Satiksmes ministrija apsver iespēju jaunos vilcienus tomēr pirkt no CAF
Satiksmes ministrija (SM) izstrādājusi priekšlikumus spāņu ražotājam "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A." (CAF), lai mediācijas procesa laikā Stokholmā panāktu vienošanos par vilcienu iegādi, atsaucoties uz neoficiālo informāciju, svētdien vakarā ziņoja Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”.
SM vēloties, lai CAF piekrīt nolikumam, kas tika piedāvāts iepirkuma konkursā, nevis vēlākajiem līguma grozījumiem, kā arī esot apņēmusies panākt, lai par 15% tiek samazināts piegādājamo vilcienu skaits.
Premjerministrs Valdis Dombrovskis (V) pagaidām nav vēlējies atklāt, vai vienošanos ar šiem nosacījumiem atbalstīs. “SM uzstādījums ir, ka šis iepirkuma apjoms jebkurā gadījumā, vai tas ir panākts mediācijā, vai tas ir jauns iepirkums, jāsamazina. Šajā gadījumā ir svarīgi sagaidīt mediācijas rezultātus un tad tos komentēt,” teica premjers.
Lai gan Finanšu ministrijas Eiropas Savienības fondu (ESF) stratēģijas departamenta direktors Edgars Šadris “de facto” norādīja, ka patlaban par vilcienu iepirkumu šajā ESF plānošanas periodā runas nav un notiek darbs pie scenārija “b”, kā lietderīgāk izmantot finansējumu dzelzceļa jomā, SM amatperonas tomēr vēl norāda uz iespēju ES līdzekļus izmantot jaunu vilcienu iegādei.
SM valsts sekretāra vietniece Ilze Aleksandroviča norādīja, ka nevar teikt, vai jauni vilcieni būs ar fonda naudu vai bez tās, taču esot viennozīmīgi skaidrs, ka gadījumā, ja būs jāveic jauns iepirkums, tad par šo plānošanas periodu visdrīzāk nav runa. Satiksmes ministrs Aivis Ronis savukārt norādījis, ka Eiropas Komisijas (EK) viedoklis, ļaujot 80 miljonus latu no kopumā iepirkumam paredzētajiem 100 miljoniem latu novirzīt dzelzceļa infrastruktūras uzlabošanai sešos projektos, neizslēdz iespēju joprojām iepirkt vilcienus, ja CAF piekrīt tādam risinājumam, kam ES atļauj izmantot šos līdzekļus.
Kā ziņo raidījums, mediācijas procesa sākumā CAF aicināja AS “Pasažieru vilciens” (PV) pārstāvjus turpināt oktobrī strupceļā nonākušo sarunu un atgriezties pie līguma grozījumu precizēšanas, taču šo priekšlikumu Latvijas puse noraidīja. Līdz 18.decembrim savs piedāvājums jāizsaka PV. Puses atkal tiksies janvāra sākumā.
Tomēr joprojām pastāv iespēja, ka sarunas varētu izgāzties - “de facto” rīcībā ir neoficiāla informācija, ka divi no pieciem PV valdē esošajiem kategoriski iebilst vilcienu pirkšanai no CAF. Viņuprāt, līgums būtu jāslēdz ar dienvidkorejiešu ražotāju ,”Hyundai” vai Šveices kompāniju ,”Stadler”, taču jauns iepirkums procesu būtiski pagarinātu.
Kā ziņots, 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un CAF par jauno vilcienu iegādi nav panākta. Tomēr CAF uzskata, ka vilcienu pirkuma līgums ir spēkā, bet PV - ka nav, tādēļ 16.novembrī ir sākts mediācijas process Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lai panāktu vienošanos. Tas ilgs līdz 16.janvārim.
Latvija bija sagatavojusi priekšlikumus par iespējamo neveiksmīgā vilciena konkursa 100 miljonu latu pārdali citiem mērķiem. Sākotnējā neformālā informācija liecinot, ka EK būs gatava atbalstīt finansējuma pārdales uz pasākumiem, kas vērsti uz ilgtspējīgas transporta sistēmas izveidi un dzelzceļa infrastruktūras tālāku pilnveidošanu. Oficiāla atbilde tika gaidīta šonedēļ, informēja SM.
PV izvērtē trīs vilcienu iegādes variantus, decembra sākumā intervijā Latvijas Radio teica uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis. Viens no tiem ir vilcienu pirkums, otrs - to noma, bet trešais ir atgriezeniskais līzings. Portāls "Pietiek.com" iepriekš vēstīja: lai panāktu, ka ar Aivara Lemberga ietekmi saistītā Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS) nepievienojas Saeimas opozīcijas partijas "Saskaņas centrs" nodomam aicināt rīkot referendumu par eiro ieviešanu, valdošā partija "Vienotība" varētu būt gatava piekāpties ZZS jautājumā par jauno vilcienu iepirkumu, piekrītot līguma slēgšanai ar spāņu uzņēmumu CAF. Birkmanis norādīja, ka viņam par to nekas nav zināms.
LETA/Foto: LETA