Interneta lapu izstrādātājs: šajā biznesā nauda ir!
Spēlētāju interneta lapu izstrādes jomā ir daudz, bet darba ir tik daudz, ka pietiek visiem. Tas, ka mājaslapu izstrādi apgūst arvien vairāk privātpersonu, tirgu īpaši neietekmē, jo, lai būtu konkurētspējīgs, ļoti daudz jāstrādā.
To intervijā stāsta interneta mājaslapu un aplikāciju izstrādes uzņēmumu "ITH Group" un "IT House" līdzīpašnieks un valdes loceklis Valdis Pornieks.
Vērtējot tirgū notiekošo, viņš atzīst, ka uzņēmumi šķeļas, reformējas, bet turpina darboties, jo nauda šajā biznesā ir. Pornieks gan atzina, ka krīzes laikā, līdzīgi kā interneta veikalu biznesā, noteikti daļa vājāko spēlētāju ir atbiruši. "Spēlētāju ir tik daudz, ka izsekot, kas notiek mazajās izstrādēs, ir ļoti grūti un liekas, ka tas arī nav vajadzīgs. Skatāmies līdzi, ko dara konkurenti, zinām, kas ir lielākie spēlētāji un kā viņiem iet, bet nav tā, ka kāds no viņiem būtu pazudis," vērtēja uzņēmumu pārstāvis.
Raksturojot tirgu, viņš minēja, ka interneta lapu un dažādu aplikāciju tirgū nav izteikti lielo spēlētāju, to veido daudzas mazas neatkarīgas vienības. Ir interneta izstrādātāji, kas vairāk strādā pēc šablonu principa, un ir vairāki uzņēmumi, kas orientējas uz kompleksiem risinājumiem un veido specifiskas aplikācijas.
Laikā no 2007.gada līdz 2009.gadam apgrozījums šīs jomas nozīmīgākajiem uzņēmumiem ar atsevišķiem izņēmumiem nav bijis lielāks par 300 000 latu gadā katram, un bieži vien tas bijis pat krietni mazāks.
Vaicāts, vai atsevišķu privātpersonu aktivitātes, apgūstot mājaslapu izstrādi, ietekmē nozari, Pornieks pauda viedokli, ka tam nav īpašas ietekmes uz tirgu. "Viens ir tas, ko darām mājās prieka pēc, otrs - ja ļoti nopietni pie tā strādājam. Internets ir visātrāk mainīgais bizness. Ir jāpavada ļoti daudz laika, sekojot līdzi tendencēm, cilvēkam daudz jāapgūst, līdz viņš var saukt sevi par ekspertu un produktivitāte ir pietiekoši augsta," uzskata uzņēmumu līdzīpašnieks.
Viņš teica, ka patlaban ir izteikta tendence daudziem mēģināt veidot savus interneta biznesus, un arī uzņēmumi, kas gadiem ilgi strādājuši tikai lokāli, skatās uz plašākām iespējām. To lielā mērā ietekmē arī ļoti lieli interneta spēlētāji, kas, pat neesot Latvijā, atņem klientus. Kā piemēru Pornieks minēja interneta veikalus "Amazon" un "e-Bay", kur iepērkas ļoti daudzi latvieši, un attiecīgi cilvēku skaits, kas iepērkas mazajos veikalos, samazinās, nauda pārdalās. Viņaprāt, vienīgā iespēja ir konkurēt ar lielajiem spēlētājiem, bet piedāvājot savu unikālo virzienu.
"Šīs vietnes piedāvā pilnīgi visu, bet mazais spēlētājs var konkurēt ar to, ka viņam ir labākas zināšanas un izpratne par noteiktu jomu, viņš var veidot ap sevi klientu loku internetā, veidot kopienu."