Gandrīz pusei no Latvijā nopērkamajiem lietotajiem auto ir nepilnīgi vai mainīti vēsturiskie dati
foto: Zane Bitere/LETA
Pārdodot auto ar nepareizu nobraukumu, privātpersonai sods ir 100 eiro, bet uzņēmumam - 1000 eiro.
Bizness un ekonomika

Gandrīz pusei no Latvijā nopērkamajiem lietotajiem auto ir nepilnīgi vai mainīti vēsturiskie dati

LNT Ziņu dienests

Aptuveni 40% no Latvijā pārdošanā esošajiem lietotajiem auto ir nepilnīgi vai izmanīti to vēsturiskie dati, piemēram, samazināts spēkrata nobraukums, to, pārbaudot sludinājumus, secinājuši auto vēstures eksperti. Tikmēr atbildīgajās iestādēs norāda, ka tām ir pārāk maz zināšanu un pilnvaru, lai veiksmīgi apkarotu krāpnieciskos pārdevējus, trešdien vēstīja LNT rīta ziņu raidījums "900 sekundes".

"Vidēji odometru notin par 100 000, 150 000 [kilometriem], tas ir vidēji. Ja nāk no Skandināvijas ar lielu noskrējienu, tad 400 000 vai 500 000 [kilometriem], bet Latvijā jau notin uz 200 000 [kilometru]," saka auto vēstures pārbaudes uzņēmuma "autoDNA.lv" pārstāvis Agris Dulevičs. Speciālists piebilst, ka bieži vien negodīgie auto tirgoņi sludinājumā norāda nepareizu šasijas numuru, lai auto nevar pārbaudīt. Tādos gadījumos jābūt īpaši piesardzīgiem.

Piemēram, Ivars Grants janvāra vidū pārdeva savu "Volkswagen" minivenu. Liels bija viņa pārsteigums to pēc neilga laika atkal ieraugot sludinājumu portālā. Lai arī auto bija tas pats valsts numurs, tas bija kļuvis jaunāks un ar mazāku noskrējienu. "Odometrs ir par simts tūkstošiem [kilometru] izmanīts un gads atkal palielināts par diviem gadiem. Bija otrais gads, tagad rāda ceturto gadu." Turklāt visiespaidīgāk bija augusi auto cena, tā bija gandrīz dubultojusies.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) norāda, ka aizvadītajā vasarā viņi centās pārbaudīt lietoto auto plačus, taču tas ir ļoti darbietilpīgs process un pārkāpumi ir grūti pierādāmi. Savukārt gadījumos, kad auto pārdevējs ir privātpersona, PTAC pilnvaras izbeidzas. "Mūsu kompetence un likums mums šādas iespējas nesniedz, jo tiešām tā ir fiziskas personas atbildība. Tas ir vairāk policijas gadījums," saka PTAC pārstāve Sanita Gertmane.

Valsts policijā norāda, ka odometra datu viltošanu kopš aizvadītās vasaras regulē Administratīvo pārkāpumu likuma grozījumi. Pārdodot auto ar nepareizu nobraukumu, privātpersonai sods ir 100 eiro, bet uzņēmumam - 1000 eiro. Gadījumos, kad tiek sniegts pretlikumīgs pakalpojums odometra rādījumu izmainīšanai, privātpersonai sods ir 200 eiro, bet uzņēmumam - 2000 eiro. Likumsargi tikai rudenī sāka apmācības, kā atklāt un cīnīties ar minētajiem noziedzniekiem. Līdz reāliem arestiem viņi nav nonākuši, jo pierādīt auto rādījumu izmainīšanas faktu ir sarežģīti. Vieglāk esot pierādīt odometra rādījumu izmainīšanas pakalpojuma faktu, un ar to policija drīzumā jau sākšot nodarboties.

Valsts policijas Galvenās Kārtības policijas pārvaldes priekšnieka vietnieks Lauris Arājs cenšas uzrunāt pārkāpēju sirdsapziņu. Mainot auto tehniskos datus, notiek spēle ar drošību, kur uz likmes jau var būt cilvēku dzīvības. "Visiem, kas ar to nodarbojas, ir jāsaprot, ka zināmā mērā viņi ir līdzdalībnieki nopietnos negadījumos. Sirdsapziņas līmenī viņi ir līdzdalībnieki tādos gadījumos," saka Arājs.

Tikmēr Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) aicina cilvēkus pašiem pārbaudīt automašīnu pirms pirkšanas. "Kad ir bijusi transportlīdzeklim pirmā reģistrācija, kā viņš veicis tehnisko apskati, cik nobraukums, jo Latvijā pie katras tehniskās apskates nobraukums tiek fiksēts," stāsta CSDD pārstāvis Jānis Aizpors. Savukārt gadījumos, kad atklājas odometra rādījumu nesakritība, tehniskajā apskatē to novērtē ar atzīmi viens, un auto drīkst braukt tālāk.

Policijā piebilst, ka ir vēl ļoti daudz nepilnību likumos un informācijas apmaiņā visas Eiropas līmenī. Līdz šī joma tiks sakārtota, auto pircējiem pašiem jābūt piesardzīgiem un jāpārbauda iekārotais auto.