Pasaulē

Pēc Baltimoras tilta sagrūšanas no dzelmes izcelti divi bojāgājušie, nirēji meklē pārējos

Ārzemju nodaļa

Jauns.lv

Baltimoras Patapsko upē nirēji atraduši divu cilvēku līķus sarkanā kravas automašīnā, kas otrdien iegāzās ūdenī pēc tam, kad kuģis ietriecās Frānsisa Skota Kī tiltā, to sagraujot. Katastrofas brīdī uz tilta atradās astoņi būvdarbu strādnieki, divus izdevās izglābt, bet pārējie četri vēl nav atrasti.

Pēc Baltimoras tilta sagrūšanas no dzelmes izcelti...

Bojāgājušo meklēšanas darbus nirējiem apgrūtina betona gabalu un dažādu gruvešu klātbūtne ūdenī, tādēļ pašlaik izmanto hidrolokatorus, lai atrastu pārējās ūdenī iekritušās automašīnas, kurās varētu atrasties bojāgājušo līķi.

Traģēdija notika apmēram pusdivos naktī, kad strādnieki uz tilta 56 metru augstumā nodarbojās ar remontdarbiem. Dienas beigās ASV Krasta apsardze pārtrauca glābšanas operāciju, uzskatot, ka stindzinoši aukstais ūdens — tikai apmēram 8 grādi — un ilgais pagājušais laiks nozīmēja, nav cerību atrast izdzīvojušos. Tomēr varas iestādes apsolīja, ka darīs visu, lai atrastu un piederīgajiem atdotu bojāgājušo ķermeņus. ASV flote plāno izmantot baržas ar smagām kravām paredzētajiem celtņiem, lai izceltu ūdenī iekritušās tilta daļas.

Spriežot pēc novērošanas kameru video, 300 metru garais konteinerkuģis “Dali” ietriecās tilta balstos, un pēc tam visa milzīgā tilta struktūra salūza un iegāzās upē. Konteinerkuģim pirms ietriekšanās tiltā pēkšņi pilnībā pazuda elektrība. No kuģa iegūtais datu ierakstītājs parādīja, ka visas elektroenerģijas padeves atteice notika tikai apmēram minūti, taču ar to pietika, lai no katastrofas nevarētu izvairīties, tobrīd kuģis peldēja ar ātrumu 15 km/h. Kuģa operatori brīdi pirms avārijas izziņoja trauksmi, kas ļāva varas iestādēm ierobežot transportlīdzekļu satiksmi uz tilta.

Katastrofas rezultātā kuģis iestrēga sabrukušā tilta atlūdzās. Kaut gan pašam kuģim nekas nedraud, tajā atrodas gandrīz 5,7 miljoni litru degvieleļļas un smēreļļas, kā arī apmēram 4,7 tūkstoši konteineru, no kuriem 56 satur bīstamas ķimikālijas. ASV Krasta apsardzes viceadmirālis Pīters Gotjē paziņoja, ka bīstamie materiāli nekādi neapdraud iedzīvotājus. ASV Nacionālā transporta drošības dienesta vadītāja Dženifera Homendi paziņoja, ka dažu bīstamo ķimikāliju tvertnes ir bojātas. Kopumā konstatētas 764 tonnas, lielākoties, kodīgu un uzliesmojošu materiālu.

Pagaidām nav zināmi katastrofas cēloņi, taču viena no versijām ir piesārņotā degviela, kas teorētiski varēja izraisīt kuģa elektrisko ģeneratoru atteici un elektrības pazušanu. Zem Singapūras karoga peldošais kuģis “Dali” peldēja no Baltimoras uz Šrilankas galvaspilsētu Kolombo. 2,6 kilometrus garais Frānsisa Skota Kī tilts pāri Patapsko upei tika atklāts 1977.gadā. Vidēji dienā to izmantoja apmēram 34 tūkstoši transportlīdzekļu.

ASV prezidents Džo Baidens paziņoja, ka šī katastrofa nav uzskatāma par terora aktu. “Mums nav pamata uzskatīt, ka runa būtu par tīšu rīcību. Viss liecina, ka tas bija briesmīgs nelaimes gadījums,” viņš sacīja.

Baltimoras osta dažu kravu kategoriju ziņā ir lielākā ASV osta, piemēram, sauso kravu un autotransporta pārvadāšanā. Eksperti lēš, ka tilta sabrukuma un transporta plūsmas pārtraukšana katru dienu var nodarīt zaudējumus līdz 15 miljonu dolāru apmērā. Mērilendas štata gubernators Vess Mūrs paziņoja, ka katastrofas dēļ var tikt apdraudēti 8 tūkstoši darba vietu. Notikušo viņš nosauca par “starptautisku krīzi”, jo “no šīs ostas ir atkarīga pasaules un ASV ekonomika”, tā kā cauri šai ostai pērn tika pārvadātas kravas 80 miljardu dolāru (74 miljardi eiro) vērtībā. Mērilendas Transporta departamenta sekretārs Pols Vīdefelds uzsvēra, ka tilta aizstāšana nebūs straujš process, taču solīja, ka amatpersonas intensīvi izstrādā alternatīvus variantus.