Auto ziņas: ar ko atšķiras elektromobiļa apkope?
Elektroautomobiļu reģistrācijas pieaugums Latvijā jau kuro mēnesi rakstāms ar diviem vai pat trim cipariem, sevišķi second hand tirgū.
Galvaspilsētā ik dienas sastopamas automašīnas ar "zilajiem numuriem". Elektromobiļus pērk, pārdod, lādē, un kaut kad tiem nepieciešama arī tenniskā apkope. Kā tā atšķiras no virzuļu dzinēja automašīnas, vaicājām Bosch Car Service speciālistam Artim Anspokam:
“Apkopēs lielākā atšķirība ka nav dzinēja, nav jāmaina eļļas un filtri. Tas jau ieekonomē. Pārējais ir kā parastām mašīnām - ritošā, bremzes, salona filtrs jāmaina un bremžu šķidrums.”
Vai elektromobiļa bremžu sistēma nolietojas lēnāk?
“Bremži sistēma elektromoblī nolietosie mazāk, jo rekuperācijas režīmā vairāk bremzēs elektromors. Ja stiprāk, tad ar bremzēm.”
Kāda ir bremžu nolietošanās atšķirība kilometros?
“Ja elektromobili izmanto tikpat daudz kā parasto, starpība būs līdz 20 000 km. Ja elektromobili izmanto mazāk, tad būtu nepieciešams veikt apkopes un tīrīšanas lai neierūsē kluči un diski.
Latvijas pieredze rāda, ka korozija elektromobiļu bremzēm draud arī gadījumos, kad braukšanas režīms un stils ir orientēts uz rekuperāciju, un darba bremzes tiek izmantotas maz. Un tā kā arvien vairāk elektromobiļos parādās funkcija, kas ļauj braukt tikai ar akseleratora pedāli, darba bremzes bieži vizinās dīkā.”
Vai elektromobiļu ritošā daļa atšķiras?
“Visa uzbūve ritošajai tāda pati - bukses, atsaites, vienīgais, kas var atšķirties amortizatori un atsperes. Dažreiz var gadīties, ja modelis nav populārs, tad detaļas grūtāk dabūt. Elektromobilim nav zobsiksnas un citu dārgu komponentu, kuru nomaiņa ir obligāta un laikietilpīga. Taču klāt nāk citi darbi.
Papildus nāk dažādu elektroniku pārbaude. Baterijas kapacitāte, uzlāde.”
Cik laika nepieciešams elektroauto apkopei?
“Elektromobilim apkope stundu pusotru, iekšdedzes dzinēja auto pusotru – divas. Naudas ziņā elektromobilim ap 40, skatoties kāda apkope. Iekšdedzes dzinēja auto par tādu pašu apkopi 100 - 120, līdz 150, skatoties, cik eļļas vajag dzinējam. Elektromobiļa apkopei nepieciešamas gan iekārtas, gan zināšanas.”
Vai elektromobiļa apkopi var veikt jebkurā autoservisā?
“Izvēloties servisu jāuzzina, vai tam ir sertificēti mehāniķi. Darba strāva ir daudz augstāka. Līdz ar to vajadzīgi sertifikāti, atsevišķa vieta, norobežojums. Piemēram, Bosch servisā ir sertificēti mehāniķi, kas to var veikt.”