Reklāmas nozares eksperti: bez valsts finansējuma "Vienotībai" būs grūti uztaisīt efektīvu kampaņu
"Vienotība" ir zaudējusi ne tikai valsts finansējumu, bet arī tēlu sava elektorāta acīs.
Bizness un ekonomika

Reklāmas nozares eksperti: bez valsts finansējuma "Vienotībai" būs grūti uztaisīt efektīvu kampaņu

Jauns.lv

Politiskajai partijai "Vienotība" bez valsts finansējuma būs grūti uztaisīt efektīvu priekšvēlēšanu kampaņu, būs vajadzīgs vai nu mecenāts, vai arī spilgtas sociālo tīklu runas personas, pauda reklāmas nozares eksperti.

Reklāmas aģentūras "Abnormal" radošais direktors Raimonds Platacis sacīja, ka bez valsts finansējuma partijai būs grūti uztaisīt jēgpilnu priekšvēlēšanu kampaņu uz pašvaldības un nākamās Saeimas vēlēšanām. ""Vienotība" ir zaudējusi ne tikai valsts finansējumu, bet arī tēlu sava elektorāta acīs. Partija pašlaik ir kā students, kas ir zaudējis budžeta vietu augstskolā par sliktu uzvedību. Situāciju var glābt mecenāts, kura finansiālais atbalsts ļaus turpināt studijas, un ir vairāk nekā skaidrs, ka šī nauda būs jāatstrādā. Tas ir sliktākais, kas var notikt, jo tad tiek zaudēta brīvība patstāvīgi pieņemt lēmumus. Ja tāds būs arī vēlētāja domu gājiens, tad "Vienotībai" būs krietni jāpapūlas, lai pierādītu pretējo," teica Platacis.

Uz jautājumu, vai Latvijā sociālo tīklu laikmetā ar maziem līdzekļiem var uztaisīt konkurētspējīgu priekšvēlēšanu kampaņu, viņš atbildēja, ka pret partiju priekšvēlēšanu kampaņām vēlētāji izturas ar zināmu skepsi un ir izstrādājuši pietiekami lielu imunitāti, jo solījumi bieži vien neatbilst reāliem darbiem. Tāpēc, lai uztaisītu konkurētspējīgu priekšvēlēšanu kampaņu internetā, vajag gudri izstrādātu mehāniku - ar bildīti un tekstu pa virsu vien nepietiks, uzsvēra eksperts.

Viņš izteicās, ka, īstenojot mazbudžeta reklāmas kampaņas, jāņem vērā, ka to efektivitāti ietekmē ļoti daudzi faktori, tostarp zvaigžņu stāvoklis, tā brīža kolektīvā aktualitāte, gadalaiks un pat tas, ar kuru kāju viedokļa līderis ir izkāpis no gultas, kā arī citi faktori. "Tā ir liela laimes spēle, tāpēc reklāmas pasaulē lielie zīmoli savas mazbudžeta kampaņas atbalsta ar ļoti lielu mediju budžetu, un tur atkal ir vajadzīga nauda. Liels efekts par mazu budžetu ir ilūzija, it īpaši politikā," viņš teica.

Arī reklāmas aģentūras "Creative Media Baltic" projektu direktore Ilze Jankovska teica, ka politiskai partijai ir iespējams ar ierobežotiem līdzekļiem izveidot konkurētspējīgu reklāmas kampaņu, taču tā paveikšanai ir nepieciešami vairāki nosacījumi, piemēram, spilgtas sociālo tīklu runas personas, kas spējīgas veidot tiešu, vienkāršu, nedaudz provokatīvu saturu, kas ir attiecināms uz sabiedrībā aktuālo.

Reklāmas aģentūras SIA "MOOZ!" valdes locekle Vita Gaisma sacīja, ka izejas pozīcijas - valsts finansējuma pieejamība - visām partijām vienāda un joprojām efektīvākais reklāmas kanāls priekšvēlēšanu cīņās ir un arī 2017.gadā būs televīzija. Tomēr arī sociālajiem tīkliem ir liela nozīme, un tie ir efektīvs līdzeklis, kā uzrunāt auditoriju.

Pēc viņas teiktā, sociālajos tīklos galvenais ir saturs - jo kvalitatīvāks saturs būs, jo lielākas izredzes sasniegt auditoriju un, galvenais, noticēt vēstījumiem. "Kvalitatīvs saturs sociālos tīklos nozīmē spēcīgu argumentāciju, atraktivitāti, dažādību - šie būs kritēriji, kas ļaus vēlētājam noticēt solījumiem. Tieši tāpat kā mēs ikdienā attiecamies un vērtējam vispārējo informatīvo vidi. Politiskā reklāma nav nekāds izņēmums sociālo tīklu lietotājiem - viss tiek skatīts caur filtru - vai man ir interesanti, vai es tam ticu, vai mani uzrunā?" teica Gaisma.

"MOOZ!" valdes locekle sacīja, ka visi tīkli un kampaņas ir nulles vērtas, ja nav spēcīgu personību. "Izreklamēt var visu, bet tiešā ētera diskusiju nevar imitēt. Kampaņa var paspilgtināt esošās īpašības, bet nevar uzturēt izdomātu, neeksistējošu tēlu. Ja tas kandidāts nesocializēsies, tad nekādi tvitera studenti viņa vietā nespēs komunicēt ar sabiedrību," sacīja Gaisma.

Kā ziņots, nesen stājās spēkā Rīgas apgabaltiesas spriedums, kas paredz, ka "Vienotībai" būs jāmaksā Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) piemērotais 4000 eiro sods saistībā ar vēlēšanu izdevumu pārkāpumiem. Stājoties spēkā šim tiesas spriedumam, KNAB nolēmis partijai pārtraukt valsts finansējuma piešķiršanu.

Politisko organizāciju finansēšanas likumā teikts, ka KNAB lēmumu šādos gadījumos partija var pārsūdzēt tiesā, tomēr lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Politiskā spēka priekšsēdētājs Andris Piebalgs sacīja, ka pēc KNAB lēmuma apturēt valsts finansējumu "Vienotībai" varēs izteikti redzēt to, cik paši partijas biedri gribēs palīdzēt savai partijai, maksājot biedru naudas.

Politiķis norādīja, ka partijai ziedo tie cilvēki, kuri to ierasti dara. Piebalgs nesaskata lielākas iespējas attiecībā uz ziedotājiem, jo "Vienotība" nav absolūtas varas partija, tāpēc viņš neredzot iemeslu, kāpēc kāds īpaši steigtos ziedot šim politiskajam spēkam.

Viņš arī skaidroja, ka biedru naudā partija iegūst gadā aptuveni 50 000 eiro.

Kā liecina informācija KNAB mājaslapā, "Vienotībai" šogad ziedoti 135 257 eiro, pērn - 221 201 eiro, bet 2014.gadā, kad notika Saeimas vēlēšanas, - 1,09 miljoni eiro. Savukārt biedru naudās un iestāšanās naudā šogad partija saņēmusi 80 055 eiro, pērn - 67 150 eiro, bet 2014.gadā - 145 128 eiro.


LETA / Foto: Edijs Pālens/LETA