Latviešu dēļ Baltkrievijā ievieš „benzīna normas”
Lai baltkrievu lētais benzīns neaizplūstu uz kaimiņvalstīm, Baltkrievijas degvielas uzpildes stacijas, kas atrodas pierobežā ar ES valstīm, ieviests limits – tikai 20 litri vienai automašīnai.
Daudziem Latvijas – Baltkrievijas pierobežas iedzīvotājiem par biznesu ir kļuvusi degvielas transportēšana savu automašīnu benzīnbākās no Baltkrievijas uz Latviju, jo tā var gūt ievērojamu peļņu. Par šī rūpala uzplaukumu liecina tas, ka šī gada pirmajos divos mēnešos būtiski pieaugusi degvielas tirdzniecība Baltkrievijas pierobežas degvielas uzpildes stacijās. Piemēram Latvijas pierobežā esošā Vitebskas apgabalā degvielas tirdzniecība janvārī un februārī vien pieaugusi par 27%.
Baltkrievijā degvielas cenas regulē valsts un tās ir pat divas reizes zemākas nekā kaimiņvalstīs – Latvijā, Lietuvā un Polijā. Piemēram dīzeļdegviela Baltkrievijā ir par 92% lētāka nekā Latvijā, par 85% lētāka nekā Lietuvā un par 80% lētāka nekā Polijā.
Baltkrievijas degvielas koncerns „Belņeftehim” mazumtirdzniecības cena A 95 markas benzīnam ir 3400 Baltkrievijas rubļi (Ls 0,5576) litrā, A 92 markas benzīnam – 3000 Baltkrievijas rubļi (Ls 0,492), bet dīzeļdegvielai – 2850 Baltkrievijas rubļi (Ls 0,4674) litrā.
Baltkrieviem, protams, nepatīk, ka viņu lētais benzīns „aizplūst” uz Latviju un citām kaimiņvalstīm, jo Baltkrievijas naftas pārstrādes rūpnīcas no Krievijas naftu saņem par pazeminātu cenu un degvielas kontrabandisti tādā veidā grauj arī Krievijas un Baltkrievijas naftas pārstrādes rūpnīcu produkcijas eksportu. Tas var draudēt ar to, ka Krievija turpmāk var attiekties Baltkrievijai piegādāt naftu par pazeminātām cenām un tās valdībai vairs nebūs tik viegli kontrolēt degvielas mazumtirdzniecības cenas.
„Belņeftehim” 22. martā izplatījusi paziņojumu, kurā teikts, ka sakarā ar naftas cenu celšanos pasaules tirgū nav pieļaujama kvalitatīvās baltkrievu degvielas izvešanu uz kaimiņvalstīm, lai arī turpmāk Baltkrievijas iedzīvotājus varētu nodrošināt ar degvielu par „mērenām cenām”.