"Pasažieru vilciens" tomēr izlēmis pirkt vilcienus no Čehijas "Škoda Vagonka"
Atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, AS "Pasažieru vilciens" izlēmis iegādāties vilcienus no Čehijas ražotāja "Škoda Vagonka", piektdien žurnālistiem sacīja "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis. Tādējādi šis ir jau ceturtais mēģinājums iepirkumu beidzot realizēt.
Kopējā līgumcena būs 241,888 miljoni eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.
Grigulis skaidroja, ka iepirkuma konkursā uzvarētājs mainīts, jo "Pasažieru vilciens" ņēma vērā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena un patēriņš. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija "Škoda Vagonka". Neviens no pretendentiem pārvērtēšanas laikā nedrīkstēja mainīt piedāvājumus.
Viņš atzīmēja, ka iepriekšējā iepirkuma uzvarētāja Spānijas uzņēmuma "Patentes Talgo S.L." ("Talgo") piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā "Škoda Vagonka" bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.
Šo pasažieru vilciena iepirkumu komisijas lēmumu pretendenti vēl var pārsūdzēt desmit plus vienas darbadienas laikā. "Ja pārsūdzību nebūs, tiks slēgts līgums ar "Škoda Vagonka"," teica Grigulis.
Jautāts, vai iespējamās pārsūdzības un iespējamās tiesvedības varētu kavēt jauno vilcienu iegādi, Grigulis sacīja, ka tiesvedība nav šķērslis pirkuma līguma slēgšanai un vilcienu iegādei.
Grigulis norādīja, ka līgums ar Autotransporta direkciju paredz, ka pirkuma līgums par jauno vilcienu piegādi ir jānoslēdz līdz 2019.gada beigām un pauda pārliecību, ka šis nosacījums tiks izpildīts. Jautāts, kad varētu tikt saņemti pirmie vilcieni, Grigulis vien norādīja, ka "Pasažieru vilciens" iekļausies līgumā ar Autotransporta direkciju paredzētajos termiņos.
Tāpat viņš uzsvēra, ka visi četri pretendenti pilnībā atbilda iepirkuma prasībām, tāpēc starp piedāvātajiem vilcieniem nav būtisku kvalitātes atšķirību. Visos vilcienos iekāpšana paredzēta vienā līmenī ar peronu, vienīgi "Škoda Vagonka" piedāvājumā nav vienlīmeņa grīda vagona salonā, atšķirībā no "Talgo". Jaunajos vilcienos būs pieejama klimata kontrole, katrā vagonā būs divas tualetes, kas būs pieejamas arī pasažieriem ar īpašām vajadzībām. Vilcieni būs aprīkoti ar video un audio informēšanas, kā arī biļešu pašvalidācijas iekārtām.
Elektrovilcieniem būs arī būtiski platākas durvis, lai nodrošinātu ātru pasažieru apmaiņu, kas nozīmē arī īsāku vilciena stāvēšanas laiku pieturvietās. Paredzēta arī iespēja pasažieriem brauciena laikā uzlādēt savas viedierīces. Grigulis uzsvēra, ka iepirkuma nosacījumi paredz iespēju vilcieniem darboties gan ar līdzstrāvu, gan maiņstrāvu, kā arī nosacījumu ražotājam vajadzības gadījumā veikt adaptāciju vienam, vai otram strāvas veidam.
Jautāts, kurās valstīs patlaban jau kursē šāda tipa "Škoda Vagonka" vilcieni, Grigulis nemācēja atbildēt, vien norādīja, ka Latvijas tirgum būs nepieciešams veikt adaptāciju, ņemot vērā atšķirīgo sliežu platumu un citas tehniskas nianses.
Pēc jauno elektrovilcienu iegādes "Pasažieru vilciens" varēs ieviest intervāla grafikus visos vilcienu maršrutos, proti, noslogotākajos laikos - darba dienu rītos un vakaros - vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm. Paredzēts, ka jaunie elektrovilcieni kursēs Aizkraukles, Tukuma, Skultes un Jelgavas virzienā.
Iepirkuma procesa ietvaros ir paredzēts, ka 32 jaunie elektrovilcieni "Pasažieru vilcienam" tiks piegādāti pamazām, sākot no 2020.gada beigām līdz 2023.gadam.
Iepriekš "Pasažieru vilciens" par uzvarētāju atzina "Talgo", taču IUB aizliedza slēgt līgumu.
Par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti - "Talgo", Šveices kompānijas "Stadler" Polijas meitasuzņēmums, Spānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) un "Škoda Vagonka". "Pasažieru vilciens" par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina "Talgo", kura piedāvātā līgumcena bija 225 303 262 eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki - "Škoda Vagonka" un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.
IUB aizliedza "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar "Talgo" par elektrovilcienu piegādi. IUB lēmums paredzēja aizliegt "Pasažieru vilcienam" slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā "Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība" noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.
"Pasažieru vilcienam" tika uzdots novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.
Šis ir jau Latvijas ceturtais mēģinājums nopirkt jaunus vilcienus. Pirmajā iepirkumā piedalījās CAF un "Stadler", par uzvarētāju tika pasludināts CAF, taču to atcēla un izsludināja jaunu iepirkumu, kurā atkal piedalījās abas kompānijas un par uzvarētāju atzina CAF. "Stadler" ierosinātās tiesvedības dēļ šis rezultāts tika anulēts. Trešajā iepirkumā piedalījās "Hyundai Rotem" un "Stadler". Labākās cenas piedāvājumu iesniedza "Hyundai", taču tika izslēgts no konkursa tehnisku iemeslu dēļ, savukārt toreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss paziņoja, ka vilcienu iegādei no "Stadler" nav finansējuma, un "Pasažieru vilciens" līgumu nenoslēdza.
"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.