arī mainot vai remontējot vairākas detaļas automašīnas balstiekārtā. Nepareiza automašīnas balstiekārtas savirze un ģeometrija būtiski ietekmē automašīnas vadāmību, riepu un citu detaļu nodilšanas vienmērīgumu un ātrumu, kā arī var atstāt būtisku ietekmi uz automašīnas degvielas patēriņu.
Pēc visu iegūto rādītāju un statistikas analīzes speciālisti nonākuši pie slēdziena, ka šādas akcijas noteikti nāksies atkārtot, jo autovadītāju zināšanas par šādiem jautājumiem ir ļoti minimālas vai pat niecīgas. Tajā pašā laikā tas būtiski ietekmē ceļu satiksmes drošību. Turklāt savirzes regulējums netiek pārbaudīts obligātās tehniskās apskates ietvaros.
Balstiekārtas savirzes pārbaude
Teju ceturtā daļa automobiļu uz ceļa ir dinamīts ar laika degli, jo nepareiza savirze straujākā manevrā var izrādīties liktenīga.