Alus patēriņš Latvijā pieaudzis līdz 81 litram uz cilvēku
Eiropas Savienībā kopumā vērojams alus patēriņa kritums, tomēr Latvijā novērojama pretēja tendence un alus patēriņš pieaudzis no 70 litriem līdz 81 litram uz vienu cilvēku gadā, sacīja Latvijas Alus darītāju asociācijas valdes priekšsēdētāja Ināra Šure.
"Pēc oficiālajiem tirgus datiem, Latvijā alus nozarē nav novērojams kritums - ir pat vairāku procentu pieaugums, tādēļ Eiropas tendences patlaban nevaram attiecināt uz Latviju. Pērn alus patēriņš bija aptuveni 70 litri uz vienu cilvēku, savukārt šogad vidējais patēriņš ir aptuveni 81 litrs. Līdz ar to pietuvojamies kaimiņvalstu līmenim, kur Lietuvā un Igaunijā tas ir attiecīgi 83,4 litri un 85,4 litri," sacīja Šure.
Kā ziņots, auditorkompānijas "Ernst&Young" un "Regioplan" pētījums liecina, ka alus patēriņš Eiropas Savienībā (ES) no 2008.gada līdz 2010.gadam samazinājies par 8%, kā rezultātā nozarē darbu zaudējuši aptuveni 260 000 cilvēku.
"Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dati dati rāda, ka 2011.gada sešos mēnešos Latvijā saražoti 80 000 dekalitru alus, kas ir par 6% vairāk nekā 2010.gada sešos mēnešos. Patlaban alus industrija rūpīgi strādā, lai noturētu esošo līmeni un tā attīstība būtu stabila," norādīja uzņēmēja, akcentējot, ka alus nozare saglabājusi stabilas pozīcijas, pateicoties eksportam.
2011.gada sešos mēnešos no Latvijas izvests 1 739 000 dekalitru alus, un, salīdzinot ar pagājušā gada sešiem mēnešiem šis apjoms pieaudzis par 90%, sacīja Šure.
Vienlaikus asociācijas vadītāja atzina, ka alus ražotājiem situācija nav viegla, jo arī šogad pieaug produktu izejvielu, enerģijas resursu un iepakojuma izejvielu cenas, kas būtiski ietekmē arī alus ražošanas izmaksas.
Alus darītāju aplēses rāda, ka kopējais alus tirgus Latvijā šī gada deviņos mēnešos ir pieaudzis apmēram par 5%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. To sekmējis arī tūristu pieplūdums. Tomēr jāņem vērā, ka priekšā vēl nozarei grūtie ziemas mēneši, kad ražošanas izmaksas vēl vairāk pieaugs, bet iedzīvotāju pirktspēja samazināsies, norādīja "Aldara" vadītāja, atturoties minēt, vai tiks paaugstinātas alus cenas.
Izmaiņas novērojamas arī iepakojumu jomā. Latvijā strauji turpina attīstīties skārdeņu segments. Tas 2011.gada laikā pieaudzis par 5% un turpina strauji palielināties, sasniedzot jau aptuveni 21% tirgus.
Savukārt stabilas pozīcijas saglabā alus patēriņš restorānu un krodziņu sektorā, kur nav novērojamas lielas svārstības.
"Salīdzinot ar citām valstīm, Latvijā šis sektors ir vāji attīstīts, jo piemēram, Lielbritānijā aptuveni 50% alus tiek patērēts krogos un restorānos. Šo situāciju daļēji var skaidrot ar mūsu ekonomisko situāciju, kā arī alus baudīšanas kultūru," rezumēja asociācijas vadītāja.