Šogad lidostai "Rīga" izdevies atgriezties pie peļņas gūšanas
Bizness un ekonomika

Šogad lidostai "Rīga" izdevies atgriezties pie peļņas gūšanas

Jauns.lv

Šā gada pirmajos piecos mēnešos lidosta "Rīga" strādājusi ar 1,8 miljonu latu peļņu, intervijā laikrakstam "Latvijas Avīze" norāda lidostas valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse. Lidostā tiek apkalpoti divi miljoni tranzītpasažieru un trīs miljoni vietējo iedzīvotāju.

Rīgas lidostai gada pirmajos piecos mēnešos izdevies strādāt ar peļņu
Rīgas lidostai gada pirmajos piecos mēnešos izdevies strādāt ar peļņu

Pēc lidostas vadītāja teiktā, pērn uzņēmumam bijuši 3,5 miljonu latu zaudējumi ("Lursoft" dati gan liecina par 2,76 miljonu latu zaudējumiem), bet, sakārtojot saimniecisko darbību, šogad piecos mēnešos izdevies strādāt ar peļņu.

Šā gada pirmajos septiņos mēnešos lidostā apkalpoti trīs miljoni pasažieru, pagājušajā gadā kopumā - 4,6 miljoni. Sasniegts jauns dienas rekords - apkalpoti 20 225 pasažieri. Septiņos mēnešos par 4000 pieauga apkalpoto lidmašīnu skaits, kopā apkalpoti 43 000 gaisa kuģu.

Katrs pasažieris nodokļu veidā lidostā atstāj vidēji piecus eiro (3,5 latus), apmeklējot kafejnīcas un veikalus - 10-15 eiro (7-10,5 latus).

Luhse skeptiski vērtē savulaik izteiktos plānus Rīgas lidostā apkalpot pat 20 miljonus ceļotāju gadā. "Pirms manis četrus gadus lidostas pārvaldē tika zīmēti lieli plāni un domāts par 22 miljoniem pasažieru gadā, bija vairāki lidostas termināļu attīstības plāni - cits citu izslēdzoši. Kam tie lielie plāni, ja cilvēki ērti netiek uz lidmašīnām. Tagad četros mēnešos esam ierīkojuši četras papildu izejas iekāpšanai gaisa kuģos, kas pasažieru plūsmu padara ērtāku. Ir labi sapņot, bet kādam jāīsteno tas dzīvē."

Lidostas pašreizējā vadība prognozē, ka 20 miljonu rādītāju neizdosies sasniegt, bet līdz septiņiem miljoniem pasažieru "ļoti droši var aiziet tuvāko piecu gadu laikā, ja ļoti paveicas - var sasniegt 12 miljonus, ja notiek brīnums un ķīnieši sāks lidot caur Rīgu uz Eiropu vai kazahi - uz Ameriku".

Patlaban lidostā tiek apkalpoti divi miljoni tranzītpasažieru un trīs miljoni vietējo iedzīvotāju. "Pēc citu valstu pieredzes un teorētiski vēl varam izaugt par trim miljoniem savējo. Tālāk mēs netiekam, vairāk var izdarīt tikai "airBaltic" vai līdzīgs pārvadātājs ar tranzītu. Šobrīd "airBaltic" nodrošina 1,9 miljonus tranzītpasažieru gadā. Viņi, piemēram, lido no Baku uz Briseli vai Vāciju caur Rīgu, kur caurmērā uzturas dažas stundas, padzer kafiju, pat neiziet no lidostas. Un uz to arī lidostas izaugsme ir tendēta. Mums ir divi tranzītpasažieru pārvadātāji - "airBaltic" un, kas netipiski, "Uzbekistānas aviolīnijas" ar 3000 pasažieru mēnesī caur Rīgu uz Ameriku."

"Neviena cita aviokompānija, kas nebūs nacionāla, Latvijā tranzītu netaisīs. Ar tranzītpārvadājumiem nodarbosies tikai nacionālā kompānija. Zemo cenu aviokompānijas arī tranzītu netaisa. Pat kategoriski atsakās," skaidro Luhse.

Viņš akcentē, ka lielas lidostas attīstība nav iedomājama bez sava nacionālā aviopārvadātāja. Ja nebūs "airBaltic", Rīgas lidostā nebūs desmit miljonu pasažieru apgrozījuma. Tāpēc lidostas vadība sola darīt visu, lai "airBaltic" turpinātu darbību Rīgā.

Kasjauns.lv/LETA/Foto: Lita Krone/LETA