"UAVFactory" pārtrauc meklēt savu pazudušo dronu
foto: LETA
Pazudušais drons
Auto un tehnoloģijas

"UAVFactory" pārtrauc meklēt savu pazudušo dronu

Jauns.lv / LETA

SIA "UAVFactory" vēl arvien nav izdevies atrast pazudušo bezpilota gaisa kuģi jeb dronu, pašreiz meklēšanas process ir pārtraukts, norāda SIA "UAVFactory" valdes priekšsēdētājs un līdzīpašnieks Konstantīns Popiks.

Viņš skaidroja, ka Civilās Aviācijas aģentūra (CAA) jau ir publiski aicinājusi ziņot, ja kādam tomēr izdodas dronu atrast. 

Saistībā ar iemesliem, kāpēc drons zaudēja sakarus ar kontrolieriem uz zemes, Popiks norādīja, ka pašreiz notiek vairākas šī incidenta izmeklēšanas - gan "UAVFactory" iekšējā, gan CAA vadītā, un tiek izskatītas visas iespējamās versijas. Lai neietekmētu izmeklēšanas gaitu, līdz gala atzinuma publicēšanai no CAA puses, uzņēmums nevar sniegt neapstiprinātus viedokļus par sakaru pazušanas iemesliem. 

Popiks neatklāja, cik lielus zaudējumus uzņēmumam radījusi drona pazušana, norādot, ka šāda veida iekšējo informāciju nevar atklāt. 

"Tomēr jāsaka, ka prototipu izstrāde ietver zināmas izmaksas, kuras tiek arī paredzētas uzņēmuma budžetā. Jaunas tehnoloģijas izstrāde un testēšana vienmēr ir visai dārga izmaksu pozīcija jebkura tehnoloģiska uzņēmuma budžetā, taču - jo vairāk tiek veikti testi izstrādes stadijā, jo lielākas garantijas par lidaparātu drošību, kad to lieto gala pircējs," pauda Popiks. 

Jautāts, vai "UAVFactory" darbību ietekmē tas, ka pašreiz CAA ir apturējusi uzņēmuma atļauju paaugstināta riska dronu lidojumiem, Popiks skaidroja, ka saprot, ka atļauja ir apturēta un tas šobrīd tieši ietekmē "UAVFActory" lidojumus. "Taču ar mūsu standarta produktu ražošanu un to daļu testēšanu uzņēmuma darbība notiek kā līdz šim," pauda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs. 

CAA pārstāvis Aivis Vincevs norādīja, ka pašreiz nevar prognozēt, cik ilgā laikā varētu tikt pieņemts lēmums administratīvā pārkāpuma lietā pret "UAVFActory", ievērojot, ka izmeklēšanas galvenais mērķis nav soda piemērošana, bet noskaidrot cēloņus, kādēļ tālvadības pilots zaudēja vadību pār bezpilota gaisa kuģi un no tā izdarīt secinājumus, kādi pasākumi nepieciešami, lai nākotnē šādas situācijas neatkārtotos. 

Vincevs skaidroja, ka CAA gan administratīvās pārkāpuma lietas, gan audita ietvaros ievāc pierādījumus, tajā skaitā, ir pieņemti paskaidrojumi no uzņēmuma un lidojumā iesaistītajām personām un pašreiz notiek iegūto materiālu analīze.  

Saistībā ar drona nekontrolēto lidojumu radītājiem iespējamiem zaudējumiem, Vincevs skaidroja, ka CAA neapkopo citu iestāžu vai uzņēmumu zaudējumus, ko tiem radījis pazudušā bezpilota gaisa kuģis, tā ietvaros noteiktie ierobežojumi gaisa telpa vai meklēšanas pasākumi. Par šiem jautājumiem nepieciešams vērsties uzņēmumā, kam pieder bezpilota gaisa kaisa kuģis vai pie attiecīgajām iestādēm, kam šādi zaudējumi varēja rasties.

Jau ziņots, ka sestdien, 2.maijā, 25 kilogramus smags eksperimentāls bezpilota lidaparāts, kas pieder minētajam uzņēmumam, zaudēja sakarus ar kontrolieriem uz zemes. Šis eksperimentālais vertikālās pacelšanās un nosēšanās drons veica testa lidojumu, lai mēģinātu sasniegt 90 stundu lidojuma ilguma rekordu. 

Pēdējā pārbaudāmā informācija par drona atrašanās vietu tika saņemta 2020.gada 2.maijā plkst.19.30 jeb 8 stundas un 20 minūtes pēc tā pacelšanās. Pēc Popika paustā, uzņēmums sazinājās gan ar atbildīgo aviācijas uzraudzības institūciju, gan ar militāriem spēkiem, lai koordinētu meklēšanas pasākumus. 

Trešdien, 6.maijā, "UAVFactory" pauda pieņēmumu, ka drons varētu būt nolaidies Rīgas jūras līcī, Vidzemes jūrmalas rajonā.

Civilās aviācijas aģentūra ir sākusi administratīvā pārkāpuma lietu pret "UAVFactory" par nekontrolēti lidojošu bezpilota gaisa kuģi jeb dronu.

"UAVFactory" ir dibināts 2009.gadā, un tam ir pārdošanas biroji Latvijā un ASV. "UAVFactory" ir viens no vadošajiem bezpilota lidaparātu sistēmu pasaules līmeņa piegādātājiem. Uzņēmuma ražotie lidaparāti un videokameras tiek pārdoti vairāk nekā 50 pasaules valstīs militārām, civilām un akadēmiskām vajadzībām.

"UAVFactory" ir desmit īpašnieki, no kuriem lielākie īpašnieki ir ASV uzņēmums "UAV Factory USA" (44,51%) un Konstantīns Popiks (44,51%).