"Rail Baltica" būvniecībai līdzekļi pietiek 40 kilometriem; cer uz Eiropas finansējumu
Šobrīd pieejamais finansējums nodrošina iespēju uzbūvēt 40 kilometrus no “Rail Baltica” pamattrases, taču pašlaik tiek gatavots pieteikums Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) 11. projektu konkursam (CEF10), tā intervijā TV3 raidījumam “900 sekundes” norādīja Ēriks Diļevs, “Rail Baltica” projekta ieviesēja Latvijā – uzņēmuma “Eiropas Dzelzceļa līnijas” valdes priekšsēdētājs.
Pieteikuma iesniegšanas termiņš ir 21. janvāris, un pēc tam būs zināms, cik daudz finansējuma Eiropas Komisija piešķirs turpmākajiem būvdarbiem. Plānots pieteikt divu trūkstošo būvatļauju izsniegšanu. Parasti komisija neoficiāli lemj vasaras beigās, savukārt oficiālais lēmums tiek pieņemts rudenī, oktobrī vai novembrī. Diļevs uzsvēra, ka finansējums būvniecībai ir nodrošināts nākamajiem trīs līdz četriem gadiem.
“Mēs kopā ar būvniekiem pārskatām būvniecības stratēģiju un plānojam darbu pa posmiem. Ja rodas finanšu iztrūkums, apspriežamies ar Baltijas partneriem Lietuvā un Igaunijā, lai piesaistītu alternatīvus finanšu resursus un novērstu pārtraukumus,” viņš piebilda.
Atbildot uz jautājumu par iespējamo "plānu B" gadījumā, ja Latvijai nepietiks līdzekļu “Rail Baltica” izbūvei, Diļevs norādīja, ka "tas plāns “B” jāmeklē visiem ieviesējiem kopā ar attiecīgajām ministrijām, kāds būtu vēlamākais variants.”
Viņš uzsvēra, ka prioritāri jāizvērtē iespējas izmantot citu struktūrfondu līdzekļus, ja kādas ministrijas tos nevar efektīvi izlietot vai pastāv risks zaudēt šos resursus. Šādā gadījumā šos līdzekļus būtu lietderīgi novirzīt projektiem, kuru īstenošanai ir noslēgti līgumi un gatavība veikt būvdarbus.