foto: NASA's James Webb Space Telescope
FOTO: attēls ar 500 000 zvaigznēm! Veba teleskops saskata līdz šim neredzētu zvaigžņu dzimšanu mūsu galaktikas centrā
Attēlā mirdz aptuveni 500 000 zvaigžņu!
2023. gada 21. novembris, 11:18

Džeimsa Veba kosmiskais teleskops ir apskatījis mūsu galaktikas - Piena Ceļa galaktikas sirdi, atklājot jaunus noslēpumus haotiskajā reģionā, kas varētu palīdzēt astronomiem atklāt sīkāku informāciju par agrīno Visumu.

Astronomi izmantoja Veba teleskopu, lai ieraudzītu aktīvu zvaigžņu veidošanās reģionu, kas atrodas aptuveni 300 gaismas gadu attālumā no mūsu galaktikas centrālā supermasīvā melnā cauruma.

Attēlā caur putekļainu mākoni mirdz mazu zvaigžņu kopa. Kopas centrā ir zvaigzne, kas joprojām veidojas, un tā ir vairāk nekā 30 reizes lielāka par mūsu Sauli. Ap blīvo putekļu mākoni apvijas iepriekš neredzēts jonizētas ūdeņraža gāzes reģions.

Piena ceļa centra izpēte ar Veba teleskopa palīdzību varētu sniegt ieskatu par to, cik daudz zvaigžņu veidojas apskatītajā reģionā, un vai masīvas zvaigznes, visticamāk, veidosies netālu no galaktikas centra.

"Šis galaktikas reģions nekad nav fotografēts infrasarkano staru diapazonā un ar tādu izšķirtspējas un jutīguma līmeni, kādu mēs iegūstam ar Veba teleskopu. Tāpēc mēs pirmo reizi redzam daudzus intersantus procesus," atklāja Semjuels Krovs, novērojumu galvenais pētnieks, "Veba teleskops atklāj neticami daudz detaļu, ļaujot mums pētīt zvaigžņu veidošanos šāda veida vidē tādā veidā, kas iepriekš nebija iespējams."

Tiek lēsts, ka attēlā mirdz aptuveni 500 000 zvaigžņu, kuru izmērs un vecums ir atšķirīgs. To vidū ir protozvaigžņu kopa jeb blīvas putekļu un gāzu masas, kas joprojām attīstās un kļūst par pilnvērtīgām zvaigznēm, tostarp masīva protozvaigzne kopas centrā, kuras masa ir vairāk nekā 30 reizes lielāka par Saules masu.

"Galaktikas centrs ir ekstrēmākā vide mūsu Piena Ceļa galaktikā, kur var pārbaudīt pašreizējās zvaigžņu veidošanās teorijas," atklāja Džonatans Tans, astronomijas pētnieks un viens no Krova padomniekiem.

“Galaktikas centrs ir pārpildīta, nemierīga vieta. Ir turbulenti, magnetizēti gāzes mākoņi, kas veido zvaigznes, kas pēc tam iedarbojas uz apkārtējo gāzi ar izplūstošajiem vējiem, strūklām un starojumu,” sacīja Rubens Fedriani, projekta līdzpētnieks, "Veba teleskops ir sniedzis mums daudz datu par šo ekstrēmo vidi, un mēs tikai sākam to izpētīt."

Tēmas