Pērkot lietotu mašīnu Latvijā, pastāv liels risks, ka tā zagta Vācijā. Zagļu iecienītāko auto TOPS
Šo Vācijā nozagto „Audi” policistiem izdevies pārtvert pirms izvešanas no valsts.
Auto un tehnoloģijas

Pērkot lietotu mašīnu Latvijā, pastāv liels risks, ka tā zagta Vācijā. Zagļu iecienītāko auto TOPS

Jauns.lv

Vācijas apdrošināšanas asociācijas pārskatā par pagājušo gadu atklāti zagļu iecienītākie auto. Šis reitings jāņem vērā, arī izvēloties lietotu auto Latvijā.

Pērn Vācijā nozagti 17 895 vieglie auto, pirmajā vietā ir „Range Rover” ar trīs litru turbo dīzeļdzinēju – 57,4 nozagti spēkrati uz katriem 1000 apdrošinātiem auto.

Apzog pat Džeimsu Bondu

Vietā pieminēt, ka pērn Vācijā nozaga pat piecus „Range Rover Sport”, kas bija paredzēti jaunākās Džeimsa Bonda filmas „Spectre” uzņemšanai, īpaši pielāgoti tās vajadzībām.

No auto markām noziedznieku izvēles topā ir „Volkswagen” – 5308 nozagtas mašīnas, seko „Audi” (2940) un „BMW” (2556). Apdrošinātāju statistika liecina, ka reti zog opeļus.

Latvijas iestādēm precīzu datu nav

Latvijā no Vācijas ieved daudz lietoto auto, un 2013. gadā CSDD fiksēja 99 gadījumus, kad mūsu valstī bija mēģināts reģistrēt, iespējams, ārzemēs nozagtas automašīnas. Lielāko daļu policija pircējiem konfiscēja. Populārākie modeļi – „Audi”, „Toyota”, „Volkswagen” un „BMW”.

Par precīzu zagto auto „importa” apjomu Latvijā spriest ir grūti – ne CSDD, ne Valsts policijai nav pieejama šāda statistika. CSDD pārstāvis Jānis Aizpors informē, ka reģistros var tikai konstatēt, vai konkrētam auto kādā valstī nav uzlikts liegums. Tādā gadījumā lietu nodod policijai, kas izmeklē, vai spēkrats ir zagts.

Kā rīkoties pircējiem

Auto tirgotāja „Auto Brava” tirdzniecības pārstāvis Mārtiņš Kalniņš portālam Kasjauns.lv teic: “Latvijā notiek ievesto automašīnu numura zīmju un dokumentu salīdzināšana. Lai arī pie mums tas notiek augstā līmenī, ar to nepietiek, lai pilnībā pārliecinātos, ka auto nav zagts, šo informāciju var viltot.”

Drošākais veids, kā noskaidrot auto statusu, ir vērsties pie vietējā dīlera ar VIN, tautā dēvētu par šasijas numuru.

“Īpaši vienkārši ir ar „BMW”. Pēc unikālā VIN numura var noteikt pilnīgu auto rūpnīcas komplektāciju, piemēram, ādas salona krāsu un dažādu ekstru pieejamību vai neesamību. Ja VIN numurā minētā komplektācija nesakrīt ar vairāk nekā pusi no realitātē esošās, ir pamats aizdomām, ka auto ir zagts un VIN numurs viltots,” skaidro speciālists.

Patiesību atklāj pie dīlera

Ar šādu gadījumu nācies saskarties arī praksē. Kāds kungs, kurš vēlējies nopirkt Latvijā ievestu folksvāgenu, no īpašnieka noskaidrojis VIN numuru un devies uz „Volkswagen” centru, kurā atklājušās pārsteidzošas lietas.

“Viņš konstatēja, ka VIN numurs, kas Latvijā uzsists konkrētajai automašīnai, patiesībā pieder citam auto Vācijā. Tātad skaidrs, ka kaut kas šeit nav kārtībā,” stāsta Kalniņš.

Kas šādā gadījumā notiek ar auto saimnieku un spēkratu? “Labākajā gadījumā automašīna pēc tiesiska atzinuma paliek pašreizējā īpašnieka rokās, un viņu atzīst par labdabīgo ieguvēju,” teic Kalniņš.

Tā bijis šajā gadījumā – auto bija iegādāts pirms trīs gadiem Rumbulas auto placī. Potenciālais pircējs gan atteicās mašīnu pirkt.

“Sliktākajā gadījumā auto vienkārši konfiscē bez jebkādas kompensācijas un atdod likumīgajam saimniekam,” piebilst tirgotājs. Viens no būtiskākajiem faktoriem, kas jāņem vērā, ir arī auto cena – neticami zema summa arī ir pamats aizdomām par auto izcelsmi.


Edvīns Rakickis / Foto: Vida Press