Ievērojami samazinās starppilsētu pasažieru autobusu reisus
Lai no dotācijām vietējiem un starppilsētu pasažieru pārvadājumiem šogad ietaupītu desmit miljonus latu, plānots "pārskatīt un optimizēt" maršrutu tīklu. Iespējams, ka reisu samazinājums varētu būt pat 50%.
Precīzs apjoms būs zināms 1. jūnijā, preses konferencē atzina satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) un Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Normunds Narvaišs.
Augulis skaidroja, ka maršrutu tīkls ir jāpārskata, jo pašreizējais nav tas "adekvātākais", līdz ar to nepieciešama sistēmiska sakārtošana.
Narvaišs uzsvēra, ka šogad reisu skaits tiks samazināts, ņemot vērā gan samazinātos dotāciju apjomus, gan iedzīvotāju skaita samazināšanos, gan centrtieci uz lielajiem centriem.
"Bez papildu pasākumiem nevar iekļauties šī gada dotācijā," uzsvēra Narvaišs. Viņš neizslēdza iespēju, ka reisu samazinājums varētu būt aptuveni 50%. Autobusu satiksme arī tiks saskaņota ar vilcienu satiksmi, tomēr tas nenozīmējot, ka, piemēram, uz Jelgavu vairs nekursēs autobusi.
Galvenokārt tikšot samazināti paralēlie reisi, jo esot nepieļaujami, ka gandrīz vienlaikus reisā dotas gan starppilsētu, gan vietējie pārvadātāji. "Konkrētu skaitļu, par cik tiks samazināti pārvadājumu apjomi, patlaban nav," sacīja amatpersonas.
Līdz 1.jūnijam tiks sniegti priekšlikumi, cik reisu tiks samazināts, taču pakāpeniski pārmaiņas maršrutos tikšot veiktas katru mēnesi.
Izlīdzinātas tikšot arī cenas, jo līdz šim starppilsētu maršrutos biļešu cenas bijušas dārgākas nekā vietējos. Īpaši cenu samazinājumu izjutīšot pasažieri īsajos maršrutos. Piemēram, maršrutā Līgatne-Cēsis biļete vietējam pārvadātājam maksājusi vienu latu, bet starppilsētu - 1,10 latus. Pēc jaunās shēmas biļete varētu maksāt 95 santīmus. Augulis uzsvēra, ka netiek izskatīta iespēja celt biļešu cenas.
Plānots īpaši vērsties pret nelegālajiem pārvadātājiem, jo gadā tie dotētajiem pārvadātājiem radot zaudējumus četru līdz astoņu miljonu latu vērtībā. Valsts ieņēmumu dienestam esot jābūt aktīvākam šajā jomā, jo tā esot atbildīga par nodokļu iekasēšanu.
Vienotā biļešu sistēma tikšot ieviesta 2012.gadā, un šogad tās izveide ir izmaksājusi 30 000 latu. Tāpat tikšot izskatīta iespēja noteikt autoostu kategorijas, kas ļautu konkrētos gadījumos samazināt pārvadātāju maksu autoostām.
Lai optimizētu pārvadātāju darbu, tikšot piesaistīti zinātnieki, kuri izveidošot efektīva uzņēmuma etalonu, pēc kura tad konkrētie uzņēmumi varēs pielīdzināt savas izmaksas. Patlaban esot pārvadātāji, kuri savas izmaksas ir optimizējuši, bet esot arī tādi, kuriem tas ir aktuāls uzdevums. Par to liecinot fakts, ka pārvadātājiem ir būtiski atšķirīga pakalpojuma pašizmaksa.
LETA Nozare.lv / Foto: Evija Trifanova, LETA