Esat iestrēdzis lidostā? Varētu būt, ka par to tiekat pie summas līdz 600 eiro apmērā!
Kārlis ir ceļotājs, taču līdz šim nekad nebija bijis Maltā. Tāpēc viņš rezervēja lidojumu no Rīgas. Taču tā vietā, lai 4 stundas pavadītu gaisā un nedēļu, pētīdams jaunu vietu, viņu sagaidīja divu stundu gaidīšana lidostā pirms viņš uzzināja, ka viņa lidojums ir atcelts.
Bet Kārlis ir pieredzējis ceļotājs un zina par savām tiesībām pieteikties uz lidojuma kompensāciju, ko viņš izdarīja, izmantojot lidojumu kompensāciju uzņēmumu “Skycop”. Taču kā darbojas lidojumu kompensācija un tāds, iespējams, lielākais un veiksmīgākais uzņēmums Baltijā, kā “Skycop”?
Kāpēc izmantot lidojumu kompensāciju uzņēmumu?
“Kā lielākais lidojumu kompensāciju uzņēmums Baltijā, jūtamies atbildīgi pievērst īpašu uzmanību aviopasažieriem no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas,” stāsta Luks Raščausks [Lukas Raščiauskas], “Skycop” vadītājs. “Nebaidāmies arī meklēt taisnību un veikt tiesiskas darbības.”
Kaut arī Regula (EK) Nr. 261/2004 liek aviosabiedrībām radīt kanālus, pa kuriem to klienti paši var pieteikties kompensācijai, aviopārvadātāji ne vienmēr vēlas maksāt vai teikt patiesību par traucējuma iemesliem. Tāpēc pastāv “Skycop” – lidojumu kompensāciju uzņēmums. Kad iesniedzat savu pieteikumu, izmantojot “Skycop” tīmekļa platformu, sistēma veic iepriekšēju pārbaudi, lai noskaidrotu, vai lidojuma traucējums ir vismaz iespējami tāds, par kuru pieprasāma atlīdzība. Ja tā ir, varat iesniegt nepieciešamos dokumentus un ļaut mūsu komandai to nokārtot. Tad speciālisti pārbaudīs, vai par lidojumu tiešām pieprasāma atlīdzība; ja tā ir – viņi iesniegs pieteikumu aviosabiedrībai.
Taču, ja aviopārvadātājs atsakās maksāt, kaut arī to nosaka tiesību akti, uzņēmums var vērsties civilās aviācijas iestādēs un, iespējams, pat tiesā. Kārlim tas nebija nepieciešams, bet pat tad, ja lieta būtu nonākusi tiesā, viņam nevajadzētu darīt neko, kā vien ļaut “Skycop” virzīt procesu. Runājot par tiesvedību, uzņēmums nebūt nav iesācējs: tikai šajā gadā vien “Skycop” uzvarēja 400 tiesas prāvās Lietuvā, Latvijā, Polijā un Spānijā, palīdzot gandrīz 600 pasažieriem saņemt kompensācijas. Turklāt ar “Skycop” palīdzību tūkstošiem pasažieru saņēma kompensāciju, nesniedzot prasību tiesā.
Kompensēšana notiek saskaņā ar ES regulu
Regula (EK) Nr. 261/2004 ir visplašākais, visaptverošākais tiesību akts no visiem, kas piespiež aviosabiedrības maksāt lidojumu kompensācijas. Ir arī valstu likumi, kas darbojas tāpat – piemēram, Ukrainā un Izraēlā ir savi tiesību akti – bet nevienam no tiem nav tik plaša ietekme kā Regulai (EK) Nr. 261/2004. Tā piemērojama ik reizi, kad lidmašīna paceļas no kādas ES valsts un nolaižas kaut kur citur (gan ES, gan ārpus tās). Tā darbojas arī tad, ja lidojumu no jebkuras vietas pasaulē nodrošina ES reģistrēts pārvadātājs, un lidmašīna nolaižas ES. Kārļa gadījumā Malta kopš 2004. gada ir ES dalībniece.
Tas, protams, ir labi un jauki, bet ko tas nozīmē Kārlim? Tikai to, ka viņš par traucēto lidojumu var pieteikties kompensācijai no 250 līdz 600 eiro. Precīza summa atkarīga no lidojuma attāluma: 250 eiro par attālumu līdz 1 500 km, 400 eiro, ja attālums ir no 1 500 līdz 35 000 km (arī maksimālais attālums jebkuram lidojumam, kas pilnībā notiek ES), un 600 eiro, ja attālums pārsniedz 3 500 km. Tā kā tiešais lidojums no Rīgas uz Maltu ir 2 446 km, tas nozīmē, ka Kārlim pienākas 400 eiro kompensācija.
Noteikumi attiecībā uz kompensāciju pieteikumiem
Taču, lai pieteiktos kompensācijai par traucētu lidojumu, tiesību aktiem, vispirms, jānosaka, ka lidojums bija traucēts. Ar aizkavētiem lidojumiem ir vienkārši: ja lidmašīna nolaižas vismaz trīs stundas vēlāk nekā paredzēts, lidojums ir aizkavējies. Pievērsiet uzmanību: lidmašīna var pacelties vismaz 3 stundas vēlāk, bet, ja tā sasniedz galamērķi, nokavējot mazāk par 3 stundām, tas nav uzskatāms par traucējumu.
Par atceltu lidojumu pieprasāma kompensācija, ja tas atcelts ne vairāk kā 14 dienas pirms plānotā izlidošanas datuma. Tātad, ja lidojums ir atcelts, kamēr gaidāt uzgaidāmajā telpā, par to var iesniegt kompensācijas pieteikumu. Tieši tā notika ar Kārli, jo bija sajaukts pilotu grafiks.
Visinteresantāk ir ar virspārdotiem lidojumiem. Aviosabiedrības zina, ka reizēm pasažieri neierodas uz lidojumu. Pārdodot vairāk biļešu nekā vietu, viņi cer, ka tukšās vietas aizpildīs papildu pasažieri. Taču var gadīties tā, ka uz lidojumu ierodas visi pasažieri. Šajos gadījumos dažiem tiek lūgts brīvprātīgi atdot savas vietas. Ja nepiesakāties atdot savu vietu brīvprātīgi un jūs “izmet no lidmašīnas”, tad varat pieteikties kompensācijai par virspārdotu lidojumu.
Izņēmumi pastāv pat tiesību aktos par kompensācijām
Vai redzat visus tos nosacījumus kā, piemēram, “nepieteicāties brīvprātīgi atdot savu vietu”? Tie pastāv dažādos veidos un formās attiecībā uz aizkavētiem un atceltiem lidojumiem. Kompensācija tiek izmaksāta tikai tad, ja lidojums ir aizkavēts vai atcelts UN ir pierādīts, ka tā ir aviosabiedrības vaina. Visbiežākais iemesls ir tas, ka aviosabiedrības sajauc lidmašīnu rotāciju vai darbinieku grafikus, un lidmašīnai jāpaliek uz perona. Kļūdas apkopes darbos – ar dzinējiem, gaisa kondicionieriem, īstenībā, ar jebko – var traucēt lidmašīnai pacelties (vai pat likt atgriezties). Kā jau iepriekš minējām, Kārlis nevarēja doties lidojumā ar pilotu grafiku saistītu problēmu dēļ.
Taču ir arī force majeure apstākļi, kuru dēļ nevarat pieteikties kompensācijai par lidojumu. Ja jūsu lidojumu traucēja slikti laikapstākļi (gan izlidošanas, gan nosēšanās vietā), problēmas lidostas darbībā (darbinieku streiki, tehniskas kļūmes), karš vai terorisms, aviosabiedrību arodbiedrību streiki vai lidmašīnas ražošanas defekti, nevarat pieteikties kompensācijai.
Kārlis saņēma savu 400 eiro kompensāciju bez tiesas iejaukšanās. Kā īsts ceļotājs viņš uzskata, ka lidojumu kompensācija ir tiesības, par kurām jāzina ikvienam pasažierim, jo sevišķi šajos vētrainajos laikos, ko piedzīvo aviosabiedrības. Tāpēc, ja plānojat ceļot vai jau iepriekš esat saskāries ar lidojumu traucējumiem, varat izmēģināt “Skycop” tīmekļa platformu un noskaidrot, ko varam darīt, lai jums palīdzētu.
Reklāmas raksts sadarbībā ar Skycop.com