Igauņi uz Rīgu atved robotus. Iespējams, drīz tie joņos pa mūsu pilsētas ielām. FOTO
Šonedēļ Rīgā viesojās jauns igauņu uzņēmums „Starship Technologies” ar unikālu produktu – piegādes robotiem. No pirmā acu uzmetiena tie atgādina neliela izmēra ledusskapjus uz sešiem riteņiem, taču kaimiņvalsts inženieri, kuri izstrādājuši šo tehnoloģiju sola, ka autonomās piegādes roboti nākotnē kļūs par labāko un ērtāko piegādes sistēmu pilsētvidē.
„Starship Technologies” izveidotie prototipi ir pirmie komerciāli pieejamie autonomās piegādes roboti. To misija – lokālā mērogā piegādāt sūtījumus, pārtikas preces un ēdienu. Robota pašmasa ir 18 kg un tā piegādes nodalījumā iespējams pārvest līdz pat 10 kg smagu pārvedumu, taču kā Tā maksimālais braukšanas ātrums var sasniegt pat 16 km/h, bet šobrīd, izmēģinājuma periodā, tas tiek limitēts līdz 6 km/h. Robots galvenokārt pārvietojas pa ietvēm, bet var šķērsot ielas pa gājēju pārejām.
Robotiem jāaizstāj cilvēki-kurjeri
„Strādājot pie šī koncepta, domājām par lielajām problēmām sūtījumu piegādāšanas un saņemšanas procesā. Pēdējais posms, kurā tiek iesaistīts cilvēks-kurjers, bieži vien ir problemātisks – paciņa tiek nozaudēta vai to nogādā nepareizā laikā, vai vietā. Šīs un citas problēmas ir iespējams risināt ar autonomo piegādi, izmantojot robotus,” skaidro uzņēmuma inženieris Tīts Līviks, kurš abus braucamos „robo-kurjerus” atvedis uz Rīgu.
Roboti-kurjeri veiksmīgi joņo Londonas ielās
Pirmie igauņu inženieru radītie prototipi jau ir paguvuši nobraukt vairāk nekā 6500 kilometrus 38 dažādās pilsētās un 12 valstīs. Tas ir daļēji automatizēts – līdz pat 90% gadījumos robots pats veic savas funkcijas, neiesaistoties cilvēkam. Robotus iespējams izsaukt, izmantojot mobilo aplikāciju, tādējādi nodrošinot piegādi jebkurā diennakts laikā. Kopš 2016.gada sākuma „Starship Technologies” roboti tiek testēti ASV, Apvienotajā Karalistē, Igaunijā un deviņās citās valstīs. Līdz šim reālos apstākļos roboti pie darba pielikti Londonā, taču nākamnedēļ tos sāks testēt Vācijas pilsētās Diseldorfā, Hamburgā un Šveices galvaspilsētā Bernē.
Kā apgalvo „Starship Technologies” inženieris, uzņēmumam nav bijušas problēmas pārliecināt pašvaldības par šāda eksperimenta drošumu aizņemtajās pilsētu ielās: „Piegādes roboti nav nedz tik ātri, nedz smagi, lai ievainotu cilvēkus. Tie arī ir drošāki par bezpilota lidaparātiem, kuri, veicot piegādes darbu, lidinās virs cilvēku galvām.”
Igauņu kompānijas „Starship Technologies” piegādes robotu prototipi viesojas Rīgā
Skanstes rajonā izrādītie igauņu piegādes roboti jau veiksmīgi darbojas Londonā un nākotnē varētu uzsākt darbu arī Rīgas ielās.
Garnadžus aizbiedēs ar signalizāciju
Strādājot pie dizaina, igauņi padomājuši arī pašu robotu drošību. Gadījumā, ja kādam nelabvēlim sagribas traucēt robotu ikdienas darbos, uzlaužot to, vai kā citādi nodarot tam bojājumus, iedarbosies signalizācija. „Katrs mūsu robots ir arī aprīkots ar deviņām kamerām un neparedzētos incidentos to uzraugošais operators var brīdināt zagli pa mikrofonu,” skaidro uzņēmuma pārstāvis.
Viņš gan piekodina – robota ikdienas darbu sarakstā ietilps vien tādi uzdevumi kā produktu vai nelielu, nedārgu priekšmetu piegāde, līdz ar ko motivācija tos uzlauzt nevajadzētu būt lielai.
Igauņi sadarbojas ar Mercedes Benz
Igauņi arī paspējuši sadarboties ar vācu autoražotāju „Mercedes-Benz”. Kopējiem spēkiem ir radīts arī unikāls mikroautobusa prototips, kas ļauj pārvadāt līdz pat astoņiem robotiem. Tā pamatā ir koncepts, ka mikroautobuss nogādā robotus uz konkrētu mikrorajonu, kur tie var piegādāt preces un pasūtījumus. „Starship Technologies” prognozē, ka šī varētu būt nākotnes piegādes sistēma.
Sarunā ar Kasjauns.lv „Starship Technologies” pārstāvis pauda, ka ir pārliecināts – kompānijas izstrādātie robotiņi ne tik tālā nākotnē būs sastopami arī Latvijas galvaspilsētas ielās.
Uzņēmumu „Starship Technologies” 2014.gadā dibināja „Skype” līdzdibinātāji Ahti Heinla un Janus Frīss. Tas ir Eiropas uzņēmums ar izpētes un attīstības galvenajām mītnēm Igaunijā un biznesa centru Londonā. Šobrīd uzņēmumā strādā 55 darbinieki.