Bizness un ekonomika

Tūrisma nozares uzņēmēji: "airBaltic" bankrots sagrautu tūrisma nozari

Jauns.lv

Latvijas nacionālās lidsabiedrības AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") darbības pārtraukšana sagrautu Latvijas tūrisma nozari, biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas viceprezidente un tūrisma aģentūras "Carlson Wagonlit Travel/Kaleva Travel" direktore Irēna Riekstiņa.

Viņa norāda, ka gadījumā, ja akcionāri nespēs savā starpā vienoties un nepanāks rezultātu, tādējādi pakļaujot "airBaltic" bankrotam, tas radītu haosu ne tikai tūrisma kompāniju, bet arī citu ar tūrisma nozari saistīto uzņēmumu darbā un nozīmētu neskaitāmu darbavietu likvidāciju.

""airBaltic" reisu atcelšana uz pusi tūrisma nozares attīstību atgrieztu aptuveni piecus gadus atpakaļ. Taču ceram, ka lidsabiedrības bankrotā nav ieinteresēti ne valdība, ne kreditori, ne citi iesaistītie," klāsta Riekstiņa. Tāpat asociācijas viceprezidente uzsver, ka šādi notikumi arī grauj valsts tēlu starptautiskajā telpā.

Tūrisma nozares uzņēmēji cer, ka problēmas tiks atrisinātas pēc iespējas ātrāk un tās nedrīkstētu saistīt ar priekšvēlēšanu populismu.

Līdz šim Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācija un Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija tikusies ar partiju "Vienotība", Zatlera reformu partiju un Šlesera reformu partiju LPP/LC, lai parakstītu sadarbības protokolu. Tikšanās reizē iesaistītās puses pārrunājušas arī "airBaltic" jautājumus un asociācijas paudušas savas bažas par ietekmi uz nozari un aicinājušas politiķus atrisināt radušos konfliktus.

Laika trūkuma dēļ sadarbības protokoli ar apvienību "Saskaņas centrs", nacionālo apvienību "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK un Zaļo un zemnieku savienību tiks parakstīti pēc vēlēšanām.

Tikmēr tūroperatora "Alīda Tūrs" vadītājs Arno Ter-Saakovs klāsta, ka patlaban problēmu ar čarterlidojumu klientiem nav, jo uzņēmums izmanto citas valsts lidsabiedrību. Taču individuālie klienti, kuri aģentūrā iegādājušies biļetes lidojumiem, aktīvi interesējušies, vai lidojumi notiks un kā rīkoties tālāk. Viņš uzsver, ka risinājumus šiem klientiem var atrast, taču tie, iespējams, ir sarežģītāki pārlidojumi par augstāku cenu.

Taču Ter-Saakovs norāda, ka šāds "airBaltic" lēmums esot saprotams, jo par visiem pakalpojumiem ir jāmaksā un tādā gadījumā, ja nav iespējams nokomplektēt nepieciešamo pasažieru skaitu, labāk samazināt reisu skaitu. Viņš arī atzīmē, ka patlaban izskatās, ka "airBaltic" rīkojies atbilstoši līgumu nosacījumiem, kuros rakstīts, ka lidsabiedrība ir tiesīga atcelt vai mainīt reisus, brīdinot par to vismaz 45 dienas iepriekš.

Kā ziņots, kompānijas vadītājs Bertolts Fliks vakar paziņoja, ka jau šā gada novembrī "airBaltic" samazinās lidojumu skaitu par 726 lidojumiem un decembrī par 723 lidojumiem salīdzinājumā ar 2010.gadu, bet 2012.gadā "airBaltic" plāno kopumā veikt 45 517 lidojumus. Tas ir par 9400 lidojumiem mazāk nekā 2011.gadā. Tas nozīmē, ka vidēji "airBaltic" 2012.gadā starptautiskajā lidostā "Rīga" izpildīs par 25 lidojumiem dienā mazāk nekā šogad. Iemesls lidojumu samazināšanai - valdības neizlēmība jautājumā par aviokompānijas pamatkapitāla palielināšanu.

"Air Baltic Corporation" ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un "Baltijas Aviācijas sistēmas" (47,2%). "Baltijas Aviācijas sistēmas" vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".

Patlaban starp "airBaltic" akcionāriem - Fliku un valsti - ir saspringtas attiecības saistībā ar "airBaltic" finanšu stāvokli un nepieciešamajiem ieguldījumiem lidsabiedrībā.

LETA