"Boeing" vadītājs joprojām cer, ka tiks saņemta atļauja lidojumiem ar "737 MAX"
foto: AFP/Scanpix
ASV aviobūves uzņēmuma "Boeing" vadītājs Deniss Muilenburgs.
Bizness un ekonomika

"Boeing" vadītājs joprojām cer, ka tiks saņemta atļauja lidojumiem ar "737 MAX"

Jauns.lv / LETA

ASV aviobūves uzņēmuma "Boeing" vadītājs Deniss Muilenburgs kārtējo reizi paudis cerības, ka šogad tiks saņemta atļauja atsākt lidojumus ar modeļa "737 MAX" lidmašīnām, kas tika aizliegti šī gada martā.

Runājot investīcijām veltītā konferencē trešdien Ņujorkā, Muilenburgs norādīja, ka "Boeing" orientējoši septembri plāno ASV Federālajā aviācijas pārvaldē (FAA) iesniegt dokumentus sertifikācijai, bet apstiprinājums varētu tik saņemts aptuveni mēnesi vēlāk.

Taču uzņēmums varētu samazināt vai pat pārtraukt "737 MAX" ražošanu, ja apstiprinājuma saņemšanas process ieilgs. Tomēr "šādus lēmumus nebūs viegli pieņemt", atzina Muilenburgs.

foto: AFP/Scanpix
ASV aviobūves uzņēmuma "Boeing" vadītājs Deniss Muilenburgs.
ASV aviobūves uzņēmuma "Boeing" vadītājs Deniss Muilenburgs.

Lidmašīnu "Boeing 737 MAX" lidojumi martā tika aizliegti pēc divām šī modeļa lidmašīnu katastrofām, kas prasījušas 346 cilvēku dzīvības. Gan Indonēzijas aviokompānijas "Lion Air" lidmašīnas "Boeing 737 MAX 8" katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas "Ethiopian Airlines" "Boeing 737 MAX 8" avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās. Katastrofas ir iedragājušas "Boeing" reputāciju un daudzi bojāgājušo tuvinieki vērsušies tiesā pret uzņēmumu.

"Boeing" cieši sadarbojas ar FAA un citām institūcijām, lai risinātu problēmu ar automātisko sistēmu, kas tiek vainota abās šajā katastrofās.

Kompānija ir plaši kritizēta par tās izstrādāto lidmašīnām "Boeing 737 MAX" domāto automātisko sistēmu "Maneuvering Characteristics Augmentation System" (MCAS) tiek uzskatīta par faktoru abās katastrofās.

Lidmašīnu modeļos "Boeing 737 MAX 8" un "Boeing 737 MAX 9" šī automātiskā sistēma, kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ. "Boeing" nedēļu pēc katastrofas izplatīja paziņojumu aviokompānijām, brīdinot par šāda scenārija iespējamību, kad lidmašīna pikē vai pat avarē, pat ja piloti lido manuālajā režīmā un negaida lidojuma kontroles datoru pieslēgšanos lidmašīnas vadībai.

Piloti ir atzinuši, ka nav pietiekami apmācīti lietot MCAS sistēmu. FAA paziņoja, ka vairāk nekā gadu netika informēta par sensora, kas saistīts ar sistēmu, problēmu.

Taču jūnija beigās FAA paziņoja, ka lidmašīnām "Boeing 737 MAX" ir konstatēts vēl viens defekts, kas rada potenciālu risku. Problēma konstatēta, kad FAA veikusi testus ar simulatoru, un FAA norādīja, ka arī šis defekts jānovērš, pirms tiks dota atļauja atsākt lidojumus.

Tēmas