"Mikroautobusu satiksmei" draud bankrots. Ar ko jārēķinās pasažieriem?
Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā ierosināta "Rīgas mikroautobusu satiksmes" (RMS) tiesiskās aizsardzības procesa lieta. Uzņēmumam līdz 29. augustam tiesā jāiesniedz ar kreditoriem apstiprinātais tiesiskās aizsardzības procesa plāns.
RMS pārstāve Maija Lazdiņa stāsta, ka pasažieru plūsmas kritums pandēmijas laikā būtiski samazināja ieņēmumus. Valsts un pašvaldības sniedza atbalstu sabiedriskā transporta uzņēmumiem, taču RMS tādu nesaņēma. 2020. gada septembrī RMS vērsās pie "Rīgas satiksmes" ar lūgumu paaugstināt apakšuzņēmuma līgumā noteikto pakalpojuma cenu, kā paredz līguma noteikumi.
Cer uz vienošanos
Lūgums neguva atsaucību, jo "Rīgas satiksme" uzskatīja par nepieciešamu detalizētāk iedziļināties izmaksu veidošanās procesā, pirms piekrist cenas izmaiņām. Jautājuma risināšanai pērn maijā izveidota ekspertu komisija, kura izskatīja cenas palielināšanas pamatotību.
Šogad 13. aprīlī sniegts komisijas atzinums, kurā secināts, ka pieprasījums ir pamatots. “Ļoti ceram, ka tuvākajā laikā izdosies noslēgt vienošanos ar "Rīgas satiksmi" par pakalpojuma maksas izmaiņām, lai varētu norēķināties ar kreditoriem, kas nodrošinās pakalpojumu pieejamību un nepārtrauktību,” uzsver Lazdiņa.
Pieprasa informāciju
"Rīgas satiksmes" pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane norāda, ka RMS līgumcenas paaugstināšanai jābūt ekonomiski pamatotai un pārbaudāmai, tāpēc pašvaldības uzņēmums vairākkārt lūdzis iesniegt informāciju. Tāpat RMS jāiesniedz dati, kas apliecinātu veikto pārvadājumu apjomu, taču pēc vairākkārtējiem lūgumiem šāda informācija tā arī nav saņemta. Tādējādi "Rīgas satiksme" nav tiesīga lemt par līgumcenas paaugstināšanu.
"Rīgas satiksme" kompensē RMS izmaksas par katra pasažiera pārvadājumu. Cenu izmaiņas pieprasīšanas gadījumā viena pasažiera pārvadājuma izmaksas jāaprēķina proporcionāli nobrauktajiem kilometriem. Izmaksu pozīcijas veidojas no degvielas, transporta un darba algas pamatizdevumiem. Nespējot pārliecināties par nobraukuma patieso apjomu, ko varētu pierādīt ar GPS datiem, nav iespējams arī novērtēt prasīto cenas pieauguma pamatojumu.
Pasažieri uz ielas nepaliks
Minētā ekspertu komisija konstatējusi, ka cenas pārskatīšanu paredz noslēgtais līgums, taču RMS jāsniedz "Rīgas satiksmei" nepieciešamā informācija.
“Apgalvojums, ka pakalpojuma cena ir palielināma, nevar tikt izdarīts apstākļos, kad Rīgas mikroautobusu satiksme nesniedz pieeju pārvadātāja izmaksas apliecinošiem grāmatvedības dokumentiem, tajā skaitā nenodrošinot piekļuvi grāmatvedības pirmdokumentiem un nedodot iespēju nepastarpināti iepazīties ar pakalpojuma cenu veidojošām izmaksām,” uzsver "Rīgas satiksmes" pārstāve.
Ja RMS pārtrauks sniegt pakalpojumu, pasažieri varēs izmantot kādu no jau esošajiem autobusu, trolejbusu vai tramvaju maršrutiem. Unikālos savienojumos, kurus patlaban nenodrošina "Rīgas satiksme", tiks meklēti risinājumi.
Dīvainības ar invalīdiem
2019. gadā atklājās, ka RMS pārvadā neparasti daudz pirmās un otrās grupas invalīdu, par ko izmaksas sedz valsts. Šajā uzņēmumā 2018. gadā no nepilniem 12 miljoniem pasažieru 1,7 miljoni jeb 14% bija invalīdi, trīs līdz piecas reizes vairāk nekā citiem pārvadātājiem. Valsts togad par invalīdu pārvadāšanu pasažieru transporta uzņēmumiem dotēja 18 miljonus eiro, no kā divus miljonus saņēma RMS.
Autotransporta direkcijas pārbaudē tikai par trim mēnešiem atklājās, ka invalīda e-talons izmantots 100 un vairāk reižu mēnesī, rekords bijis 500 braucienu, tātad gandrīz 17 braucienu dienā. Radās aizdomas par krāpšanu, tomēr Valsts policija pēc pārbaudes kriminālprocesu atteica.
RMS pieder SIA "B-Bus", kuras patiesais labuma guvējs ir Vitālijs Komars. Uzņēmuma apgrozījums 2020. gadā bija 4,776 miljoni eiro, 3,2 reizes mazāk nekā gadu iepriekš, zaudējumi sasniedza 1,87 miljonus eiro pretstatā peļņai 2019. gadā. Finanšu dati par pagājušo gadu vēl nav publiskoti.