Auto un tehnoloģijas
2021. gada 9. septembris, 07:12

Auto ziņas: vai drīz brauksim ar elektrisku sabiedrisko transportu?

Jauns.lv

Ceļā uz klimatneitrālu transportu arvien biežāk izskan ierosinājums autobraucējus pārsēdināt nevis uz elektromobiļiem, kas tāpat aizņem vietu un tērē resursus, bet gan uz sabiedrisko transportu.

Ragnārs Jirgens, Scania Baltics autobusu tirdzniecības menedžeris: “Transports kļūst videi draudzīgāks, un draudzīgāks arī lietotājiem. Tas nozīmē, ka vairāk cilvēku jāpievērš sabiedriskajam transportam. Tam nepieciešami komfortabli autobusi, kas veido lielu vienādojuma daļu.”

Un vēl būtu labi, ja tie būtu bezizmešu autobusi. Tāds ir šis Scania pilsētas autobuss, ko zviedri sāka ražot 2019. gada beigās, bet nesen tādu varēja redzēt arī Rīgā.

“Autobusam ir 300 KW elektriskais dzinējs ar eļļas dzesēšanu, kas dod lielākas priekšrocības braucot un izkustoties pret kalnu, saglabājot ātrumu arī kāpumos.Bet, kas vēl svarīgāk, autobusam ir arī vērā ņemama sniedzamība. Šim autobusam ir 330 kW akumulatori, kas nodrošina 200 km distanci,” saka Scania pārstāvis Arvis Tauriņš.

Aprēķini liecina, ka vidējais enerģijas patēriņš ir 1 kilovats uz kilometru. Tātad sniedzamība ar vienu uzlādi varētu būt pat lielāka. Baterijas uzlāde no līdzstrāvas lādētāja aizņem sešas stundas, bet, izmantojot paceļamu pantogrāfu galapunktos - vien stundu.

“Lādēšanas jauda ir no 50 līdz 150 kW, atkarībā, kāds lādētājs pieejams. Ar 150 lādētāju iespējams autobusu uzlādēt 2 h laikā,” apgalvo Scania pārstāvis.

Gan jau būsit dzirdējuši, ka autobusu industrijā liels akcents tiek izdarīts uz ūdeņradi un degvielas šūnām. Scania veiktie pētījumi rāda, ka elektrība tomēr ir efektīvāka.

“Mēs nonācām pie secinājuma, ka elektrisks autobuss nodrošina vislabāko efektivitāti no avota līdz riteņiem, vairāk nekā 70%,” stāsta Ragnārs Jirgens.

Scania elektroautobuss ir ne tikai energoefektīvs, bet arī ērts vadītājam, un - tas samazina arī trokšņa piesārņojumu. Autobusā nav sarežģītu mezglu, tam ir vienkāršota apkope un remonts. Baterijas, kas izvietotas gan uz jumta, gan grīdā, ir pilnībā pārstrādājamas.

“Vēl šobrīd ir grūti pieņemt faktu, ka autobuss var būt elektrisks, var nobraukt vairāk nekā elektromobilis un vēl pārvadāt 100 pasažierus.”

Scania elektriskie autobusi jau pārvadā pasažierus Zviedrijā un Šveicē.  Pirmais līgums tikko noslēgts arī Somijā. Nez, pēc cik gadiem klusi bezizmešu autobusi kursēs arī Rīgā?

“Tie nebūs daudzi gadi, viss notiek ļoti ātri. Es zinu, ka visu Baltijas valstu galvaspilsētas jau gatavo iepirkumus. Jau šogad tādu izsludinās Rīga un Tallina, varētu būt arī Kauņa un Viļņa.”