Rīgas viesnīcām katastrofāli trūkst darbinieku
foto: LETA
Viesnīcu asociācija norāda: vietējie jaunieši neprot krievu valodu, savukārt nodarbināt ārzemniekus bez latviešu valodas prasmes ir sarežģīti.
Tūrisms

Rīgas viesnīcām katastrofāli trūkst darbinieku

Kasjauns.lv / LETA

Palielinoties viesnīcu skaitam Rīgā, būs arvien sarežģītāk atrast kvalificētus darbiniekus, sacīja Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas (LVRA) vadītājs Jānis Pinnis.

Viņš norādīja, ka līdz ar jaunu viesnīcu atvēršanos ir pieaugusi cīņa par darbiniekiem. Turklāt darbinieku atsaucība neesot tik liela, kāda tā bija pirms vairākiem gadiem.

Tāpat asociācijas vadītājs uzsvēra, ka laiks, kad uzņēmumi varēja uztvert darbiniekus kā instrumentus ceļā uz saviem mērķiem, ir neatgriezeniski pagājis. "Tā vairs nekad nebūs, un attieksmei ir jābūt pilnīgi citādākai. Tikai tā mēs viesmīlības nozarē varam piesaistīt cilvēkus, kuri ir sirsnīgi, ar iedvesmu un caur kuriem mūsu viesi veido arī savu attieksmi pret šo pilsētu un valsti," sacīja Pinnis.

Atbilstoši LVRA vadītāja teiktajam, viesmīlības nozarē strādā cilvēki ar labām valodu prasmēm un komunikācijas spējām, kā arī labām psihologa prasmēm. Šādiem cilvēkiem, viņaprāt, ir iespējas izveidot veiksmīgas karjeras ļoti daudzās sfērās, tādēļ viesmīlības nozarei ir svarīgi, lai viņi vēlētos sevi realizēt šajā jomā. Tomēr viņš sacīja, ka tam ir vajadzīgs arī labs atalgojums, kas savukārt ir atkarīgs no viesnīcu noslodzes un cenu politikas. "Reālās iespējas diemžēl pašlaik ir tādas, kādas ir," pauda Pinnis.

Vienlaikus viņš norādīja, ka viesmīlības jomas pārstāvji vēlētos, lai tiktu atvieglotas iespējas nodarbināt cilvēkus, kuriem nav latviešu valodas zināšanu. "Es pamatā domāju ārvalstu studentus, jo šādu cilvēku ir pietiekami daudz, un tādējādi mēs varētu atrisināt akūto sezonas darbinieku jautājumu," skaidroja LVRA vadītājs.

Viņš sacīja, ka būtu jāpastāv iespējām vienkāršāk nodarbināt darbiniekus, ja tiem nav tieša kontakta ar latviešu publiku. Turklāt vajadzība pēc darbiniekiem īpaši pieaug vasaras sezonā, kad restorāni atver āra terases un viesnīcām dubultojas kopējais viesu skaits.

"Mēs katru gadu redzam, ka sezonas sākumā visiem ir grūti sameklēt cilvēkus. Taču kaut kā visi sezonu aizvada. Es pieļauju, ka ir darbinieki, kuri strādā vairākas slodzes, un šādā veidā kompromisi tiek atrasti. Nav jau nekad bijis tā, ka kāds slēdz durvis, jo nav darbinieku," norādīja Pinnis.

Atrast labus darbiniekus kļūst arvien grūtāk, un, palielinoties viesnīcu skaitam, tas būs arvien lielāks izaicinājums. Visbiežāk tas ir jūtams, kad ir runa par spēju sazināties krievu valodā, jo cilvēkiem vecumā no 20 līdz 25 gadiem ar to ir grūtības. "Mēs tomēr atrodamies starp Austrumiem un Rietumiem, tādēļ angļu un krievu valoda mūsu darbiniekiem ir jāzina," sacīja asociācijas vadītājs.