Vai pēc "Lidl" veikalu atvēršanas pārtikas preces kļūs daudz lētākas, kā tas pēkšņi notika ar banāniem?
foto: LETA
Banāni.
Bizness un ekonomika

Vai pēc "Lidl" veikalu atvēršanas pārtikas preces kļūs daudz lētākas, kā tas pēkšņi notika ar banāniem?

Jauns.lv

Līdz ar "Lidl" veikalu atvēršanu pārtikas produktu cenu kāpums varētu nebūt tik straujš, jo būs lielāka konkurence starp tirgotājiem. Tā sarunā ar portālu Jauns.lv sacīja Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe. Viņa norādīja, ka kopumā mēs būsim ieguvēji no "Lidl" ienākšanas Latvijā, taču vienīgais mīnuss saistīts ar to, ka līdz ar to bankrotēs daļa mazo ģimenes veikaliņu.

"Kardināli tas nemainīs neko, bet bez izmaiņām arī nepaliks, jo "Lidl" tomēr ir nopietns spēlētājs," viņa izteica vērtējumu, kā "Lidl" ienākšana mainīs Latvijas mazumtirdzniecības nozari.

Būs arī vietējie produkti

"Es nedomāju, ka ir iemesls lielam satraukumam no ražotāju puses, kuri nez kāpēc domā, ka būs kaut kādas problēmas, ka vairāk ienāks importa preces."

Ja mūsu ražotāju organizācijas labi mācēs sarunāt, tad arī "Lidl" veikalos nonāks Latvijā ražoti pārtikas produkti. ""Lidl" arī vajag produktus, kas tiek labi pirkti."

Piemēram, kaimiņvalstī Lietuvā "Lidl" veikalos ir vairāki metri ar plauktiem, kas rotāti ar leišu karodziņiem un kuros izvietoti tieši Lietuvā ražoti produkti. Kaimiņvalsts ražotāji ir spējuši vienoties, ka "Lidl" veikali iepērk un vairāk izceļ tieši vietējos produktus. Līdzīgi izcēlumi redzēti arī citās valstīs, piemēram, Itālijā. No tā var spriest, ka visos "Lidl" veikalos nav vienāds, starptautiski noteikts sortiments.

Ir arī lokālie produkti lokāliem tirgiem, protams, ja vien par to spēj vienoties. "Tāpēc no ražotāju viedokļa, es uzskatu, ka ir labi, ka viņiem ir vēl viens preču pircējs. Bet mums, pircējiem, ir vēl viena iespēja iegūt citāda veida produktus, jo katrai tirgotāju ķēdei ir kaut kas savs."

foto: LETA
Ingūna Gulbe
Ingūna Gulbe

Pārtikas cenas varētu nepieaugt tik strauji

Gulbe norādīja, ka patlaban pasaulē novērojams cenu kāpums. ""Lidl" ienākšana varētu drusku piebremzēt cenu kāpumu, kas mums ir paredzēts. Tam ir jābūt, un mēs no tā nevaram izvairīties pārtikas nozarē, tāpēc ka pasaulē pārtikas cenas būtiski kāpj, un arī pie mums tām jākāpj."

Bet līdz ar "Lidl" ienākšanu Latvijas tirgū cenu kāpums varētu nebūt tik straujš, jo starp tirgotājiem saasināsies konkurence. "Tirgotāji ir spiesti kaut ko mainīt, optimizēt utt."

Lietuvā konkurences cīņu rezultātā zemākas cenas

Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra pārstāvji regulāri analizē pārtikas cenas lielākajās lielveikalu ķēdēs ne tikai Latvijā, bet arī kaimiņvalstīs. Piemēram, novērots, ka griķi jūnijā visās piecās Lietuvas lielveikalu ķēdēs maksāja 1,24 eiro, bet Latvijā to cena svārstījās no 1,24 līdz 2,80 eiro.

Arī sviests visās Lietuvas lielveikalu ķēdēs maksāja 5,11 eiro, bet Latvijā par to bija jāmaksā 5,50-10 eiro. Cukurs Lietuvā maksāja 0,55 eiro, bet pie mums tā cena bija no 0,55 līdz 1,15 eiro. "Ceru, ka tā nav kaut kāda nelikumīga lieta, kāpēc tur visiem ir vienādas cenas. Varbūt iemesls ir tāds, ka tirdzniecībā ir tāda konkurence, ka tirgotājiem nav iespējams turēt tik lielas cenu atšķirības, ka jārod iespējas optimizēties."

Neļaus cenai tik strauji pakāpties

Līdz ar to var prognozēt, ka "Lidl" ienākšana Latvijas tirgū īstermiņā atstās lielāku ietekmi, bet ilgtermiņā tā izlīdzināsies.

"Viens no lielākajiem ieguvumiem būs tāds, ka viņi liks turēt zemākas cenas un neļaus cenai tik ātri pakāpties," Gulbe teica. Zemāka cena saistīta ar to, ka "Lidl" veikalos ir mazāks sortiments, nekā citos veikalos. "Bet tāpat tas ir kaut kas savādāks nekā pārējos veikalos."

Vienīgais mīnuss - iznīcinās mazos veikaliņus

Vienlaikus speciāliste saskatīja arī vienu mīnusu "Lidl" ienākšanai Latvijas tirgū. Neskatoties uz uzņēmuma pārstāvju teikto, ka viņi rada daudz darba vietu un dod darbu daudz cilvēkiem, ir "jāsaprot, ka katra viņu atnākšana kādā reģionā, kādā ielas stūrī iznīcina vairākus mazos ģimenes veikaliņus vai mazākos veikaliņus, kas viņu dēļ beigs darbu".

"Esmu pilnīgi pārliecināta, ka katrs vismazākais uzņēmējs ir lielāks ieguvums, nekā kāda liela uzņēmuma strādnieks, darbinieks. Uzņēmējam ir cita domāšana, cita attieksme pret visiem jautājumiem. Viņš ir pilnīgi savādāks. Darba devējs ir citādāks nekā darba ņēmējs. Lielāks ieguvums visai sabiedrībai ir no darba devēja."

"Viņi vienmēr stāsta, ka nodrošina tik un tik darba vietas, bet nepasaka, cik daudz iznīcināja. Parasti tas kopā tas pats vien ir. Tikai tad tas ir darbinieks, nevis uzņēmējs, kurš domā un skatās plašāk, tālāk utt."

Ko "Lidl" ienākšana Latvijas tirgū mainīs pircēju paradumos?

Gulbe lēsa, ka līdz ar "Lidl" ienākšanu Latvijas tirgū mainīsies arī pircēju paradumi. Daļa pircēju "pašķīdīs" un vairāk dosies uz "Lidl" nekā uz līdzšinējiem veikaliem.

"Lidl" veido aktīvas un agresīvas mārketinga kampaņas un cenu akcijas, kas, protams, nostrādās, jo uzņēmuma mārketinga aktivitātes ir balstītas zinātnē un zināšanās. "Mēs pašķīdīsim pa vairākiem veikaliem."

"Rimi" un "Maxima" tas nepatiks, bet nebūs dramatisku pārmaiņu

Jautāta, kā "Lidl" ienākšana Latvijas tirgū ietekmēs esošās veikalu ķēdes, piemēram, "Rimi" un "Maxima", eksperte sacīja: "Es nedomāju, ka tās kaut kā ļoti cietīs. Tās būs spiestas vairāk padomāt, kā pircēju noturēt. Pircēju skaits ir konstants, viņi tagad "pašķīdīs", bet nav teikts, ka tas cilvēks, kas gāja uz "Maximu", tagad aizies uz "Lidl" un vairs nekad neies uz "Maximu"." Bieži vien ļaudis dodas uz to veikalu, kas atrodas tuvāk mājvietai.

Nav tā, ka "Lidl" ienākšanā Latvijā atstās dramatiskas vai pat letālas sekas uz citiem tirgotājiem. "No tā ieguvēji drīzāk esam mēs visi. Drusku tas nepatiks esošajiem tīkliem. Protams, viņi par to nav sajūsmā, bet gan ražotājiem, gan pircējiem tā būtībā ir vēl viena iespēja."

Gulbe arī norādīja, ka pēdējā laikā "Rimi" un "Maxima" organizē dažādas mārketinga aktivitātes, reaģējot uz "Lidl" veikalu atvēršanu. Esošie veikalu tīkli domā par sava tēla veidošanu, nostiprināšanu, atjaunošanu.

Beidzot atvērs pirmos "Lidl" veikalus

Jauns.lv jau ziņoja, ka ceturtdien visā Latvijā atklāj kopumā 15 mazumtirdzniecības tīkla "Lidl" veikalus.

"Lidl" Rīgā atradīsies sešās vietās - Imantā, Zolitūdē, Pļavniekos, Purvciemā, Dreiliņos un Mežciemā, bet pa vienam veikalam būs Liepājā, Ventspilī, Tukumā, Jelgavā, Ogrē, Valmierā, Jēkabpilī, Rēzeknē un Daugavpilī.