Maiznieku biedrība spiesta atskārst: maizi tagad lielākoties pērk vecā paaudze, jaunie ne
Mūsdienu Latvijas patērētāju ieradumu maiņa un sīvā konkurence vietējiem maizes ražotājiem liek vairāk domāt par to, kā noturēt jau esošos pircējus un piesaistīt jaunus, stāsta Latvijas Maiznieku biedrības (LMB) vadītājs Kārlis Zemešs.
Kā skaidro Zemešs, maizes ražotāju novērojumi liecina, ka maizes ražotājiem Latvijā ir jārēķinās ne tikai ar sarūkošu tirgu, kas ir saistīts ar iedzīvotāju skaita samazināšanos, bet arī ar to, ka jaunajai iedzīvotāju paaudzei ir atšķirīgāki maizes un ēšanas paradumi.
"Esam novērojuši, ka pēdējo gadu laikā mainās iedzīvotāju maizes lietošana uzturā. Jaunie vairs nemaz nepatērē tik daudz maizes kā vecākā gadagājuma iedzīvotāji," atzīst Zemešs.
Tāpēc, ņemot vērā arī sīvo konkurenci, kas pieaug ik gadu, esošajiem maizes ražotājiem jādomā, kā piesaistīt jaunus pircējus saviem produktiem. Būtībā galvenā uzmanība būtu jāvelta dažādu nišas produktu izstrādei. Tāpat būtiski ņemt vērā, ka pircēji pieprasa tādu produktu, kas ir ātri un ērti lietojams. Līdz ar to ražotājam jāpielāgojas pircēju vēlmēm, skaidro LMB vadītājs.
Jautāts par vietējo maiznieku eksporta potenciālu, Zemešs atzīmē, ka vietējie maiznieki vairāk fokusējas uz vietējo tirgu. "Eksports nav īpaši liels. Turklāt maize jau ir tāds nacionāls produkts - ar katrai tautai savu īpašo recepti, sastāvu un īpatnībām. Tāpēc mums svarīgāk par eksportu ir vietējais tirgus."
LMB ir Latvijā vienīgā brīvprātīga profesionālā organizācija, kuru vieno intereses par maizes ražošanas nozares attīstību un kopīga sadarbība maizes ražotāju interešu aizstāvībai un pārstāvībai.
LMB valdes priekšsēdētājs ir SIA "Dona" pārstāvis, bet valdes locekļi ir SIA "Lāči”, SIA ''Saldus maiznieks”, Madonas PB ražotne "Madonas maiznieks'', SIA N.Bomja maiznīca ''Lielezers'', a/s "Roga Agro" un SIA ''Puratos Latvia'' pārstāvji.
LETA/Foto: Ieva Lūka/LETA